فواید شگفت انگیز بستنی بر سلامتی بدن/خواص درمانی گیاه ریحان

شناخت بهترین صبحانه و میان وعده دانش آموزان، فواید درمانی گیاه ریحان، زمان طلایی برای غذا خوردن در طول روز از نظر علمی، پنج خوردنی مفید برای رفع خشکی پوست و فواید شگفت انگیز بستنی بر سلامتی بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مصرف صبحانه کامل و خوردن آب باعث افزایش ایمنی بدن دانش‌آموزان می‌شود، اظهار کرد: املت یک صبحانه کامل است؛ چرا که تخم مرغ و گوجه فرنگی باعث افزایش سیستم ایمنی می‌شوند.

احمد ساعدی درباره مصرف برخی مواد غذایی برای افزایش تمرکز دانش‌آموزان و تقویت سیستم ایمنی بدن آنها در شرایط کرونا، گفت: مصرف صبحانه کامل و خوردن آب باعث افزایش ایمنی بدن دانش‌آموزان می‌شود؛ چراکه کم آبی سطوحی مانند ریه و دستگاه گوارش را نسبت به نفوذ ویروس‌ها کم توان کرده و باعث کاهش ایمنی بدن می‌شود.

وی ادامه داد: صبحانه کامل می‌تواند املت باشد؛ چرا که هم گوجه فرنگی باعث دریافت کاروتونیدها می‌شود و هم تخم مرغ باعث بیشتر شدن دریافت پروتئین‌ها خواهد شد و هر دو این مواد خواص بسیار زیادی دارند که باعث افزایش سیستم ایمنی خواهد شد.

این متخصص تغذیه، تصریح کرد: مصرف گردو و ماهی به لحاظ داشتن اسیدهای چرب و امگا ۳ هم باعث افزایش توجه و تمرکز و هم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. خیلی از افراد از میان وعده هم استفاده می‌کنند که برای همین منظور می‌توانند از شیر استفاده کنند؛ چراکه هم باعث افت خون نمی‌شود بلکه باعث افزایش توان مغزی خواهد شد؛ البته اگر شیر در دسترس نبود یا کودکی تمایل به خوردن شیر نداشت، والدین لقمه‌های نان و پنیر را به همراه کمی گردو می‌توانند به عنوان میان وعده برای دانش‌آموزان در نظر بگیرند.

پنج خوردنی مفید برای رفع خشکی پوست

روش‌های خانگی مختلفی برای رفع خشکی پوست وجود دارد که از آن میان می‌توان به استفاده از روغن‌های گیاهی و نیز پیروی از رژیم‌های غذایی سالم اشاره کرد. در ادامه چند نکته مفید برای رفع عارضه خشکی پوست پیشنهاد شده است که عبارتند از: تأثیر استفاده از روغن‌های گیاهی برای رفع خشکی پوست شگفت آور است. در صورت بروز خشکی شدید پوست می‌توانید روغن‌های گیاهی مانند روغن کنجد، نارگیل، ذرت یا آفتابگردان را روی پوست خود بمالید.

همچنین گنجاندن خوراکی‌ها در رژیم غذایی برای رفع خشکی پوست مؤثر است. سیب‌زمینی شیرین حاوی ویتامین A است که برای ترمیم پوست ضروری است و نیز بتاکاروتن که به محافظت از پوست در برابر مشکلات زمستانی کمک می‌کند و خشکی پوست را کاهش می‌دهد.

مغزها و دانه‌ها دارای آنتی اکسیدان، ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری هستند که نقشی اساسی در تغذیه و رفع کمبودهای ریزمغذی‌ها در بدن را دارند. مصرف منظم آجیل به جلوگیری و ترمیم آسیب سلول‌های پوستی ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کرده و روند ترمیم و بازسازی سلول‌های پوستی را تسریع می‌کند.

سبزی اسفناج حاوی مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن و ویتامین E است که سازگار با پوست هستند. ویتامین A و C موجود در این سبزیجات برگدار، روند ترمیم پوست را آغاز کرده و از آن حفاظت می‌کند. آووکادو دارای بافت کَره‌ای و رایحه‌ای است که آن را بسیار مورد توجه مردم قرار داده و خواص قابل توجه و مفیدی برای پوست دارد.

اسیدهای چرب ضروری برای سلامت پوست و مو معجزه می‌کنند. ماهی یکی از غنی‌ترین منابع امگا ۳ است. اگر قصد دارید ماهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید، طبخ آن را به روش سالم بخارپز انجام داده و از بیش از حد سرخ کردن آن خودداری کنید. مصرف ماهی همچنین به مقابله با التهاب کمک می‌کند. برخی از بهترین گزینه‌های شما در این فصل شامل ماهی قزل آلا و ساردین است.

