نگرانی اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا در بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

شعسا به پایان نزدیک می‌شود؟

ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم برای هریک از جریان‌های سیاسی با دغدغه‌های متفاوتی طی می‌شود. این روزها اصلاح طلبان با سه دغدغه مشخص روبرو هستند که در اظهارات هریک از چهره‌های حزبی و فعالین این گروه سیاسی به نوعی نمود می‌یابد. شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان پس از انتخابات مجلس یازدهم در دوم اسفند تا به امروز که قریب به هفت ماه از آن می‌گذرد در کما رفته و رئیس و نایب رئیس آن استعفا داده‌اند. طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گرچه تا مرحله تصویب و اجرا فاصله دارد اما از هم اکنون طیف اصلاحات درباره بندها و افزوده‌های آن دغدغه دارند و معتقد هستند این طرح، ضمن داشتن ایرادات حقوقی و قانونی، باقی مانده امید به حضور اصلاح طلبان در عرصه قدرت و مسؤولیت را به طور کامل از بین خواهد برد. ضلع سوم این نگرانی‌ها هم، درباره جامعه مدنی و مردم است که جلب اعتماد و جذب آرای آن‌ها در ماه‌های آتی با توجه به شرایط کشور از دشوارترین کارهای ممکن خواهد بود.

«نهاد هماهنگ‌کننده اصلاح‌طلبان در آبان مستقر می‌شود» این تازه‌ترین خبر از عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیر در جریان اصلاحات یعنی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان است که «حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران آن را اعلام کرده و گفته است: «پیشنهاد ما این است که این نهاد هماهنگ کننده، بیشتر از ۱۵ نفر نباشد تا بحث‌های جدی به صورت اقناعی صورت گیرد. باید به یک راه‌حلی برسیم که همه قبول داشته باشند. یعنی کسی نباید حذف شود. بحث و رایزنی در سطح احزاب است و به زودی در سطح جبهه می‌آید و فکر می‌کنم تا دو ماه آینده در آبان بتوانیم، نهاد را مستقر کنیم؛ هنوز تصمیمی نداریم و زمان داریم.»

قدردانی فرمانده نیروی پدافند هوایی از پیام رهبر انقلاب

امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، صبح امروز در مراسم صبحگاه مشترک این نیرو ضمن گرامیداشت سالروز پدافند هوایی گفت: در یک سال گذشته علیرغم تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، پدافند هوایی با تلاش کارکنان زحمتکش این نیرو به دستاوردهای مهمی دست یافته است.

وی افزود: اتفاقی بسیار مبارکی که برای نیروی پدافند هوایی در سال گذشته رقم خورد برگزاری مراسم تحلیف دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش در دانشگاه خاتم الانبیا (ص) با حضور فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) بود که به اذعان کارشناسان متخصص در امور نظامی، کم‌نظیر اجرا شد.

امیر سرتیپ صباحی فرد ادامه داد: با حضور رهبر معظم انقلاب در دانشگاه خاتم الانبیا (ص) پدافند هوایی، این دانشگاه و نیروی پدافند هوایی هویت پیدا کرد. از همه عزیزانی که در برگزاری این مراسم هم نقش داشتند تشکر می‌کنم.

فرمانده نیروی پدافند هوایی در ادامه یادآور شد: سامانه‌های معراج ۴ و مراقب، نهایی و عملیاتی شدند و سامانه برد بلند نظیر در سایت گنو مورد بهره‌برداری قرار گرفت که پوشش مناسبی برای منطقه جنوب شرق کشور و تنگه هرمز ایجاد کرده است و در حوزه درگیری و انهدام سامانه تاکتیکی مرصاد، ۱۵ خرداد، تلاش و باور ۳۷۳ به سازمان رزم نیرو اضافه شد.

