گفت‌وگوهای گادفری چشایر با کیارستمی منتشر شد

کتاب «گفت‌وگوهایی با عباس کیارستمی» که شامل مصاحبه‌های گادفری چشایر با عباس کیارستمی‌ است روانه بازار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کتاب «گفت‌وگوهایی با عباس کیارستمی» سلسله‌ای از مصاحبه‌های گادفری چشایر با عباس کیارستمی است. مصاحبه‌ها در اواخر دهه‌ ۱۹۹۰ انجام گرفته‌اند و حاوی بحث‌هایی خواندنی درباره‌ بسیاری از فیلم‌های کیارستمی است که تا پیش از ترمیم‌شان در سال‌های اخیر به‌ندرت دیده شده‌اند و درباره‌ شاهکارهایی که او را به شهرت بین‌المللی رساندند.

گادفری چشایر، نقدنویس برجسته آمریکایی، در گفت‌وگوهای گردآمده در این کتاب درباره تمام فیلم‌هایی که کیارستمی در سه دهه فعالیت مدام از سال ۱۳۴۹ تا سال ۱۳۷۹ساخته است حرف زده است. در این کتاب گفت‌وگوها در تهران آغاز می‌شود، در راه «کوکر» ادامه می‌یابد و به مطلب «باد ما را خواهد برد» منتهی می‌شود. این شاید عالی‌ترین سند موجود درباره‌ سیر و تکامل سینمای کیارستمی باشد.

ترجمه حاضر ضمائمی دارد. دو ضمیمه پی‌نوشت‌هایی طولانی‌اند که در آخر کتاب آمده‌اند، اما ضمیمه‌ اول، متنِ گفت‌وگوی صالح نجفی با عباس کیارستمی است که در سال ۱۳۸۷ انجام گرفته است.

احمد کیارستمی در مقدمه‌ کتاب حاضر می‌نویسد: کیارستمی بارها گفته که «من فقط نیمی از فیلم را می‌سازم، نیمه‌ دیگر در ذهن تماشاگر ساخته می‌شود.» گادفری همیشه این توان را داشته که با ذهنیتش نیمه‌ دومی زیبا برای فیلم‌های پدرم بسازد و این توان در کتاب مشهود است. چیزی که حسن کتاب را بیشتر می‌کند این است که گادفری در کنار تفسیرهای شخصی‌اش، اطلاعاتی دقیق درباره‌ فیلم‌ها ارائه می‌دهد، اطلاعاتی که کم‌تر جایی نوشته و دیده شده است. حاصل این مصاحبه‌ها پنجره‌ای است که گادفری به‌درون ذهن پدرم باز کرده و تصویری دقیق از او ارائه می‌دهد. تصویری که من به آن اعتماد کامل دارم.

کد خبر 444151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.