پایان مطالعات طرح ساماندهی نهر سنتی مصلی قزوین

مدیر عامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین گفت: نهر حقابه بر باغات سنتی موسوم به نهر مصلی در امتداد کانال سنگی ولیعصر واقع در کمربندی جمهوری اسلامی و در امتداد جاده مصلی درضلع جنوب شرق شهر قزوین واقع شده است.

به گزارش ایمنا، محمد اسماعیل حافظی اظهار کرد: به دلیل قرار گرفتن این نهر در محدوده بافت مسکونی شهرداری منطقه یک و نیاز به ساماندهی و کانالیزه کردن آن‌ها به درخواست شهرداری منطقه یک در سال ۹۸، سازمان خدمات طراحی پروژه مطالعاتی مزبور را تحت عنوان تهیه طرح اجرایی ساماندهی (کانالیزه کردن) نهر سنتی مصلی در دستور کار خود قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اسناد بالادستی و انجام پروژه مطالعاتی تحت عنوان «طرح کنترل سیلاب و مدیریت آب‌های سطحی باغات سنتی جنوب شهر» که در سال ۱۳۹۲ توسط مهندسین مشاور پارس پیاب در سازمان انجام شد از آنجایی که این انهار علاوه بر حقابه باغات سنتی به دلیل تخلیه رواناب سطحی شهر و سیلاب‌های فصلی و هدایت آنها به خارج از شهر از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار است، لذا ساماندهی آنها ضروری است.

مدیر عامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین افزود: کانال سنگی سیلاب بر (امتداد کانال ارنجک) مسیل ولیعصر با حقابه از رودخانه باراجین بعد از عبور از میدان تهران قدیم و عبور عرضی از زیر بلوار کمربندی جمهوری اسلامی به یک حوضچه رسوب گیر منتهی و نهر مصلی (کانال ولیعصر ۲) از آن آبگیری می‌کند.

حافظی اضافه کرد: طول اصلی نهر مصلی که بخشی از باغات سنتی جنوب شرق شهر قزوین را آبیاری می‌نماید از ابتدای انشعاب آن در بلوار کمربندی جمهوری اسلامی تا انتهای آن به طول دو هزار و ۴۰۲ متر است این نهر جهت انتقال آب آبیاری و عبور ایمن سیلاب شهری به باغات سنتی تحت پوشش به وسعت حدود ۸۵ هکتار است لیکن در پروژه حاضر فقط محدوده‌ای از نهر خاکی مصلی حدفاصل کمربندی جمهوری اسلامی تا تقاطع نهر مزبور با راه آهن در جنوب که به طول حدود ۹۵۰ متر است، مد نظر ساماندهی و کانالیزه کردن بوده است.

وی افزود: طرح پیشنهادی کانالیزه کردن کانال مصلی به صورت خلاصه شامل لایروبی کل مسیر کانال، تخریب کلیه پل‌ها و دهانه‌های آبگیر موجود به دلیل وضعیت نامناسب هیدرولیکی و سازه‌ای، احداث دیوار سنگ و سیمانی در جناحین کانال در طول کل مسیر، پوشش داخلی دیوار سنگ و سیمانی جناحین مسیر با ملات ماسه و سیمان، اجرای بتن مسلح کف کانال، احداث پل‌های ماشین رو به صورت تک دهانه و در نهایت احداث دهانه‌های آبگیر به صورت دو دریچه در مسیر جریان و یک دریچه آبگیر جانبی است.

کد خبر 444259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.