وی ادامه داد: در دهم شهریور امسال هم رونمایی‌هایی داشتیم که مهم‌ترین آنها سامانه کاشف ۹۹ بود که در نوع خود بی نظیر است و می‌تواند ریز پرنده‌ها را به خوبی شناسایی کند و با آنها درگیر شود.

میرتاج‌الدینی: در اصلاح طرح دو فوریتی تأمین قیر رایگان نظرات شورای نگهبان اعمال شده است

مهدی طغیانی در تذکری در جریان جلسه علنی امروز مجلس و بررسی طرح اصلاح تبصره ۱ قانون بودجه کل کشور در راستای تأمین قیر رایگان بیان کرد: در روز چهارشنبه گذشته ما طرحی را در دستور کار مجلس داشتیم که اعاده شده از شورای نگهبان بود اما از آنجا که ایرادات شورا و اصلاحات کمیسیون مشخص نبود از دستور خارج شد. امروز نیز با همین موضوع مواجه هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: ایراداتی که شورای نگهبان به طرح اصلاح تبصره ۱ قانون بودجه در راستای تأمین قیر رایگان مشخص نیست و اعضای کمیسیون نیز می‌گویند اصلاحات کمیسیون به درستی در سامانه نیامده است. اکنون ما نمی‌دانیم که چه چیزی را باید بررسی کنیم.

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به ابهامات مطرح شده بیان کرد: ایرادات وارده به این طرح با حضور حقوقدان شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و در سطح کمیسیون بررسی شد. امروز نیز با رأی نمایندگان این مشکل نیز برطرف شده و مردم روستاها که منتظر آسفالت جاده‌های روستایی بودند خوشحال خواهند شد. شورای نگهبان در اصلاح این طرح کمیسیون را همراهی کرده است.

اصلاح ساختار بودجه با حضور نوبخت بررسی شد

محمدمهدی مفتح درباره جلسه امروز کمیسیون برنامه و بودجه گفت: گزارش کمیته اصلاح ساختار بودجه در جلسه امروز با حضور نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: کمیته اصلاح ساختار بودجه بررسی گسترده‌ای را روی بودجه تاکنون انجام داده و امروز زنگنه رئیس این کمیته طرحی ۱۴ ماده‌ای را برای اصلاح ساختار پیشنهاد کرد که بعد از تصویب در کمیسیون به صورت دو فوریتی به صحن علنی مجلس ارائه تا بودجه سال ۱۴۰۰ مبتنی بر آن تدوین شود.

وی افزود: موادی از جمله اینکه کاهش نرخ مالیات اشخاص حقوقی از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد، لغو معافیت‌های مالیاتی ارزش افزوده برحسب جغرافیا، پرداخت نقدی صرفاً به ذینفع نهایی از محل اعتبارات بودجه عمومی، تشکیل کمیته بازبینی هزینه‌ها و انضباط مالی دولت و… در این طرح لحاظ شده بود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه دیدگاه خود را نسبت به طرح موادی از اصلاح ساختار بودجه مطرح کردند، بیان کرد: نمایندگان ضمن تاکید بر انجام اصلاح ساختار بودجه، برخی اعضا معتقد بودند، روش کار و محورهای مطروحه را در این طرح تأمین‌کننده هدف اصلی اصلاح ساختار ندانستند.

وی ادامه داد: آنها معتقدند، ممکن است اجرای برخی بندهای این طرح از رونق اقتصادی کاسته و موجب کم توجهی به مناطق محروم شود یعنی سیاست‌هایی که طی سال‌های مختلف موجب تصویب قوانینی برای پایه‌های دریافتی و مالیاتی کشور شده، دچار خدشه شود.

وی تاکید کرد: قرار شد، کمیته اصلاح ساختار بودجه با توجه به نظرات و پیشنهادات اعضای کمیسیون بررسی‌های بیشتری را روی طرح موادی از اصلاح ساختار بودجه انجام دهد تا اصلاح ساختار بودجه به شکل منطقی در کشور عملیاتی شود.

کد خبر 444120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.