چرا هیئت تطبیق حق اظهارنظر برای لایحه نامگذاری شورا را ندارد؟

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: تصمیمات راجع به نام‌گذاری‌ها صرفاً جهت اطلاع به هیئت تطبیق ارسال می‌شده و این هیئت هیچ‌گاه در خصوص این تصمیمات ورود ماهوی و اظهارنظر نمی‌کرد.

به گزارش ایمنا، سید ابراهیم امینی، در جلسه روز یکشنبه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تفکیک میان مصوبات و تصمیمات شوراها اظهار کرد: در پارلمان ملی، مصوبات به مصوبات ماهوی و تصمیمات تقسیم می‌شوند. بر همین اساس شورای نگهبان تنها حق دارد مصوباتی را که جنبه ماهوی دارند با قانون اساسی و شرع تطبیق دهد و در صورت مغایرت با این دو منبع به آنها ایراد بگیرد، اما چنین حقی را راجع به تصمیمات نمایندگان مجلس برای خود قائل نیست.

وی ادامه داد: رأی اعتماد نمایندگان به هیئت دولت از جمله این موارد است و شورای نگهبان در خصوص دارا بودن یا نبودن تخصص‌ها و شرایط وزرا برای خود حق اظهارنظر قائل نیست. در نام‌گذاری خیابان‌ها نیز در حقیقت اعضای شورای شهر به اعتبار رأیی که از شهروندان گرفته‌اند، معتمدین شهروندان هستند و به‌دلیل معتمد شهروندان بودن، قانون حق نام‌گذاری اماکن و معابر را برای اعضای پارلمان محلی قائل شده است و هیئت تطبیق نمی‌تواند برای خود حق اظهارنظر در خصوص نامگذاری‌های شورا که تصمیمات شورا محسوب می‌شوند قائل شود.

نایب رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: در ادوار گذشته نیز رویه چنین بوده که تصمیمات راجع به نام‌گذاری‌ها صرفاً جهت اطلاع به هیئت تطبیق ارسال می‌شده است و این هیئت هیچ‌گاه در خصوص این تصمیمات ورود ماهوی و اظهارنظر نمی‌کرد.

وی با اشاره به اظهارنظر ماهوی هیئت تطبیق در خصوص نام‌گذاری‌های شورا افزود: ورود هیئت به نامگذاری‌ها موضوع جدیدی است و دولتی که هم‌جنس ماست و معتقدیم باید به نهادهای انتخابی با توجه به جایگاه پیش‌بینی شده این نهادها در قانون اساسی بها بدهد و شأن و منزلت آنها را حفظ کند، اینگونه دایره را در خصوص کارهایی که قانون‌گذار در حیطه اختیار این نهادها قرار داده است تنگ می‌کند و احساس می‌کند در ارتباط با همه تصمیمات متخذه حق اظهارنظر دارد.

امینی ادامه داد: چنین رویه‌ای صحیح نیست و در مجلس نیز چنین رویه‌ای وجود ندارد و شورای نگهبان صرفاً نسبت به مصوبات ماهوی اظهارنظر می‌کند و ما نیز توقع داریم دولت و نمایندگان آن بیش از شورای نگهبان نسبت به مصوبات پارلمان ملی، حقی برای خود قائل نباشند.

کد خبر 444028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.