مالکیت در مناطق کم‌برخوردار  اصفهان باید تثبیت شود/ آماده حضور سرمایه‌گذاران هستیم

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگر بتوانیم مالکیت افراد را در مناطق کم‌برخوردار تثبیت کنیم و آنها بدانند در این مناطق ماندگار هستند، خود نیز سعی می‌کنند با اصلاحات فرهنگی و اجتماعی شهرداری همراه شوند.

علیرضا نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص برخی اختلافات شهرداری و اداره کل اوقاف در مناطق کم‌برخوردار اصفهان برای مالکیت زمین‌ها، اظهار کرد: مالکیت برخی زمین‌های مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌ای با اوقاف است و شرایط برای آنکه مالکیت این زمین‌ها به نام افرادی که اکنون متصرف آن هستند زده شود فراهم نیست.

وی افزود: هماهنگی‌هایی میان شهرداری و اداره کل اوقاف شده تا بتوان معضلاتی که مربوط به مالکیت در برخی مناطق شهری است را رفع کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اگر بتوانیم مالکیت افراد را در مناطق کم‌برخوردار تثبیت کنیم و آنها بدانند در این مناطق ماندگار هستند، خود نیز سعی می‌کنند با اصلاحات فرهنگی و اجتماعی شهرداری همراه شوند اما تا زمانی که این ضریب ماندگاری کم باشد و ساکنان، خود را مستأجران موقت بدانند نمی‌توان به ساماندهی وضعیت کنونی این مناطق امیدوار بود.

وی با تاکید بر اینکه بر همه مسئولان فرض واجب است به رفع معضلات و آسیب‌های محلات مناطق کم‌برخوردار ورود کنند، ادامه داد: در چند محله منطقه ۱۴ وجود آسیب‌های اجتماعی را به‌طور جدی شاهدیم و این آسیب‌ها جوانان و نوجوانان را در معرض تهدید قرار داده است.

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: ساکنان این مناطق شهروندان ساده‌زیست و پایبند به بسیاری از موازین اخلاقی و اعتقادی هستند اما نمی‌توان از آسیب‌های جاری در مناطق کم‌برخوردار چشم‌پوشی کرد و برای آنکه آسیبی نسل آینده آن‌ها را تهدید نکند، اهتمام جمعی تمام مدیران استان نیاز است.

شهرداری نباید اجازه گسترش حاشیه‌نشینی را بدهد

وی اضافه کرد: شهرداری باید انضباط مطلوب‌تری در این مناطق اتخاذ کرده و اجازه گسترش حاشیه‌نشینی را با جلوگیری از افزایش ساخت‌وسازهای غیرقانونی ندهد؛ شهرداری به اندازه سهم خود در این زمینه ورود می‌کند اما دخالت نهادهای مختلف نیز ضروری بوده و نیروی انتظامی باید پررنگ‌تر با خاطیان برخورد کند و راه و شهرسازی نیز باید توسعه مناطق کم‌برخوردار را در دستورکار قرار دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مناطق کم‌برخوردار شهر درحال جهش در مسیر توسعه بوده و آینده‌ای تثبیت‌ شده را در انتظار دارند، افزود: پاسخ به نیاز مناطق شهری اصفهان با اعتبارات نهادهای عمومی ممکن نیست بنابراین آغوش مدیریت شهری برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به توسعه مناطق کم‌برخوردار باز بوده و آمادگی دارد تسهیلات مناسبی را برای آن‌ها ایجاد کند.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران نیز مطمئن باشند اگر در مناطق کم‌برخوردار سرمایه گذاری کردند با توجه به جهشی که این مناطق برای توسعه گرفته‌اند متضرر نخواهند شد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به ایجاد زمینه حضور سرمایه گذاران در مناطق کم‌برخوردار، گفت: اگر سرمایه‌ها به این مناطق راه پیدا کنند، کاهش آسیب‌های اجتماعی و هزینه رفت و آمد و آلودگی هوا را شاهد خواهیم بود و در مقابل نیز با تغییر ذهنیت منفی نسبت به این مناطق، امیدواری به ماندن در آن‌ها و اعتماد به نفس ساکنان افزایش می‌یابد که این امر در سایه اقدامات عمرانی، اقتصادی و اجتماعی با مشارکت سرمایه‌گذاران محقق می‌شود.

