مشکلات تحریم برای بالگردهای هلال احمر/امداد هوایی سراسر کشور را پوشش می‌دهد

رئیس مرکز امداد هوایی جمعیت هلال احمر گفت: تنها ۱۸ بالگرد فعال در کشور وجود دارد و تحریم مشکلاتی برای تعمیر چند بالگرد زمین‌گیر شده ایجاد کرده است.

به گزارش ایمنا، کاپیتان شیرزاد چراغی، اظهار کرد: مرکز امداد هوایی، در سازمان امداد و نجات مستقر است و کلیه تعمیرات و بررسی‌های ماهیانه و سالیانه در این مرکز صورت می‌گیرد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۸ بالگرد در استان‌ها فعال هستند و ۶ بالگرد نیاز به تعمیر دارند. سامانه بالگردی ما از دو نوع بالگرد شرقی و غربی تشکیل شده است. بالگردهای شرقی ما بل ۴۱۲، ۲۰۵، ۲۱۴ و بالگردهای غربی MI17 هستند.

رئیس مرکز امداد هوایی جمعیت هلال احمر با اشاره به تعمیرات بالگردها ادامه داد: بخشی از تعمیرات توسط تعمیرکاران خبره ما انجام می‌شود، اما بررسی‌ها در مراکز استان‌ها نیز صورت می‌گیرد.

چراغی اظهار کرد: متأسفانه تحریم‌ها مشکلاتی در زمینه تعمیرات بالگردها به وجود آورده است، اما تا حد امکان با توانمندی‌های موجود مهندسان پرواز مشکلات را حل می‌کنیم.

رئیس مرکز امداد هوایی جمعیت هلال احمر درباره پوشش سراسری کشور گفت: بالگردهای ما در مراکز استان‌ها مستقر هستند و هنگامی که حادثه‌ای رخ می‌دهد، پوشش کامل کشوری داریم و بالگردها در کل کشور عملیات انجام می‌دهند.

وی افزود: وقتی یک حادثه بزرگ رخ می‌دهد، بالگردهای ما از استان‌های همجوار به منطقه اعزام می‌شوند بنابراین در کل کشور امداد هوایی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال در آتش سوزی تانکر در ایلام، دو بالگرد امدادرسانی انجام دادند که یک بالگرد در ایلام و دیگری از کرمانشاه به منطقه اعزام و مجروحان را به مراکز درمانی انتقال دادند.

کاپیتان چراغی در پاسخ به این سوال که از بالگردها در کدام عملیات‌ها استفاده می‌شود، بیان کرد: ما علاوه بر پروازهای امداد و نجات، در حوزه انتقال بیماران به مراکز درمانی و خاموش کردن آتش جنگل‌ها نیز با دستگاه‌های مربوطه همکاری می‌کنیم.

این مقام ارشد در جمعیت هلال احمر با بیان اینکه بیشترین عملیات‌های امدادی در پایتخت، در منطقه دماوند و در ارتفاع بیش از سیزده هزار پا انجام می‌شود، اظهار کرد: به طور میانگین در هر هفته، ۵ الی ۶ مورد پرواز امداد و نجات در مناطق مختلف کشور انجام می‌دهیم؛ اما در سال جاری ۸۵ ساعت پرواز برای اطفای حریق و ۴۵ ساعت انتقال بیمار انجام شد.

رئیس مرکز امداد هوایی جمعیت هلال احمر درباره نوع امدادرسانی در حوادث ادامه داد: بر اساس نوع حادثه، نوع مأموریت مشخص می‌شود، به عنوان مثال وقتی در یک استان سیل می‌آید، بالگرد مواد غذایی و دارویی به استان مورد نظر می‌برد و در حال برگشت مجروحان را به مراکز درمانی انتقال می‌دهند.

وی در خصوص امکان دیر رسیدن بالگردها به محل حادثه، گفت: خلبانان ما به صورت بیست و چهارساعته آماده هستند. همچنین بالگردها را آماده پرواز نگه می‌دارند؛ بنابراین پس از به صدا درآمدن زنگ، پروازهای ما سر ساعت و در عرض کمتر از ۱۰ دقیقه، انجام می‌شود.

کاپیتان چراغی با اشاره به پرواز در شب گفت: بنا بر قوانین هواپیمایی کشور، پروازهای ما از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب انجام می‌شود و اگر عملیاتی پس از غروب خورشید اطلاع رسانی شود، انجام نمی‌شود.

وی درباره علت این امر اظهار کرد: ما دوربین دید در شب نداریم به همین علت شب‌ها پرواز نمی‌کنیم. همچنین بالگرد سرمایه ملی ماست که بسیار قیمت دارد بنابراین حفظ امنیت آن برای ما بسیار حائز اهمیت است.

رئیس مرکز امداد هوایی جمعیت هلال احمر با اشاره به اهمیت بالگردها در حفظ جان هموطنان گفت: نوروز سال گذشته، موتور یکی از بالگردها ما دچار مشکل شد و از کار افتاد. ما با هماهنگی‌های لازم، یک موتور دیگر تهیه کردیم.

وی افزود: پس از تست‌های نهایی، این موتور در بالگرد استان بوشهر به کار گرفته شد و دقیقاً همان روز در استان بوشهر سیل آمد و این بالگرد جان ۳۷ نفر را نجات داد که جز بهترین خاطرات من است.

کاپیتان چراغی اظهار کرد: امداد هوایی شاخص‌ترین نوع امداد است و از آنجایی که کشور ما حادثه خیز است امیدوارم به توامندی‌های جمعیت هلال احمر افزوده شود.

استفاده از تیم پرواز با تجربه در جمعیت هلال‌احمر

کاپیتان علیرضا فراهانی خلبان آماده سازمان امداد و نجات درباره خدمت خود به عنوان خلبان در سازمان امداد و نجات در گفتگو با میزان گفت: پس از سی سال خدمت در ارتش به جمعیت هلال احمر پیوستم تا از تجربیاتم برای امداد استفاده کنم.

وی افزود: در حال حاضر چند سال است که خلبان بالگردهای هلال احمر هستم و در سیل‌های اخیر مشغول به امدادرسانی بودم.

این خلبان آماده سازمان امداد و نجات اظهار کرد: من بیش از ۴ هزار ساعت پرواز در پرونده کاری ام دارم و تا بالاترین ارتفاعات پایتخت یعنی ۳۰ هزار پا، پرواز کرده ام.

محمد جواد زولفی پور مهندس پرواز بالگردهای جمعیت هلال احمر در گفتگو با میزان با اشاره به نحوه کار خود در هلال احمر گفت: عمده کار ما، نجات جان افراد در کوهستان است و در طول هفته پنج الی شش بار به مأموریت عزام می‌شویم.

مهندس پرواز بالگردهای جمعیت هلال احمر ادامه داد: ظرفیت بالگردهای هلال احمر، از ۲۷ نفر ۴۰ نفر است به طوری که این بالگردها حتی از بالگردهای اورژانس نیز ظرفیت بالاتری دارند به همین دلیل ما در انتقال مجروحان به بیمارستان، به اورژانس کمک می‌کنیم.

وی به میزان گفت: ما به صورت شبانه روز آمده پروازیم و در کمتر از ده دقیقه، به سمت محل حادثه پرواز می‌کنیم.

کد خبر 444009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.