استعمال سیگار الکترونیکی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد استعمال سیگارهای الکترونیکی محیطی برای تقویت رشد تومور در سینه و سایر نقاط بدن ایجاد می‌کند.

به گزارش ایمنا، باور غلطی وجود دارد مبنی بر اینکه استعمال سیگارهای الکترونیکی خطری ندارند اما نتیجه این مطالعه که توسط گروهی از محققان از دانشگاه‌های آمریکا از جمله دانشگاه «ییل»، «جان هاپکینز» و «پرینستون» انجام شد، ضربه دیگری به صنعت سیگارهای الکترونیکی بود.

محققان معتقدند که نتایج این مطالعه باید زنگ خطری برای افرادی باشد که تصور می‌کنند استفاده از سیگارهای الکترونیکی بی‌ضرر است. این مطالعه سطح خوبی از شواهد را ارائه می‌دهد که استعمال سیگارهای الکترونیکی ظرفیت ایجاد سرطان سینه و گسترش آن را به ریه‌ها دارد.

پژوهشگران در این مطالعه آزمایش‌هایی را بر روی موش‌های ماده انجام دادند؛ آنها برخی از این موش‌ها را در معرض هوای تازه و بقیه را در معرض بخار ناشی از سیگار الکترونیکی قرار دادند. بعد از ۱۴ روز به تمامی موش‌ها سلول‌های سرطان زای سینه تزریق شد. محققان مشاهده کردند که در پایان هفته ششم، تومورها در موش‌هایی که در معرض بخار سیگار الکترونیکی قرار داشتند تقریباً دو برابر سریع‌تر رشد کرده بودند.

همچنین موش‌هایی که بخار سیگارهای الکترونیکی را استنشاق کرده بودند دو برابر بیشتر احتمال داشت که به متاستاز ریوی - تومورهای بدخیم ثانویه در ریه که اغلب در انسان‌ها کشنده است، مبتلا شوند.

محققان تاکید دارند که زنان جوان هدف شرکت‌های سیگار الکترونیکی هستند و نتایج این مطالعه در شرایطی حاصل شده است که استعمال سیگارهای الکترونیکی، به ویژه در میان نوجوانان محبوبیت روزافزونی پیدا کرده است.

بر اساس گزارش ایرنا، اخبار یافته‌های این مطالعه چند روز پس از آن منتشر شد که «کمیته دولت انگلیس در زمینه مسمومیت» اعلام کرد، استعمال سیگار الکترونیکی می‌تواند موجب وخیم‌تر شدن بیماری قلبی و اختلالات ریوی شود اما نسبت به استعمال دخانیات ایمن تر است.

کد خبر 444014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.