وداع با آیت‌الله اصلاح‌طلب

آخرین اخبار شیوع بیماری کرونا، درگذشت آیت الله العظمی صانعی، کاهش شاخص بورس و عادی سازی روابط بحرین و رژیم صهیونیستی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکشنبه ۲۳ شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تهران در بدترین وضعیت کرونایی» به بررسی آخرین اخبار شیوع بیماری کرونا در کشور پرداخت و نوشت: «شرایط تهران در بحث کرونا روز به روز وخیم‌تر می‌شود» شاید این خبر در حجم بالای اخبار این روزها در رابطه با حکم قصاص، حذف عکس دختران از کتب درسی، گرانی و کمیاب شدن کره و دیگر اقلام خوراکی، گم شده و مردم کمتر به این موضوع توجه دارند که شهرهایی نظیر تهران و قم شرایط فوق قرمز را تجربه می‌کنند. از بی‌توجهی مردم می‌توان به جاده‌های شلوغ این روزهای کشور و مسیرهای خروجی و ورودی پایتخت اشاره کرد، که سعی دارند در روزهای پایانی تابستان بدون در نظر گرفتن وضعیت قرمز شهرهای شمالی بار سفر را ببندند و به‌هر نحوی خود را برای چند روز به شمال کشور برسانند. در این بین علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونا در تهران نیز که در مصاحبه‌های متعدد درباره شیوع مجدد کرونا در تهران هشدار می‌دهد، معتقد است که تهران به یکی از مهمترین مراکز داغ بیماری کرونا تبدیل شده که با هیچ‌ استان دیگری در کشور قابل مقایسه نیست.

این گفته‌های علیرضا زالی در شرایطی منتشر شد که روز پنج‌شنبه محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: هم اکنون دو هفته بعد از تعطیلات، در تجمعات و مسافرت‌ها پیک جدیدی را مشاهده می‌کنیم و از روز چهارشنبه ۱۹ شهریور باید قم را در وضعیت فراتر از قرمز لحاظ کنیم. در چند روز اخیر شاهد افزایش مراجعات سرپایی هستیم. ۹۲ نفر از همشهریان قمی در روز چهارشنبه (۱۹ شهریور) بستری شدند و تعداد بستری شدگان مبتلا به کرونا به حدود ۴۴۰ نفر رسید. در این شرایط زالی نیز نظر همسو دارد و می‌گوید: «مراجعات افراد مبتلا به کرونا در سه روز اخیر افزایش یافته است» او درصد آمار جان‌باختگان کرونا نسبت به میزان مبتلایان بستری شده در بیمارستان‌ها را ۲.۳ و نسبت به کل مراجعان ۱.۳ درصد اعلام کرد.

طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، از جمعه (۲۱ شهریور) تا شنبه (۲۲ شهریور) دوهزار و ۱۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک‌هزار و ۱۳۸ نفر از آنها بستری شدند. با احتساب این آمار، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۳۹۹ هزار و ۹۴۰ نفر رسید. همچنین در این مدت ۱۱۶ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۳ هزار و ۲۹ نفر رسید. به گفته سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ۳۷۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و وضعیت استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین قرمز است.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وداع با آیت‌الله اصلاح‌طلب» به بررسی زندگی آیت الله صانعی پرداخت و نوشت: آیت‌الله یوسف صانعی سال ۱۳۱۶ در استان اصفهان متولد شد، تا چهارده سالگی در حوزه علمیه این استان تحصیل کرده و سپس برای ادامه فراگیری دروس فقهی به قم سفر کرد. وی علاوه بر نشستن پای درس آیت‌الله خمینی، شاگردی استادانی همچون سیدحسین طباطبایی بروجردی، سیدمحمد محقق داماد و محمدعلی اراکی را نیز تجربه کرد. آیت‌الله صانعی در اسفند ۱۳۵۸ به عنوان یکی از شش فقیه شورای نگهبان قانون اساسی منصوب شد که پس از حدود سه سال در ۱۹ دی ۱۳۶۱ از آن شورا کناره‌گیری کرد و در همان تاریخ از طرف بنیانگذار جمهوری اسلامی به عنوان دادستان کل کشور منصوب شد؛ مسئولیتی که در اردیبهشت ۱۳۶۴ از آن نیز استعفا داد اما با استعفایش موافقت نشد و البته چندی بعد آیت‌الله محمد موسوی‌خوئینی جایگزین وی شد.

