ویژه برنامه سینمایی سیما برای هفته دفاع مقدس

شبکه یک سیما مروری بر خاطره انگیزی سینمای ایران در حوزه دفاع مقدس خواهد داشت و برخی فیلم‌های سینمایی این ژانر بازپخش خواهد شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، به مناسبت بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، جشنواره فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس از یکشنبه (۲۳ شهریور تا جمعه ۴ مهر) هر شب حوالی ساعت ۲۳:۱۵ پخش خواهد شد.

کانی مانگا

این فیلم را زنده یاد سیف الله داد در سال ۱۳۶۶ ساخته است. این فیلم روایت یک گروه تکاور است که برای دستگیری یک خلبان عراقی که هواپیمایش در شرق مریوان سقوط کرده مأمور می‌شوند. فرامرز قریبیان، رضا رویگری، علی ثابت، عبدالرضا اکبری، کاظم افرندنیا از بازیگران این فیلم سینمایی هستند که یکشنبه ۲۳ شهریور روی آنتن می‌رود.

پرواز از اردوگاه

فیلم سینمایی «پرواز از اردوگاه» به کارگردانی «حسن کاربخش»، دوشنبه ۲۴ شهریور پخش می‌شود. در این فیلم خواهیم دید: سرگرد خلبان عباس حلمی پس از دست یافتن به اطلاعات مهمی در عملیات شناسایی به اسارت نیروهای عراقی در می‌آید. عباس حلمی با همکاری سایر اسرای ایرانی، نقشه فرار از اردوگاه را برای رساندن اطلاعات خود به نیروهای ایرانی‌ها طرح‌ریزی می‌کند. عراقی‌ها به نقشه او پی می‌برند. حلمی به همراه یک سپاهی و یک بسیجی طی عملیاتی از اردوگاه می‌گریزد اما… جمشید هاشم‌پور، میرمحمد تجدد، مجید میرزاییان، علی نظری و علیرضا عالی‌پیام در اثرسینمایی بازی کرده‌اند.

پایگاه جهنمی

این فیلم محصول سال ۱۳۶۳ و ساخت اکبر صادقی است. در این فیلم سینمایی فرامرز قریبیان، جمشید هاشم پور، کاظم افرندنیا، علی محزون، حسین ملاقاسمی و بهراد رحیم خانی ایفای نقش کرده‌اند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: دشمن در خاک خود پایگاهی قدرتمند ساخته است. خبر به ستاد عملیاتی نیروی دریایی می‌رسد و یک تیم چهار نفری از گردان تکاوران نیروی دریایی به فرماندهی ستوان «بای» انتخاب می‌شوند تا با نفوذ به خاک دشمن «پایگاه جهمنی» را منهدم کنند. در آغاز این مأموریت سرنوشت هر چهار نفر تغییر می‌کند و شرایط سختی بر آن‌ها حاکم می‌شود. فیلم سینمایی پایگاه جهنمی سه شنبه ۲۵ شهریور حوالی ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک نمایش داده می‌شود.

سفر به چزابه

«سفر به چزابه» به کارگردانی و نویسندگی شادروان رسول ملاقلی‌پور چهارشنبه ۲۶ شهریور از شبکه یک پخش می‌شود. داستان فیلم درباره "وحید" است که در حال ساختن یک فیلم جنگی است. او از علی دوست آهنگ سازش دعوت کرده تا با دیدن قسمت‌هایی از فیلم که آماده شده، آهنگی بسازد اما علی نمی‌تواند با فیلم ارتباط درستی پیدا کند. سفر به چزابه محصول سال ۱۳۷۴ سینمای ایران است و از جمله بازیگران این فیلم سینمایی می‌توان به فرهاد اصلانی، حسین رفیعی، عاطفه رضوی، زنده‌یاد جمشید اسماعیل‌خانی، مسعود کرامتی، حبیب دهقان‌نسب، رضا خندان، مهدی فقیه، علیرضا جلالی، علی سلیمانی، آرش نوذری و بابک برزویه اشاره کرد.

