علت موفقیت کشورهای شرق آسیا در مهار کرونا

کشورهای شرق آسیا بسیار متفاوت با مناطق غربی جهان به بحران کرونا واکنش نشان داده به طوری که نرخ مرگ و میر ناشی از آن در کشوری مانند ویتنام برای مدت طولانی صفر بود در حالی که در کشور اروپایی بلژیک به ازای هر یک میلیون نفر مبتلا، ۸۴۶ مورد جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از کشورهای آسیایی نظیر ویتنام در مهار شیوع ویروس کرونا بسیار موفق‌تر از کشورهای غربی عمل کرده و نشان دادند که با وجود دسترسی کمتر به امکانات مراقبت سلامت، نسبت به کشورهای ثروتمند، می‌توانند به خوبی با پاندمی‌ها مبارزه کنند. تا کنون نرخ مرگ و میر کرونایی در بسیاری از کشورهای آسیایی به ازای هر یک میلیون نفر کمتر از ۱۰ مورد گزارش شده در حالی که در کشورهای اروپایی این تعداد به ازای هر یک میلیون نفر به صدها نفر رسیده است. مثلاً در ژاپن نرخ مرگ‌های ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا به ازای هر یک میلیون نفر، ۸. ۷ نفر، در کره جنوبی ۸. ۵، در سنگاپور ۶. ۴، در چین ۲. ۳ نفر و حیرت‌آورتر از همه در ویتنام صفر مورد اعلام شده است. این در حالی است که در کشورهای اروپایی و آمریکایی نرخ مرگ و میر بسیار بالاتر گزارش شده است؛ به عنوان مثال از هر یک میلیون نفر در بلژیک ۸۴۶ نفر، در بریتانیا ۶۶۹ نفر و در ایالات متحده ۴۲۹ نفر جان خود را بر اثر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ از دست داده‌اند.

پاسخ دقیقی برای علت این اختلاف زیاد مرگ و میر کرونایی در کشورهای آسیایی و اروپایی وجود ندارد اما منتقدان سه استدلال متفاوت برای این تفاوت ارائه داده‌اند. اول اینکه دولت‌های شرق آسیا به پایان یافتن سرنوشت آدمی در این دنیا اعتقادی ندارند و داشتن جامعه سالم را زمینه‌ای برای رسیدن به اهداف عالی در مقدسات خود فرض می‌کنند. به همین دلیل از هیچ تلاشی برای حفظ سلامت جامعه از بلایا فروگذار نمی‌کنند و چه بسا روز و شب برای رسیدن به یک جامعه سالم بکوشند. دوم کشورهای شرق آسیا مدت زمان زیادی را صرف تقویت نهادهای دولتی کرده‌اند و به هیچ قیمتی حاضر نیستند تلاش‌هایشان در این زمینه با یک پاندمی از بین برود. در نهایت اگرچه محل ظهور ویروس کرونا به کشور چین نسبت داده شده، اما مقامات این کشور فرصت‌های زیادی را نیز برای بهبودی در اختیار همسایگان خود قرار داده‌اند.

کشورهای اروپایی همیشه به اقدامات در سطح ملی برای تأمین امنیت جوامع خود اعتقاد دارند، این در حالی است که آسیایی‌ها بر این باورند که زندگی تلفیقی از رشادت‌ها و فداکاری‌هاست. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور وقت فرانسه برای اینکه کاستی‌های بودجه کشور را جبران کند، تلاش کرد حقوق و مزایای افراد بازنشسته را کاهش دهد که این اقدام با شورش‌های بسیاری از سوی مردم مواجه شد. اما زمانی که کره جنوبی در سال ۱۹۹۷ با یک بحران مالی جدی روبرو شد، تمام زنان سالخورده جواهرات خود را رایگان در اختیار بانک مرکزی قرار دادند تا نقشی در حل بحران فوق ایفا کرده باشند.

مردم آسیای شرقی می‌دانند که دولت‌های آنان در چند دهه اخیر بسیار موفق عمل کرده‌اند با این حال سازگاری با یک تغییر سریع جهانی همچنان یک هنجار در میان آنان بشمار می‌رود که در این راستا سرمایه‌گذاری‌های کلان در نهادهای عمومی به حل چنین بحران‌هایی کمک زیادی کرده است. از سوی دیگر مردم در این کشورها به قدرت و صلاحیت مقامات ارشد خود باور دارند و با پیروی از سنت‌ها و اعتقادات دینی خود به تصمیمات رهبران خود احترام می‌گذراند. به عنوان مثال موفقیت ستودنی کشور ویتنام در مهار شیوع کرونا نه تنها به سرمایه‌گذاری‌های خردمندانه در مراقبت سلامت ربط داده شده است دولت این کشور، به عنوان منظم‌ترین دولت جهان در این زمینه موفق عمل کرده است.

کد خبر 443893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.