او در اولین دوره مجلس خبرگان رهبری در آذر ۱۳۶۱ به عنوان نماینده منتخب مردم تهران رأی آورد. آیت‌الله صانعی پس از کناره‌گیری از همه مناصب حکومتی به قم رفت، درس خارج فقه را ادامه داد و برای اولین بار رساله توضیح‌المسائل خود را در سال ۱۳۷۲ هجری خورشیدی منتشر کرد. وی از مراجع تقلیدی است که احکام فقهی نویی به ویژه درباره حقوق زنان و حقوق غیرمسلمانان دارد. وی از جمله مراجعی بود که به طور ویژه بسیار مورد رجوع و احترام اصلاح‌طلبان بود.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یک فقیه با فتواهای شجاعانه» به بررسی فتواهای آیت الله صانعی در زمان حیات پرداخت و نوشت: آیت‌الله صانعی در یکی دو دهه گذشته در زمره مراجع تقلید نزدیک به اصلاح‌طلبان و اصطلاحاً فقهای غیرحکومتی قرار داشت از این رو بیش از پیش نظرات و فتاوایش در میان عموم جامعه به ویژه فعالان منتهی‌الیه چپ سیاست ایران خریدار پیدا کرده بود از این رو به او لقب مرجع تقلید اصلاحات را داده بودند اما آیت‌الله صانعی نیز همچون آیت‌الله‌العظمی منتظری و اکبر هاشمی‌رفسنجانی که هر دو محبوبیت قابل توجهی میان اصلاح‌طلبان داشتند، تصویری که در دهه آخر عمرش از خود بر جای گذاشت با آنچه در دوران جوانی از خود ساخته بود و در ذهن کهنسالان مانده بود به کلی تفاوت داشت؛ تفاوتی که سبب شد پس از وداع آیت‌الله صانعی با دار فانی، بسیاری از او به عنوان فقیهی با دو چهره متفاوت و البته متضاد نام ببرند اما هیچ‌یک از این حواشی سبب نشد تا خبر درگذشت او، موجبات غم و اندوه افکار عمومی ایران و بسیاری از فعالان سیاسی، فارغ از نوع نگاه‌شان به مسائل و مباحث حوزه سیاست را فراهم نیاورد.

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عبور از بورس» به بررسی کاهش شاخص بورس پرداخت و نوشت: دلار مرز ۲۶ هزار تومان و سکه مرز ۱۲ میلیون تومان را رد کرد؛ اتفاقی که این روزها با وجود خریداران در بازار و نقدینگی‌های سرگردان، انتظار می‌رود ادامه‌دار باشد. کارشناسان و فعالان بازار معتقدند منش اصلی این افزایش نرخ‌ها، وجود نقدینگی است که از بازار سرمایه در پی ریزش‌ها و دوباره خیز برداشتن آن و ترس عمومی از تکرار تجربه سرمایه‌گذاری در این بازار خارج شده و به دنبال دیگر دارایی‌هاست. بازارهای طلا و ارز اولین بازارهایی هستند که نقدینگی را به سوی خود جذب می‌کنند، اما بازارهای مسکن و خودرو نیز در امان نخواهند ماند. کارشناسان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از این روند، دولت و بانک مرکزی به فکر افزایش نرخ بهره سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار دولتی باشند تا بتوانند نقدینگی موجود در بازار را به سمت دارایی‌های ریالی کم‌ریسک‌تر هدایت کنند.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اشغالگران استان بحرین اشغالگران فلسطین را به رسمیت شناختند» به بررسی عادی سازی روابط بحرین و رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: هنوز یک ماه از خیانت امارات به فلسطین و جهان اسلام نگذشته بود که خبر رسید، رژیم آل خلیفه در بحرین نیز روابط مخفیانه خود با رژیم صهیونیستی را علنی کرد. البته این خیانت شیوخ مرتجع عرب چندان عجیب نبوده و نمی‌توان از آن به عنوان «خیانت جدید» یاد کرد، چرا که طبق اظهارات رئیس‌موساد، رژیم صهیونیستی در ۵۰ سال گذشته با کشورهای عربی مرتجع «ارتباط محرمانه» داشته است و آنچه این روزها با هدف کمک به پیروزی ترامپ در انتخابات پیش رو انجام می‌شود، صرفاً علنی کردن این روابط است.