خواص درمانی گیاه ریحان

ریحان گیاه بسیار متنوعی است که علاوه بر عطر بسیار خوبی که دارد دارای خواص درمانی زیادی نیز است. این سبزی منبع خوبی از آهن بوده و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند. کاهش بیماری‌های قلبی عروقی، پیشگیری از بروز سرطان، حفظ سلامتی پوست، مو و استخوان برخی از خواص ریحان است. گیاه ریحان، گیاهی بوته‌ای یک ساله است که معمولاً طول آن بین ۲۰ تا ۴۵ سانتیمتر است و عطر و بویی مطلوب دارد. رنگ ساقه بوته‌ ریحان سبز تند است و برگ‌های منظم و بیضی شکل دارد. این گیاه علاوه بر استفاده در امور پخت و پز، دارای خواص درمانی بسیاری نیز می‌باشد.

ریحان یک سبزی معطر است که می‌تواند فعالیت رادیکال‌های آزاد را محدود کند. رادیکال‌های آزاد در بدن کاری به جز آسیب زدن به سلول‌ها و بروز بیماری‌های مختلف ندارند. به ویژه اینکه یکی از عوامل ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی همین رادیکال‌های آزاد هستند. آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در ریحان شما را از آسیب‌های گذر زمان، پیری زودهنگام سلول‌ها و همچنین بیماری‌های پوستی حفظ می‌کنند.

ریحان آرامش دهنده اعصاب است و برای درمان سردردهای عصبی بسیار مؤثر است. ریحان گیاهی نشاط آور است. دم کرده ۵۰ گرم ریحان که با عسل شیرین شده باشد برای برطرف کردن گلودرد و آنژین مؤثر است. دانه ریحان نیز به علت داشتن لعاب فراوان نرم کننده است و در رفع ورم کلیه و ترشحات زنانگی مفید است.

ریحان ضد دل پیچه است، پس چه خوب است افرادی که دستگاه گوارش حساس دارند و سریع نفخ می‌کنند با غذا ریحان مصرف کنند. ریحان در درمان اسهال هم مؤثر است. جوشانده ریحان گرفتگی دستگاه گوارش را رفع می‌کند و ضد تهوع و استفراغ است. جریان خون را به قلب و سایر نقاط بدن بهبود می بخشد و در نتیجه سلامت قلب و عروق را تضمین می‌کند. ریحان منبع خوبی از آهن است.

زمان طلایی برای غذا خوردن در طول روز از نظر علمی

هر یک از ما سه وعده غذایی اصلی در روز شامل صبحانه، ناهار و شام را به طور معمول در زمانی مشخص صرف می‌کنیم. گاهی اوقات در روزهای تعطیل یا تعطیلات آخر هفته ممکن است تغییری در این ساعات صورت بگیرد. زمان مناسب برای غذا خوردن به کشوری که در آن زندگی می‌کنید، بستگی دارد. با این وجود برخی قواعد پایه وجود دارند که همه می‌توانند مد نظر قرار دهند. هفت صبح زمان مناسب برای خوردن صبحانه است. همچنین می‌توانیم این وعده غذایی را در ساعت هشت صرف کنیم اما تأخیر هر چه بیشتر توصیه نمی‌شود. صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روزانه محسوب می‌شود و از این رو باید شامل مواد غذایی مغذی مختلف باشد. در وعده غذایی صبحانه باید از میوه‌ها، غلات کامل و برخی مواد غذایی حاوی کلسیم استفاده کنید. این ترکیبی کامل برای صبحانه است.

پس از خوردن صبحانه اغلب به سر کار می‌رویم تا وظایف حرفه‌ای خود را انجام دهیم. توصیه شده است بین ساعات ۱۰ تا ۱۱ صبح یک میان وعده مصرف شود. این زمانی ایده‌آل برای خوردن میوه، یک خوراکی حاوی غلات کامل یا مقداری ماست به همراه مغزهای خوراکی است. مصرف غذایی سبک در این زمان از صبح به پیشگیری از احساس گرسنگی تا وعده غذایی بعدی کمک می‌کند. خوردن ناهار پیش از ساعت یک توصیه نمی‌شود؛ مگر اینکه گزینه‌ای دیگری در اختیار نداشته باشید. بهتر است ناهار را تا پیش از ساعت سه بعد از ظهر بخورید. در این وعده غذایی باید سبزیجات، پروتئین، چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌ها حضور داشته باشند.

