قطار اصلاحات چه کسانی را پیاده خواهد کرد؟

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا در بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

بررسی تهدیدات امنیتی فضای سایبری در کشور

شهریار حیدری، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات دستورکار جلسات هفته جاری این کمیسیون، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است در جلسه روز یکشنبه با حضور آقای محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات موضوع تهدیدات امنیتی فضای سایبری در کشور بررسی شود.

وی با اشاره به دیگر دستورکار جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی، گفت: بررسی طرح «تشکیل سازمان پدافند غیرعامل» نیز در دستورکار روز یکشنبه ۲۳ شهریور قرار دارد.

عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان داشت: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین طرح «الحاق یک ماده به قانون خدمت وظیفه عمومی» را روز دوشنبه در کمیسیون بررسی خواهند کرد.

حیدری با اشاره به دستورکار جلسه روز سه‌شنبه این کمیسیون تصریح کرد: کمیسیون امنیت ملی روز ۲۵ شهریورماه به بررسی آخرین اخبار و تحولات کشور با حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور می‌پردازد؛ سوال حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند از وزیر کشور نیز در دستورکار اعضای کمیسیون در این روز قرار دارد.

پیش بینی عطریانفر از انتخابات ۱۴۰۰

محمد عطریانفر با اشاره به انتخابات ۱۴۰۰ گفت: ابتدا باید بین گفتمان «اصلاحات» و نقش آفرینی فعالان سیاسی این جریان تفکیک قائل شد. گاهی برخی اصلاح طلبان در مواقعی که به بن بست سیاسی می‌رسند، این فرضیه را مطرح می‌کنند که اندیشه اصلاحات در ایران مرده است و جامعه ایرانی اقبالی به اصلاحات ندارد.

وی افزود: اندیشه اصلاحات در ایران ریشه و پایه نهادی دارد و جامعه ایرانی هیچگاه با مقوله اصلاحات خداحافظی نکرده و نخواهد کرد. اصلاحات به این معناست که در حوزه‌هایی همچون «معیشت»، «سیاست داخلی»، «دیپلماسی خارجی»، «آزادیهای اجتماعی» «آینده نگری برای خود و نسل‌های بعدی»، «اقتصاد ملی»، «توسعه صنعتی» و سایر مقولات، همواره به دنبال بهبود خواهی است.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی تاکید کرد: از جمله مشکلات جریان اصلاحات این است که برخی از نمایندگان این تفکر سیاسی به دلایل شخصی و یا نا برابری در فرصت‌های سیاسی که از سوی نهادهای حاکمیتی و حقوقی ایجاد می‌شود، خود را در راه رسیدن به اهداف اصلاح طلبی ناکام می‌بینند. چرا که برخی نهادهای قدرت غیرانتخابی رقبای اصلاح طلبان را در جایگاه رفیع‌تری می‌نشانند و با زاویه‌ای بدبینانه وبا سوءتفاهم به این جریان سیاسی نگاه می‌کنند.

وی ادامه داد: نامرادی اصلاح طلبان را نباید به معنای ناکامی جریان اصلاحات تفسیر کرد. شعار سیاسی"انقلاب مرده است؛ زنده‌باد انقلاب" که بیان دیگری از مرگ انقلابیون واداده و استمرار حیات انقلاب است روزگاری نیز توسط سعید حجاریان با عبارت "اصلاحات مرده است؛ زنده‌باد اصلاحات." بازخوانی شد. منظور گوینده از گرته برداری چنین شعاری این بود که اگر اصلاح طلبان اسیر انفعال، یاس و وانهادگی شدند، قطار اصلاحات آنها را پیاده خواهد کرد و با سوارانی دیگر راه خود را ادامه خواهد داد.

روح الامینی: مردم نگران تأمین واکسن آنفلوآنزا نباشند

عبدالحسین روح الامینی در واکنش به برخی نگرانی‌ها درباره تأمین واکسن آنفلوآنزا گفت: امسال نسبت به سال‌های گذشته پیش بینی شده است که بیش از چند برابر قبل واکسن تأمین شود. بخشی وارد و بخشی دیگر خریداری شده و در مسیر است. به نظرم حتی برای فصل پاییز هم سفارش بیشتری خواهیم داشت.

