حقابه دریاچه ارومیه دوباره از آبان امسال اختصاص می‌یابد

رئیس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه از اواخر خرداد، آب هیچ رودخانه و سدی به دریاچه ارومیه وارد نشده است، گفت: اختصاص حقابه زیست محیطی این دریاچه از آبان امسال آغاز می‌شود.

به گزارش ایمنا، فرهاد سرخوش با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است و با آغاز فصل گرما هیچ آبی از رودخانه‌ها وارد آن نمی‌شود، اظهار کرد: با پایان فصل گرما و توقف آبیاری اراضی کشاورزی، از اواخر آبان، شاهد آزادسازی سدها و ورود آب رودخانه‌ها به دریاچه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه به دلیل بسته بودن حوضه آبی دریاچه ارومیه، کاهش تراز آن در فصل گرما طبیعی است، افزود: اوضاع نگین آبی آذربایجان در حالت کلی خوب بوده و حیات به این دریاچه بازگشته است.

رئیس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به کاهش محسوس بارش‌ها طی سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته، تصریح کرد: وسعت دریاچه ارومیه هم‌اکنون به ۲ هزار و ۸۲۸ کیلومترمربع رسیده و نسبت به سال گذشته تنها ۲۷ کیلومتر مربع کاهش یافته است.

وی با اعلام اینکه حجم آب دریاچه ارومیه نیز به رقم سه میلیارد و ۴۳۰ میلیون مترمکعب رسیده، گفت: هرچند میزان آب دریاچه ارومیه به بازه سه میلیون مترمکعب کاهش یافته ولی وضعیت دریاچه ارومیه هم‌اینک نسبت به سال‌های اخیر مساعد است و تلاش‌ها برای احیای نگین آبی آذربایجان طبق برنامه ادامه دارد.

مدیر دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با اعلام اینکه تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۳۰ سانتی‌متر رسیده، افزود: با وجود افزایش چشمگیر تبخیر آب با تداوم فصل گرما، شاهد کاهش کمتر تراز این دریاچه نسبت به دوره‌های گذشته هستیم که نشانگر موفقیت در طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

وی با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال جاری و به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دی امسال همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان افتتاح می‌شود.

سرخوش به ایرنا گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان امسال پروژه‌های سخت افزاری انتقال آب به دریاچه ارومیه به پایان برسد و از سال آینده منابع آبی جدید و ثابتی برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه داشته باشیم.

کمترین میزان آب دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۳ یعنی یک سال قبل از آغاز کار عملی ستاد احیای دریاچه ارومیه با ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب به ثبت رسید که با نگاه بلند دولت تدبیر و امید هم اکنون میزان آب این دریاچه به بیش از چهار میلیارد مترمکعب رسیده که نزدیک به هشت برابر افزایش داشته است.

با وجود این افزایش نسبی تراز، نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بینجامد. قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.

هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد. دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال از ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

کد خبر 443974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.