وعده غذایی ناهار باید احساس سیری را در شما ایجاد کند اما از پرخوری پرهیز کنید. این شرایط می‌تواند نتایجی منفی به همراه داشته و سطوح انرژی بدن را کاهش دهد. میان‌وعده ها تنها برای کودکان نیستند و بزرگسالان نیز می‌توانند بین وعده‌های غذایی اصلی خود یک خوراکی سبک را مصرف کنند. از این طریق تا زمان شام خبری از احساس گرسنگی نبوده و تمایلی به مصرف خوراکی‌های ناسالم نخواهید داشت. زمان مناسب برای صرف این میان وعده بین ساعات چهار و پنج بعد از ظهر است.

زمان مناسب برای صرف شام از هفت یا هشت تا نه یا ده شب است. صرف شام پس از این بازه توصیه نمی‌شود. به خاطر داشته باشید که بین زمان شام و زمان خواب باید حداقل دو ساعت فاصله باشد. شام باید یک وعده غذایی سبک باشد. سوپ، ماهی، سینه مرغ و برخی سبزیجات از جمله گزینه‌هایی هستند که می‌توانید مد نظر قرار دهید. شام باید سرشار از ویتامین‌ها باشد تا به گوارش زیاد نیاز نباشد.

فواید شگفت انگیز بستنی بر سلامتی بدن

بستنی حاوی کلسیم است که تراکم استخوان را حفظ و آن را تقویت می‌کند، انرژی بدن را افزایش می‌دهد، از پوکی استخوان و سرطان پیشگیری می‌کند، خطر ابتلاء به فشار خون بالا را کاهش می‌دهد، از دندان محافظت و لثه‌ها را تقویت می‌کند.

از قلب محافظت می‌کند

شکلات یکی از مواد اولیه بستنی است. این ماده حاوی فلاونوئید است. بدن انسان به چیزی نیاز دارد که از عروق قلب در برابر فرسودگی محافظت کند و خطر حمله قلبی را کاهش دهد. کلید آن فلاونوئید است که دارای اجزای آنتی اکسیدانی است و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

برای عضلات مفید است

حاوی پروتئین‌های مفید برای ساخت و ترمیم بافت‌های عضلانی است.

برای چشم مفید است

ویتامین A موجود در بستنی برای سلامت چشم بسیار مهم است.

از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند

ویتامین K به افزایش گردش خون در بدن کمک و سلول‌های خونی مسدود شده را باز می‌کند تا از ایجاد لختگی جلوگیری کند.

برای سوخت و ساز بدن مناسب است

ویتامین B۶ می‌تواند برای سوخت و ساز بدن مفید باشد.

دستگاه عصبی را تقویت می‌کند

ویتامین B۱۲ می‌تواند حافظه و دستگاه عصبی را بهبود بخشد.

از بین بردن حالت تهوع

برخی زنان در ماه‌های اول بارداری دچار حالت تهوع می‌شوند. این افراد می‌توانند با خوردن بستنی بر حالت تهوع غلبه کنند.

استرس را کاهش می‌دهد

هم چنین مصرف بستنی می‌تواند محرک تولید هورمون ترومبوتونین باشد که بر روحیه اثرگذار است و سبب احساس آرامش و تسکین استرس می‌شود. به نوجوانانی که اغلب اوقات ثبات روحی ندارند توصیه می‌شود برای اجتناب از افتادن در دام استرس و افسردگی بستنی بخورند.

ایمنی بدن را بالا می‌برد

لاکتوفرین و سیتوکین موجود در بستنی ایمنی بدن را بالا می‌برد، برای همین بستنی از بدن در برابر ویروس‌های مختلف از جمله آنفولانزا محافظت می‌کند و فرآیند درمان را نیز سرعت می‌بخشد؛ بنابراین اگر به آنفولانزا مبتلا شدید، در مصرف بستنی تردید نکنید.

خطر سرطان را کاهش می‌دهد

محتوای مغذی بستنی قطعاً احتمال ابتلاء به سرطان را کاهش می‌دهد.

به کاهش وزن کمک می‌کند

این یک خبر بسیار عالی برای خانم‌هاست. به ویژه کسانی که دوست دارند رژیم بگیرند. خوردن بستنی می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند، چون مصرف خوراکی‌های خیلی سرد دمای بدن را افزایش می‌دهد و کالری و چربی می‌سوزاند.

منبعی برای مواد معدنی و ویتامین‌ها است

شما می‌توانید مواد معدنی مختلف را از بستنی دریافت کنید. علت اصلی این است که بستنی سرشار از کلسیم و فسفر است و نصف فنجان حدوداً ۱۰ درصد از نیاز روزانه یک بزرگسال را تأمین می‌کند. هم چنین بستنی حاوی ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین E، D، C و A است. علاوه بر این‌ها تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولیک اسید و ویتامین B۶ و B۱۲ و مقدار کمی ویتامین K نیز در بستنی وجود دارد که برای انعقاد خون فاکتور مهمی است.

کد خبر 444252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.