بلمی به سوی ساحل

شبکه یک سیما پنج شنبه ۲۷ شهریور فیلم سینمایی"بلمی به سوی ساحل" ساخته زنده یاد رسول ملاقلی پور را برای پخش در نظر گرفته است. عطاء اله سلمانیان، بهزاد بهزادپور، جعفردهقان، فریدکشن فلاح و اکبر منصور فلاح در این فیلم به ایفای نقش پرداختند. در خلاصه داستان این فیلم ۹۰ دقیقه‌ای آمده است: در زمان جنگ ایران و عراق در خرمشهر، جنگ خانه به خانه جریان دارد. مرتضی فرمانده یک گروه پاسدار خواهان یک فروند هلی کوپتر برای رساندن قوای کمکی به خرمشهر است. نماینده بنی صدر، رئیس جمهور وقت و فرمانده کل قوا با درخواست او مخالفت می‌کند. مرتضی و افرادش به ناچار با لنج حرکت می‌کند و...

دوئل

فیلم سینمایی «دوئل» به کارگردانی احمدرضا درویش، جمعه ۲۸ شهریور پخش خواهد شد. داستان این فیلم درباره زینال است که پس از بازگشت از اسارت خاطرات گذشته اش را مرور می‌کند. با شروع جنگ و آغاز حمله عراقی‌ها، او که همسرش هانیه را از دست داده، به همراه یحیی یک گروه مقاومت محلی را سازماندهی می‌کند. پس از حمله بی امان هواپیماها به جمعیت آوارهای که در صدد عزیمت از منطقه جنگی هستند و انفجار قطار و تخریب ایستگاه راه‌آهن، سلیمه از زینال قول می‌گیرد که همسرش یحیی را سالم به او برگرداند. تعدادی از نیروهای دولتی که مدعی‌اند مأموریتی محرمانه دارند با هم‌دستی اسکندر تصمیم می‌گیرد گاوصندوق به جامانده در یک واگن باری را از آن خارج کنند. براساس صحبت‌های آنان مشخص می‌شود که داخل گاوصندوق اسناد و مدارک مهمی هست. سعید راد، پژمان بازغی، پریوش نظریه، انوشیروان ارجمند، پرویز پرستویی و هدیه تهرانی در فیلم سینمایی «دوئل» ایفای نقش کرده‌اند.

گذرگاه

فیلم سینمایی گذرگاه محصول سال ۱۳۶۵ به کارگردانی شهریار بحرانی است که خسرو ضیایی، عطاء اله سلیمانیان، محرم زینال زاده، اردلان شجاع کاوه، مهرداد خوشبخت و مژگان بنی‌هاشمی در آن بازی کرده‌اند. داستان این فیلم درباره یک رزمنده به نام ناصر است که به همراه سه تن از هم رزمانش برای عملیات گشت و شناسایی به جبهه اعزام می‌شود. در جبهه برای انجام مأموریت ناصر و هم رزمانش به وسیله‌ی یک راهنمای محلی از راه مخفی ادامه مسیر می‌دهند اما راهنمای محلی توسط عراقی‌ها کشته می‌شود و … این فیلم سینمایی شنبه (۲۹ شهریور) روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

عقاب‌ها

«عقاب‌ها» ساخته سال ۱۳۶۳ ساموئل خاچیکیان هم در قالب این جشنواره روی آنتن می‌رود. سعید راد، جمشید هاشم‌پور، رضا رویگری، مجید میرزاییان و شهاب عسگری از بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند. «عقاب‌ها» به داستان نجات یک خلبان ایرانی می‌پردازد که براساس رویداد واقعی نجات یدالله شریفی‌راد به وسیله کردهای عراقی و انتقال او به ایران ساخته شده است. عقاب‌ها یکشنبه (۳۰ شهریور) روی آنتن شبکه یک می‌رود.

دیده بان

فیلم سینمایی «دیده بان» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا دوشنبه (۳۱ شهریور) ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. در این فیلم خواهیم دید: ارتباط خط کمین با نیروهای خودی توسط دشمن قطع شده و احتمال سقوط منطقه بسیار زیاد است. مقابله و مقاومت نیروها در مقابل دشمن نیازمند حضور دیده بان جهت هدایت آتش سنگین است. عارفی برای پیوستن به خط کمین و دیده بانی باید از مسیری عبور کند که زیر آتش شدید دشمن عراقی قرار دارد.