وی افزود: پیش‌بینی شده که حدود ۱۰ میلیون واکسن توزیع شود. در سال‌های گذشته گاهی تعدادی از واکسن آنفلوآنزا که وارد می‌شد به دلیل عدم اقبال امحا می‌شد اما امسال به خاطر کرونا درخواست بیشتری برای واکسن آنفلوآنزا وجود دارد. ما این اطمینان را به مردم می‌دهیم که نگرانی از بابت تأمین واکسن آنفلوآنزا نداشته باشند. خیلی بیشتر از سال‌های قبل تأمین و تدارک دیده شده است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در عین حال اظهار کرد: نکته مهم آن است که کسانی بیشتر به واکسن آنفلوآنزا نیاز دارند که در خطر بیشتری قرار دارند. همچون کادر بهداشت و درمان، سالمندان، کودکان و افراد با بیماری زمینه‌ای و بیماری‌های خاص، پس کسانی که بنیه قوی و بدن مقاوم‌تری دارند ضرورتی برای استفاده از واکسن نیست. البته که باید برای همه تأمین شود ولی اولویت با گروه‌های در معرض خطر است.

بورس و ارز پشت درهای بسته مجلس

محمد حسین فرهنگی با اشاره به اینکه مجلس فردا جلسه غیرعلنی دارد، گفت: قرار است در این جلسه مسائل اقتصادی به ویژه وضعیت بازار بورس و ارز مورد بررسی قرار گیرد.

وی بیان کرد: مسئولان اقتصادی چون وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی قرار است در این جلسه حضور یابند و گزارشی در مورد وضعیت بورس و ارز به نمایندگان ارائه کنند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به احتمال زیاد مجلس فردا دو ساعت جلسه غیرعلنی داشته باشد و سپس جلسه علنی آغاز می‌شود.

طرح واگذاری شبکه نمایش خانگی به کمیسیون فرهنگی ارجاع نشده است

حجت الاسلام حسین میرزایی، درباره اینکه گفته می‌شود نمایندگان مجلس طرحی ارائه داده‌اند برای نظارت صدا و سیما بر شبکه نمایش خانگی و VOD و احتمال واگذاری شبکه نمایش خانگی به صدا و سیما گفت: تا به امروز طرحی در این خصوص به کمیسیون فرهنگی مجلس ارجاع داده نشده است، بنابراین مباحثی که در این خصوص گفته می‌شود، صرفاً گمانه زنی است.

وی افزود: اینکه این موضوع به چه میزان صحیح است یا خیر بحث دیگری است. اصلاً گاهی اوقات برخی موارد صرفاً مسئله سازی نادرست است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: امر واگذاری شبکه نمایش خانگی به صدا و سیما و یا اینکه این شبکه در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، هنوز مورد بررسی کمیسیون فرهنگی قرار نگرفته است، در صورتی که قرار باشد این موضوع بررسی شود از صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز پژوهش‌های مجلس و از کمیسیون فرهنگی کارشناسان و نمایندگانی این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد و ضمن در نظر گرفتن نکات مثبت و منفی امر تصمیمی منصفانه و عادلانه اتخاذ خواهد شد.

بذرپاش: نباید به اسم انقلابی رفتار کردن به کسی ظلم کنیم

مهرداد بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات کشور به تشریح راهبردهای جدید دیوان پرداخت و از مدیران استانی دعوت کرد با رعایت جهت گیری "دیوان فناورانه مردم پایه"، ضمن حفظ روحیه شجاعت و انقلابیگری، مراقبت نمایند در حق هیچکس ظلمی اعمال نشود.

وی با بیان اینکه "اگر گزارش‌ها و نظارت‌های ما به حل مشکلات مردم ختم نشود، ارزشی ندارد"، به ماجرای اخیر هفت تپه پرداخت و گفت: در ماجرای هفت تپه، تصمیم دیوان که ناشی از عملیات تحقیق و تفحص بود، به وزارت اقتصاد ابلاغ شد. ۲ سال است که می‌خواهیم برای یک شرکت تصمیم بگیریم و این یعنی ترک فعل که باید بر آن نظارت شود.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور با اشاره به ماجرای واگذاری‌های اخیر، تاکید کرد: در قانون واگذاری‌ها اشکالاتی وجود دارد که باید اصلاح شود. بنگاه‌ها واگذار می‌شوند اما بعد از آن با مشکلاتی بدتر از قبل مواجه می‌شوند.

بذرپاش با یادآوری شعار خود در مدیریت جدید دیوان محاسبات، "دیوان فناورانه مردم پایه" را جهت گیری کلی اعلام کرد و "انجام نظارت دقیق و به لحظه بر پایه اطلاعات مردمی و برای حل مشکلات مردم و به خاطر مردم روح حاکم در دیوان" را از محور اصلی در تحقق آن دانست.

وی در ادامه به آسیب شناسی از دیوان پرداخت و گفت: اول خودمان باید حسابرسی عملکرد داشته باشیم و ببینیم چه میزان عملیات حسابرسی و نظارت ما اثربخش بوده است یا چه میزان ترک فعل انجام دادیم که از ترک فعل ما مردم متضرر شدند. یعنی جایی که باید نظارت دقیق انجام می‌دادیم و ندادیم و باعث شد که شرایط اینگونه شد.

کد خبر 443917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.