کرونا قیمت زمین را در ژاپن کاهش داد

بنا بر تحقیقات وزارت زمین و مسکن ژاپن، در پی کاهش معاملات زمین و کسادی بازار و کم شدن تقاضا برای ساخت‌وساز به دلیل فراگیری کووید -۱۹، قیمت زمین‌های این کشور در سه ماهه دوم سال جاری با کاهش ۴۰ درصدی همراه بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به آمار به‌دست‌ آمده، قیمت زمین در مناطق شهری ژاپن به دلیل معلق شدن معاملات در پی فراگیری ویروس کرونا کاهش یافته است و احتمال دارد این الگو در سراسر کشور تکرار شده و حتی برای نخستین بار در طول شش سال گذشته به کاهش متوسط قیمت زمین‌های این کشور منجر شود.

این در حالی است که در ابتدای سال جاری، توسعه پایدار و افزایش تقاضای برای ورود به این کشور منجر به افزایش مداوم قیمت زمین در مناطق شهری آن شده بود که شیوع کرونا با کاستن تعداد مسافران ورودی به ژاپن باعث افزایش مبالغ مالیات بر مصرف و رکود اقتصادی هتل‌ها و فروشگاه‌های بزرگ کشور شد.

از سوی دیگر به دلیل وجود احتمال قوی برای سودآوری بسیار پایین و حتی متضرر شدن، معاملات خرید و فروش و ساخت‌وساز در مناطقی که پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به هتل‌ها و مراکز گردشگری دارند، متوقف شده است و خریداران ترجیح می‌دهند که در این زمینه با صبر در انتظار رخدادهای آینده باشند.

نتیجه این اتفاقات، ارائه نخستین گزارش افت قیمت زمین‌های شهری از سال ۲۰۱۴ در طول سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ بود. البته در این شرایط هنوز هم زمین‌های بسیاری از مناطق ژاپن با افزایش قیمت مواجه بودند ولی به مرور شرایط بدتر شد.

با آغاز بررسی‌های وزارت زمین، زیرساخت، ترابری و گردشگری ژاپن (MLIT)، اعداد و ارقامی به دست آمد که قرار است به‌عنوان شاخص اصلی روند بازار املاک و مستغلات برای شهرهای بزرگ سراسر ژاپن در نظر گرفته شود. این شاخص نوعی راهنما برای مشخص کردن پیامدهای چندگانه تأثیرات کووید -۱۹ بر مناطق حومه‌ای شهرهای بزرگ و سپس شهرهای منطقه‌ای این کشور محسوب می‌شود.

بنا بر تحقیقات این وزارتخانه، ۳۸ مورد از یکصد منطقه بررسی‌ شده این کشور با کاهش شدید قیمت زمین نسبت به چهار بررسی قبلی مواجه بوده‌اند. از سوی دیگر تعداد مناطقی از ژاپن که در ماه‌های اخیر افزایش قیمت داشته‌اند از ۷۳ مورد به تنها یک مورد کاهش یافته است.

از سال ۲۰۱۲ تاکنون، این اولین بار است که در این کشور تعداد زمین‌هایی که قیمت زمین آن‌ها کاهش یافته بیشتر از تعداد زمین‌هایی می‌شود که با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند. در ۶۱ منطقه باقیمانده این کشور نیز تقاضا برای خرید آپارتمان‌های مسکونی و دفاتر اداری ثابت و درنتیجه قیمت‌ها دارای ثبات بوده است. به‌نظر می‌رسد مردم این مناطق در انتظار ثبات وضعیت بازار زمین در کشور هستند.

در آخرین بررسی‌ها، کاهش قیمت در مناطق تجاری ژاپن بیشتر از مناطق مسکونی آن مورد سنجش قرار گرفته و تغییرات آن در سه کلانشهر ناگویا، توکیو و اوزاکا با دیگر شهرها مقایسه شده است.

ناگویا چهارمین شهر بزرگ ژاپن، توکیو پایتخت این کشور و همچنین بزرگ‌ترین اقتصاد شهری جهان و اوزاکا یا اوساکا سومین شهر بزرگ آن است، از این رو وضع این سه کلانشهر دارای اهمیت قابل توجهی برای این کشور است.

در این میان در تمامی ۹ منطقه ناگویا و در هشت منطقه شهری ژاپن از جمله "کابوکیچو" در توکیو و نیز "شین‌سای‌باشی" و "نامبا" در اوزاکا شاهد افت قیمت زمین بوده‌اند. این کشور از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۱ تاکنون با چنین کاهشی در نمودار خرید و فروش زمین‌ها و مستغلات خود مواجه نبوده است.

در حال حاضر "سندای"، جایی که یک پروژه توسعه مجدد در اطراف ایستگاهJR آن در حال انجام است، تنها منطقه این کشور محسوب می‌شود که قیمت زمین در آن افزایش داشته است. با این وجود آمار همچنان حاکی از ضعیف شدن هر چه بیشتر بازار املاک و مستغلات در ژاپن است و تحلیلگران معتقدند که تأثیر شیوع ویروس کرونا بر این بخش می‌تواند به اندازه بحران مالی سال ۲۰۰۸ یا پیامدهای حباب اقتصادی شدید باشد و احتمال زیادی برای کاهش اثرات گسترده آن در کوتاه‌مدت وجود ندارد.

کد خبر 443971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.