اقدامات در منطقه ۱۴ بی‌بدیل بوده است

نصراصفهانی با بیان اینکه می‌توان ادعا کرد در اصفهان مناطق محروم نداریم بلکه برخی از مناطق کم‌برخوردار هستند، گفت: امسال سیزدهمین سالی است که من با حضور در شورای شهر در جریان جزئیات اتفاقاتی که در شهر رقم می‌خورد هستم و به نظرم اهتمامی که در دوره حاضر برای توسعه و اجرای پروژه‌های شهری منطقه ۱۴ به عنوان یکی از مناطق کم‌برخوردار شهر شده، در هیچ دوره‌ای نظیر نداشته است.

وی با بیان اینکه شروع احداث خط دو قطارشهری که از این منطقه آغاز شد به عنوان یک پروژه محرک توسعه بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: اگر اکنون قیمت املاک منطقه ۱۴ را نسبت به پیش از آغاز احداث خط دو مترو مقایسه کنید، شاهد جهش قیمتی در منطقه خواهید بود زیرا شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی مخصوصاً مترو در هر نقطه‌ای توسعه یابند، در رشد و توسعه آن بسیار تأثیرگذار خواهند بود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: احداث چهار ایستگاه دارک، زینبیه، عاشق اصفهانی و عمان سامانی در همین محدوده طرح‌ریزی شده و یقیناً بهره‌برداری از آن‌ها می‌تواند اتفاقات خوبی را در شهر رقم بزند.

وی اظهار کرد: در کنار اجرای این پروژه به ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز توجه شده و در بازدید هفته گذشته از منطقه ۱۴ مشاهده شد که دو ورزشگاه رستم و سهراب در این منطقه آماده بهره‌برداری بوده و شهرداری به دنبال فرصت مناسبی برای راه‌اندازی آن‌هاست.

نصراصفهانی اجرای جاده فرزانگان به طول شش کیلومتر و پل آفتاب را از امور زیربنایی در منطقه ۱۴ برشمرد و گفت: احساس می‌کنم درختان اطراف سه راه نقشینه که پیشتر از آلودگی هوا نیمه‌جان شده بودند بار دیگر سبزینگی خود را به‌دست آورده‌اند که قطعاً تغییر مسیر تردد خودروهای سنگین و خروج آن‌ها از این منطقه در این کاهش آلاینده‌ها و نیز جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان و توجه به سلامتی آن‌ها تأثیرگذار بوده است.

توجه به اجرای پروژه‌های محلی منطقه ۱۴

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های محلی در منطقه ۱۴، اظهار کرد: در این منطقه چندین خیابان در حال احداث بوده و بهره‌برداری از آن‌ها می‌تواند ارتباطات بین محله‌ای و اتصال محلات به خیابان اصلی را تسهیل کند؛ همچنین برای آزادسازی گلوگاه‌ها در منطقه اقدامات مناسبی شده و به آسفالت کوچه‌ها، روشنایی بهینه و پارک‌های محله‌ای که از نیازهای اصلی منطقه ۱۴ است به‌طور جدی توجه شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: عقیده داریم توجه به مناطق کم‌برخوردار و نیمه‌برخوردار، در دل خود توجه به مناطق برخوردار را در پی دارد زیرا اگر بتوانیم امکاناتی که مناطق کم‌برخوردار نیاز دارند را در همان مناطق مهیا کنیم، منجر به کاهش تردد و سفر درون شهری شده و یک شهروند نیاز ندارد برای استفاده از امکانات فرهنگی، تفریحی و تفرجگاهی مانند سالن مطالعه، پارک و شهربازی به مناطق دیگر شهر برود.

کد خبر 444161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.