مهرداد سلیمانی، علیرضا حیدری، غلامرضا علی‌اکبری، اصغر پورهاجریان، اسماعیل سلطانیان و سعید جوانشیر در فیلم سینمایی «دیده بان» هنرنمایی کرده‌اند.

حمله به اچ ۳

فیلم سینمایی «حمله به اچ ۳» به کارگردانی شهریار بحرانی، سه شنبه (اول مهر) از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. در خلاصه داستان فیلم آمده است: ستاد نیروهای هوایی عراق که از ابتدای جنگ با برتری هوایی ایران روبرو شده و قریب الوقوع بودن شکستن حصار آبادان را پیش بینی می‌کند، جهت حفاظت از هواپیمای استراتژیک، میگ میراژ و توپولوف عراقی از گزند بمباران‌های هوایی و مصون ماندن آن‌ها تا موقع شروع حمله ایران، تصمیم می‌گیرد آن‌ها را به سه پایگاه بسیار دور افتاده در نزدیکی مرز اردن منتقل کند. در مقابل ستاد نیروهای هوایی ایران نیز طرح بمباران این سه پایگاه را که به نام پایگاه‌های اچ - ۳ موسومند مطرح می‌نماید. جعفر دهقان، محمد کاسبی و حسین یاری از بازیگران فیلم سینمایی «حمله به اچ ۳» هستند.

جنگ نفتکش‌ها

این فیلم اثر محمدبزرگ نیا است که در سال ۱۳۷۲ براساس واقعه جنگ نفت کش‌ها در خلیج فارس در دوران دفاع مقدس ساخته شده است. در خلاصه این فیلم آمده است: زمان جنگ ایران و عراق است و دامنه جنگ به خلیج فارس نیز کشیده شده و کشتی‌های نفت کش ایرانی مورد حمله دشمن قرار می‌گیرند. در این میان یک ناخدای جوان تصمیم می‌گیرید از با کشتی نفت کش از تنگه هرمز عبور کند و برای این کار از ناخدایی بازنشسته ولی پرتجربه کمک می‌خواهد. مجید مظفری، عزت الله انتظامی، فیروز بهجت محمدی، جمشید جهان زاده، ژاله علو و فاطمه گودرزی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. جنگ نفت کش‌ها چهارشنبه (۲ مهر) روانه آنتن شبکه یک می‌شود.

مهاجر

مهاجر فیلمی به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم حاتمی‌کیا ساخته سال ۱۳۶۸ که در خلاصه آن آمده است: هواپیماهای بدون سرنشین مهاجر که از روی زمین کنترل می‌شود جهت انجام عملیاتی شناسایی در پشت خطوط دشمن به کار گرفته می‌شوند. به دلیل برد محدود دستگاه کنترل، خلبانان در دو ایستگاه مقابل، رو در روی هم و در خطوط دشمن مستقر می‌شوند. خلبانی که به خطوط دشمن نفوذ کرده، در حالی که با دشمن درگیر می‌شود، با مهارت عملیات شناسایی را انجام می‌دهد و هواپیما را در هوا تحویل خلبان دوم می‌دهد. در حالی که خود در آخرین لحظات کشته می‌شود. فیلم سینمایی «مهاجر» پنج شنبه (۳ مهر) از شبکه یک پخش می‌شود.

ویلایی‌ها

این فیلم قصه خانواده‌های فرمانده هان سپاه و ارتش در سال ۱۳۶۵ است. در این فیلم خواهیم دید: عزیز زن ۵۰ ساله‌ای است که همراه نوه‌هایش وارد مجموعه ویلاها می‌شود. الیاس نیز راننده بسیجی است که هر وقت وارد مجموعه می‌شود همه نگران این می‌شوند که شاید خبر شهادت یکی از فرماندهان را بدهد. پس از مدتی سیما که عروس عزیز است از تهران می‌آید تا بچه‌های خود را به خارج از کشور ببرد. این فیلم به کارگردانی منیر قیدی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان است که در آن طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، آناهیتا افشار، علی شادمان، صابر ابر و ثریا قاسمی بازی کرده‌اند. «ویلایی ها» را می‌توانید جمعه (چهارم مهر) ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک سیما ببینید.

کد خبر 443957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.