غلامی: انتظار ما از حراست دانشگاه‌ها، مراقبت از خانواده آموزش عالی است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گردهمایی مجازی مدیران حراست دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری گفت: انتظار ما از حراست دانشگاه ها، مراقبت از خانواده آموزش عالی است.

به گزارش ایمنا به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست مجازی که صبح امروز (یکشنبه) به صورت حضوری و ارتباط تصویری در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، منصور غلامی با بیان اینکه در مجموع، نیم سال گذشته در بخش‌های مختلف آموزش عالی کشور و به ویژه در بخش آموزش به خوبی مدیریت شد، اظهار کرد: با شیوع بیماری کرونا، همه دانشگاه‌های جهان مانند دانشگاه‌های کشورمان غافلگیر شدند و اجبارا به سوی آموزش‌های مجازی روی آوردند؛ که البته سرعت انتقال دانشگاه‌های کشورمان در این خصوص قابل توجه بود و در این راستا عملکرد موفقی داشتیم.

وی با بیان اینکه با یک بیماری ناشناخته و عواقب اپیدمیولوژی آن روبرو هستیم و دانشمندان نمی‌توانند زمان مشخصی برای اتمام دوره فراگیری این بیماری اعلام کنند، گفت: باید آمادگی کامل داشته باشیم تا این نیم‌سال تحصیلی را با ارائه آموزش‌های مجازی و بعضاً حضور دانشجویان در کلاس‌های درس به بهترین نحو برگزار کنیم و مجموعه مدیریت دانشگاه‌ها، اساتید، کارمندان و همراهی دانشجویان برای توفیق ارائه خدمات مطلوب در نیم‌سال فعلی ضروری است.

وزیر علوم تصریح کرد: در شرایط جدید و با توجه به تردد محدود در دانشگاه‌ها و فعالیت محدود کلاس‌های حضوری و خوابگاه‌های دانشجویی، همکاران حراست دانشگاه‌ها نیز باید به این شرایط جدید توجه داشته و با شناسایی مسائل جدید از قالب سنتی خارج شده و با رویکردی جدید برنامه‌ریزی کنند.

غلامی با بیان اینکه فضای مجازی قبلاً به عنوان یک فضای رسانه‌ای برای تبادل ایده‌ها و افکار مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت، اظهار کرد: هم اکنون فضای مجازی علاوه بر این، برای تبادل اطلاعات علمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و طبعاً در این شرایط باید برنامه‌های حفاظتی و حراستی جدیدی در این خصوص در نظر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حراست دانشگاه فقط باید از دانشگاه حراست کند، خاطرنشان کرد: اگر تفکر و نگاهی غیر از این بر حراست حاکم باشد، ممکن است زحمات این عزیزان را کم اثر کرده و یا اینکه در مسیرهای نادرست انرژی‌های مدیران حراست تلف شود.

وزیر علوم در خصوص حراست اجتماعی گفت: از حراست دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی انتظار می‌رود متصل به جامعه، صنعت، اشتغال و تولید ثروت از علم حرکت کنند که البته این ارتباط گسترده نیاز به برنامه مدیریتی منطبق با این افراد دارد و لازمه آن، خروج حراست‌ها از قالب سنتی و فعالیت منطبق با حراست اجتماعی است و لازمه آن فعالیت منطبق با حراست اجتماعی به مفهوم همگرایی و تعامل با سایر بخش‌ها و نقش آفرینی مؤثر است.

غلامی با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان محل رفت و آمد صاحبان مختلف ایده و نوآوری است، گفت: در این محیط‌ها، طبعاً ظرافت برخورد و عملکرد حراست‌ها درآمد و رفت افراد با توجه به نقش و ماهیت این مراکز فناوری طبعاً متفاوت خواهد بود.

وی با بیان اینکه مسئولان حراست‌های دانشگاه‌ها باید بدانند که حراست نهاد دانشگاه هستند و فقط باید در همین حیطه و چارچوب فعالیت کنند، گفت: آموزش در حراست یک اصل کلی است و به افراد جدیدی که وارد سیستم حراست می‌شوند باید ضوابط و مقررات و همچنین تجربیات مثبت به خوبی آموزش داده شود.

وزیر علوم با اشاره به لزوم توجه بیشتر به نیروهای حراست فیزیکی و تعامل مناسب با سازمان‌های خارج از دانشگاه در قالب قوانین و مقررات، اظهار کرد: برگزاری این نشست‌ها به صورت مستمر از جهت تبادل تجربیات و دیدگاه‌ها بسیار مناسب است و به همفکری‌ها و تبادل اطلاعات کمک می‌کند.

کد خبر 444133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.