چرا بررسی اندازه ویروس کووید -۱۹ اهمیت دارد؟ 

اندازه ذرات ویروسی یا باکتریایی می‌تواند اطلاعات مفیدی در مورد چگونگی تاثیر آن‌ها بر سلول‌های میزبان در اختیار محققان قرار دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، محققان در حال بررسی تأثیر این ویروس بر بدن انسان هستند تا بتوانند داروی مؤثری برای از بین‌ بردن این ویروس کشف کنند. علاوه بر این پژوهشگران اندازه و ویژگی‌های محتوای ذرات ویروس کووید -۱۹ را ارزیابی کرده و متوجه شدند که قطر این ویروس بین ۶۰ تا حداکثر ۱۴۰ نانومتر و طول سطح بیرونی آن بین ۹ تا ۱۲ نانومتر متغیر است. در ادامه شما را با اهمیت اندازه‌گیری کرونا ویروس جدید و مقایسه اندازه آن با دیگر ویروس‌ها آشنا می‌کنیم:

چرا بررسی اندازه ویروس کووید -۱۹ اهمیت دارد؟

مقامات بهداشتی در سراسر جهان اعلام کرده‌اند که استفاده از ماسک می‌تواند مانع شیوع بیماری کرونا شود. استفاده از ماسک‌های خاص مانند ماسک‌های N95 می‌تواند به طور موثرتری خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. استفاده از این نوع ماسک می‌تواند مانع نفوذ بیش از ۹۵ درصد ذراتی با قطر متوسط ۳۰۰ نانومتر یا کمتر شود. تخمین زده شده است که ماسک‌های N95 می‌تواند تقریباً ۹۹.۸ درصد ذرات را که قطر آن‌ها به طور متوسط ۱۰۰ نانومتر است، فیلتر کنند. بنابراین اندازه ذرات ویروسی مشخص می‌کند که فرد تا چه میزان می‌تواند از خود و دیگران در برابر ویروس کرونا محافظت کند.

علاوه بر این محققان و پزشکان با دانستن اندازه ذرات ویروسی می‌توانند خصوصیات ویروسی را که افراد به روش‌های مختلف در معرض آن قرار می‌گیرند مشخص کنند. به عنوان مثال طول قطرات تنفسی بین پنج تا ۱۰ میکرومتر است؛ بنابراین احتمال آلوده شدن افراد سالم به ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی بسیار بالاست. قطرات تنفسی می‌تواند از طریق سرفه، عطسه، تماس با سطوح آلوده یا حتی از طریق استنشاق ذرات معلق در هوا منتقل شود. به همین دلیل همه افراد باید از ماسک استفاده کنند و فاصله اجتماعی خود را با دیگران رعایت کنند تا در معرض قطرات تنفسی قرار نگیرند.

اندازه ویروس کووید -۱۹ در مقایسه با دیگر ویروس‌ها

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که قطر همه ویروس‌های تشخیص داده شده بین ۲۰ تا ۵۰۰ نانومتر است. ویروس‌ها به ویژه آن‌هایی که از حیوانات نشأت می‌گیرند مانند ویروس کووید -۱۹ از نظر اندازه بسیار متفاوت هستند. بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین ویروس شناخته شده تا کنون "می می ویروس" (Mimivirus) است که قطر لایه بیرونی آن تقریباً ۷۵۰ نانومتر است و کوچک‌ترین ویروس حیوانی نیز "پاروو ویروس" (Parvovirus) بوده که قطر آن بین ۲۰ تا ۳۰ نانومتر است.

اندازه ویروس کووید -۱۹ در مقایسه با باکتری‌ها

ویروس کووید -۱۹ در مقایسه با سلول‌های باکتریایی مانند "باسیلوس سوبتیلیس" (Bacillus subtilis)، "استافیلوکوکوس اورئوس" (Staphylococcus aureus) و "اشریشیا کولی "(Escherichia coli) بسیار کوچک‌تر است، به طوری که حجم سلولی این باکتری‌ها بین ۴۰۰ نانومتر تا سه میکرومتر است؛ موضوع قابل توجه اینکه اندازه بزرگ باکتری‌ها باعث افزایش تکثیر آن‌ها می‌شود.

اندازه ویروس کووید -۱۹ در مقایسه با چیزهای دیگر

مقایسه ویروس کووید -۱۹ با سایر چیزهایی که در طول روز می‌بینیم، می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار ما قرار دهد. برای نمونه اندازه یک مورچه و یک کرم گرد و غبار به ترتیب پنج میلی متر و ۲۰۰ میکرومتر است، به طوری که هر دو آن‌ها بسیار بزرگ‌تر از یک ویروس کووید -۱۹ هستند. ضخامت یک تار موی انسان بین ۶۰ تا ۱۲۰ میکرومتر بوده که بسیار بیشتر از اندازه یک ویروس کروناست؛ بنابراین می‌توان گفت یک تار موی انسان معادل حداقل ۴۰۰ و حداکثر هزار ویروس کووید -۱۹ است.

کد خبر 444121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.