شرایط کنونی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ایجاب کرده که این روابط علنی و رسمی‌شود. ترامپ برای پیروزی در انتخابات بعد از ناکامی‌های بسیار در سیاست خارجی به برگ برنده نیاز دارد و نتانیاهو نیز که به دلیل فساد در آستانه برکناری است و در دو ماه گذشته ساکنان سرزمین‌های اشغالی بارها با تجمعات خود استعفای وی را خواستار شده‌اند به برگ برنده ارتباط با شیوخ مرتجع عرب نیاز دارد. در راستای این سیاست امارات حماقت کرد و پیشقدم شد و در ۲۳ مرداد ماه توافق عادی سازی روابط را رسماً اعلام کرد. حالا جمعه شب (۲۱ شهریور ماه سال ۹۹) بحرین نیز از توافق با رژیم صهیونیستی رونمایی کرد.

بحرین تا سال ۱۳۵۰ به عنوان استان چهاردهم ایران شناخته می‌شد و محمدرضا شاه مخلوع پهلوی با نقشه انگلیسی‌ها آن را به بهانه‌هایی مانند نداشتن نفت و مروارید! واگذار کرد و آل خلیفه به عنوان اشغالگران این استان ایران در ۴۹ سال گذشته به مردم و شیعیان این کشور ظلم‌های زیادی کردند. آنچه جمعه شب رخ داد این بود که اشغالگران آل خلیفه علناً اشغالگران صهیونیست را به رسمیت شناخته‌اند. اقدامی که محکومیت گسترده جهان اسلام را به دنبال داشته است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا جمعه ۲۱ شهریور اعلام کرد بحرین و رژیم صهیونیستی به توافقی برای عادی‌سازی روابط دست پیدا کرده‌اند. او در توئیتر نوشت: «امروز یک گشایش تاریخی دیگر اتفاق افتاد! دو دوست بزرگ ما، اسرائیل و پادشاهی بحرین به توافقی برای صلح دست پیدا کردند، بحرین دومین کشور عربی است که ظرف ۳۰ روز با اسرائیل صلح می‌کند».

آمریکا، رژیم صهیونیستی و بحرین بیانیه مشترکی در این خصوص منتشر کردند. در این بیانیه آمده است: «این، گشایشی تاریخی برای پیشبرد صلح در خاورمیانه است. آغاز گفت‌وگوهای مستقیم میان این دو جامعه پویا و اقتصاد پیشرفته، تحول مثبت خاورمیانه را تداوم بخشیده و به افزایش ثبات، امنیت و رونق در منطقه منجر خواهد شد.»

روابط بحرین و رژیم صهیونیستی در دو دهه گذشته هرچند محرمانه اما برقرار بوده است. سایت آمریکایی «اکسیوس» ضمن اعلام این خبر نوشته مقامات آل خلیفه خواهان آن بودند که بعد از امارات، بحرین دومین کشوری باشد که عادی سازی روابط خود را با رژیم صهیونیستی علنی می‌کند. بر اساس این گزارش، مقامات آل خلیفه با «جارد کوشنر» داماد رئیس‌جمهور آمریکا تنها چند ساعت بعد از اعلام رسمی عادی سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی، تماس گرفته و خواهان آن شده بودند که بعد از ابوظبی، عادی سازی روابط با تل‌آویو را علنی کنند. روزنامه نیویورک تایمز نیز تاکید کرده بحرین بیش از ۲۵ سال با صهیونیست‌ها رابطه داشته است.

کد خبر 443949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.