ثبت بیش از ۲ هزار عکس قطبی توسط ماهواره چینی

دانشگاه نرمال پکن (BNU) اعلام کرد: نخستین ماهواره چینی رصد کننده قطب جنوب به نام "BNU-۱"، پس از یک سال چرخش به دور زمین، دو هزار و ۵۰۱ تصویر از مناطق قطب شمال و قطب جنوب تهیه کرده است.

به گزارش ایمنا، محققان دانشگاه نرمال پکن در یک کنفرانس مطبوعاتی که در پکن برگزار شد، مجموعه‌ای از داده‌های سنجش از دور را از قطب‌های شمال و جنوب زمین منتشر کردند. از میان تمام تصاویر به دست آمده توسط این ماهواره، ۸۵۰ تصویر از صفحه یخی قطب جنوب و هزار و ۲۵ تصویر مربوط به مناطق قطب شمال است.

همچنین در مجموع بیش از ۲۴۰ صحنه سنجش از دور با کیفیت بالا که قطب‌های شمال و جنوب را در هوای نیمه ابری و با وضوح ۸۰ متری به تصویر می‌کشند، توسط این ماهواره تهیه شده است. به گفته محققان دانشگاه نرمال پکن، کاربران به همه داده‌ها و تصاویر فوق دسترسی دارند و دانلود این تصاویر از طریق سایت (http://earth.bnu.edu.cn) رایگان است.

این ماهواره که «مسیر یخ یاب» (Ice Pathfinder) نیز نامیده می‌شود، در روز ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۹ به فضا پرتاب شد. این ماهواره نخستین عضو از مجموعه ماهواره‌های رصد قطبی چین است که در مجموع به ۲۴ ماهواره خواهد رسید.

«چن ژئوکی» رئیس گروه عملیات این ماهواره و همچنین دانشیار دانشگاه «سان یات -سن» در گوانگژو گفت: این ماهواره در جریان عملیات مداری خود، جدا شدن یک کوه بزرگ یخی را از جبهه یخچالی Amery Ice Shelf که در سپتامبر ۲۰۱۹ رخ داد، به طور مدام نظاره و تصاویر و داده‌های ماهواره‌ای مهمی را از این واقعه تهیه کرده است.

این ماهواره همچنین نقشه برداری از راه دور گرینلند را با وضوح ۷۰ متر در سال ۲۰۲۰ انجام داد. این ماهواره با پشتیبانی وزارت علوم و فناوری چین توسط محققان دانشگاه نرمال پکن، طراحی شده است.

محققان دانشگاه نرمال پکن می‌گویند ماهواره یادشده مجهز به یک دوربین عریض با دامنه دینامیکی بالا است که به ویژه برای رصد قطبی طراحی شده و برای نظارت بر محیط قطبی و عرض میانی مناسب است.

به گفته محققان انتشار این داده‌ها دعوتی است از محققان سراسر جهان که بر تحقیقات قطبی تمرکز دارند تا به طور مشترک ارزش کاربردی این داده‌ها را کشف کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 444204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.