استفاده از  ایده‌های خلاقانه شهروندان برای رفع چالش های شهر اصفهان

رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان گفت: ارتقا جایگاه اداره خلاقیت و نوآوری در راستای رفع خلاقانه چالش‌های شهری اصفهان با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان به عنوان موتور محرکه اقتصاد شهری، برنامه ریزی شده است.

وحید مهدویان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اداره خلاقیت و نوآوری از ابتدا فعالیت خود را در زمینه تأمین محتوا و مبانی نظری در زمینه بروز خلاقیت و استراتژی‌های مرتبط با حوزه صنایع‌دستی قرار داد و البته با گذر زمان به جز صنایع‌دستی به حوزه‌های دیگری نیز در این مسیر توجه کرد.

وی با اشاره به چهار حوزه اصلی برنامه‌ها و ایده‌های اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری تصریح کرد: نخستین مؤلفه مدنظر برای تحقق اهداف، شهرهای خلاق در عرصه داخلی و جهانی است، شهرهای داخلی همچون رشت، بندرعباس و سنندج که در کنار اصفهان مجموعه چهار شهر خلاق جهانی در ایران را تشکیل می‌دهد و همچنین خواهرخوانده‌های اصفهان که تعامل با آن‌ها امتیازهایی برای شهر دارد.

رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان تاکید کرد: در این اداره پروتکل‌ها و مأموریت‌هایی را که یونسکو برای شهرهای خلاق تعیین کرده، سرلوحه کار قرار داده و تلاش شده در حوزه شهرهای خلاق داخلی به عنوان یک مرجع داخلی و پیشرو جهانی عمل کنیم.

وی با بیان اینکه گام دوم اداره خلاقیت نیازسنجی در مجموعه شهرداری اصفهان، افزود: تبدیل فضاهای شهری به فضاهای خلاق شهری و در ادامه محله‌های خلاق شهری از جمله اهداف در این بخش است، به عنوان مثال در حوزه شهرسازی در زمینه نما، منظر، مصالح، فرآیندها و فضاهای خلاق شهری مانند میدان عتیق، ارگ جهان‌نما و… که فضای شهری بوده، اما فضای خلاق شهری نیستند یا در حوزه عمران در مسائل اجرایی و فرآیندها قادر به ارائه پیشنهادهایی هستیم تا بتواند چالش‌های موجود در این بخش‌ها را بررسی و برطرف کند.

مهدویان ادامه داد: ارائه راهکارهایی خلاقانه در تعامل با خانه خلاقیت کودک شهرداری یا تعامل با سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی و همچنین دبیرخانه شهر دوستدار کودک برای پیشبرد اهداف طرح شهر دوستدار کودک می‌تواند از جمله این فعالیت‌ها باشد که منفعت آن در نهایت نصیب مردم خواهد شد.

وی با بیان اینکه سومین حوزه رسالت‌های اداره خلاقیت و نوآوری گرفتن ایده از مردم، پرورش و سپردن آن به دست اجراکننده مناسب است، اظهار کرد: در این زمینه با تشکیل باشگاه شهروندان خلاق سعی شده اعتماد مردم را برای شنیدن و پرورش ایده‌هایشان جلب کنیم و طبقه خلاق شهر را شناسایی کنیم.

رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان ادامه داد: چهارمین موضوعی که به عنوان رسالت دیگر اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان در نظر گرفته شده، ارتباط هم‌افزا با سایر سازمان‌ها، اتحادیه‌ها، سمن‌ها و حتی شرکت‌های حقیقی و حقوقی است که در حوزه خلاقیت فعالیت می‌کنند.

مهدویان با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای میان اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری و بنیاد نخبگان به عنوان نهادی تأثیرگذار در حوزه خلاقیت منعقد شده و در مرحله نهایی است تا به زودی توسط شهردار اصفهان امضا شود، گفت: موضوع کارخانه نوآوری را که از سوی نهاد ریاست‌جمهوری پشتیبانی می‌شود، در اصفهان با مدیریت شهردار به پیش می‌بریم تا امکان استقرار استارتاپ‌ها در اینجا فراهم شود و محصول تولید شده در اختیار صنعت قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: در صدد هستیم با اجرای برنامه‌های مختلف در زمینه رونق اقتصاد شهری و مشاغل خانگی در حوزه صنایع‌دستی اقدام کنیم.

رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان با تاکید بر جریان‌سازی در حوزه صنایع‌دستی و رونق آن و همچنین حرکت به سمت اقتصاد شهری، گفت: بر این اساس، سرفصل برخی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره خلاقیت و نوآوری شامل باشگاه بزرگ صنایع‌دستی خلاق اصفهان، تولید محتوا در حوزه صنایع‌دستی و معرفی ۱۹۹ رشته آن در کل استان، ایجاد گذر صنایع‌دستی و استفاده از ظرفیت محور چهارباغ و شکل‌دهی گذر صنایع‌دستی در آن است.

وی ادامه داد: ارتقا جایگاه گذر نوآوری را در راستای نمایش دستاوردهای شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان در حوزه خدمات شهری و محیط‌زیست و… در خیابان چهارباغ‌بالا مورد توجه قرار گرفته است.

مهدویان تهیه بانک اطلاعاتی از هنرمندان صنایع‌دستی را از دیگر برنامه‌های اداره خلاقیت و نوآوری عنوان کرد و افزود: برگزاری مسابقات عکاسی، تشکیل اتاق فکر صنایع‌دستی با مشارکت اتحادیه صنایع‌دستی استان و نشان خلاقیت شهری از دیگر این موارد است.

وی گفت: با توجه به اینکه بیش از ۶۰۰ رشته صنایع‌دستی در جهان وجود دارد، یکی از پیشنهادات اداره خلاقیت و نوآوری در این زمینه، طراحی سایتی برای عضویت تمام کشورها و معرفی صنایع‌دستی خودشان در آن برای سفارش و خرید است.

کد خبر 443976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.