از افزایش متوفیان کرونایی تا اجرای طرح‌های توسعه‌ای در آرامستان باغ رضوان

همواره شهرداری‌ها در بحران‌ها، حوادث و مناسبت‌های مختلف در خط مقدم خدمات‌رسانی و امدادرسانی بوده‌اند؛ با شیوع ویروس کرونا و شرایط سختی که به وجود آمده است برخی از سازمان ها همچون سازمان آرامستان ها بیش از گذشته درگیر خدمات رسانی به شهروندان هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به استناد ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها وظیفه تغسیل، تکفین و دفن اموات بر عهده شهرداری‌ها است که این وظیفه از طریق شهرداری به سازمان آرامستان‌های هر شهر موکول شده است، اما با شیوع ویروس کرونا و بروز فوتی‌های ناشی از آن، فعالیت آرامستان‌ها در شهرهایی همچون اصفهان که در وضعیت قرمز بسر می‌برد، افزایش چند برابری پیدا کرده است.

در سطح شهر اصفهان تعداد ۱۸ آرامستان محلی وجود دارد که با توجه به شیوع ویروس کرونا با همکاری معاون دادستان و پیگیری‌های دانشگاه علوم پزشکی ۱۱ غسالخانه فعال سطح شهر تعطیل شده است، البته تمامی متوفیان پس از انتقال به آرامستان باغ رضوان برای رعایت احتیاط بیشتر ضدعفونی می‌شوند و به دلیل رعایت موازین بهداشتی و بر اساس دستورالعمل در عمق دو متری تدفین می‌شوند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در اصفهان و افزایش آمار مبتلایان و متوفیان به این ویروس، تمهیدات ویژه‌ای در دستور کار سازمان آرامستان‌های شهرداری قرار گرفته که برای آگاهی از برنامه‌ها و اقدامات این سازمان با «احمدرضا مرادی» مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان گفت و گویی را انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

با توجه به شیوع ویروس کرونا فعالیت‌ها در آرامستان باغ رضوان چگونه و با چه تفاوتی نسبت به گذشته انجام می‌شود؟

برای انجام فعالیت‌ها تابع دستورات و پروتکل‌های ابلاغی هستیم و خدمات را در این راستا ارائه می‌دهیم. در واقع از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا سعی کردیم به استناد دستور العمل‌ها تمامی متوفیان به ویروس کرونا را با این شرایط تغسیل، تکفین و تدفین کنیم.

بر اساس پروتکل‌هایی که از طریق دانشگاه علوم پزشکی و ستاد مدیریت کرونای استان ابلاغ شده، تمامی متوفیان کرونا را در قطعات معمولی دفن می‌کنیم؛ یکی از شروط این است که حداقل عمق حفره قبر متوفی کرونا باید دو متر باشد از این رو با توجه به اینکه عمق طبقه پایین قبور دو طبقه در آرامستان باغ رضوان دو متر و ۲۰ سانتی متر است، الزاماً متوفیان مشکوک و مبتلا به کرونا را در طبقات پایین دفن می‌کنیم البته اگر قبور پیش خرید شده باشد با هماهنگی خانواده متوفی، برای دفن در طبقه پایین اقدام می‌شود.

آیا فعالیت غسالخانه‌هایی که در نقاط مختلف شهر وجود داشته، متوقف شده و خدمات در این زمینه تنها در آرامستان باغ رضوان ارائه می‌شود؟

علاوه بر آرامستان باغ رضوان، تعداد ۱۸ آرامستان محلی در سطح ۱۵ منطقه فعال است، اما با توجه به شیوع ویروس کرونا با همکاری معاون دادستان و پیگیری‌های دانشگاه علوم پزشکی فعالیت ۱۱ غسالخانه محلی فعال شهر متوقف شد و در حال حاضر تمام متوفیان شهر به آرامستان باغ رضوان منتقل می‌شوند، البته بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر هزینه حمل متوفی تا آرامستان باغ رضوان رایگان است.

سازمان آرامستان باغ رضوان آمادگی دارد تغسیل و تکفین همه متوفیان شهر اصفهان را انجام دهد، اما چنانچه خانواده متوفیان درخواست دفن متوفی در آرامستان محلی را داشته باشند، مانعی وجود ندارد.

بر اساس ابلاغ اداره کل اوقاف کشور متوفیان مشکوک به کرونا در بقاع متبرکه دفن نمی‌شوند و این موضوع در آرامستان باغ رضوان به خانواده متوفیان اعلام می‌شود.

با توجه به تعطیلی سایر غسالخانه‌ها و افزایش فعالیت‌ها در غسالخانه باغ رضوان، چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است؟

خدمات را در سالن تطهیر و غسالخانه باغ رضوان به لحاظ نیرو و امکانات تقویت کردیم و تمامی تجهیزات بر اساس پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده به صورت مستمر ضدعفونی می‌شود و پروتکل‌ها با دقت اجرا می‌شود.

خودروهای حمل متوفی با هر بار سرویس‌دهی ضدعفونی می‌شوند، سردخانه‌ها و سالن تطهیر روزانه ضدعفونی می‌شود و متوفیان مشکوک به کرونا در سکوی جداگانه قرار داده می‌شوند و نیروی مستقل برای انجام این امور در نظر گرفته شده است؛ البته کارکنان این سازمان در خط اول مبارزه با کرونا حضور دارند و در شرایط سخت وظایف خود را انجام می‌دهند.

آمار متوفیان ناشی از کرونا چگونه بوده است؟

در مردادماه آمار متوفیان ناشی از ابتلا به بیماری کرونا افزایش قابل توجهی داشته است و به طور کلی آمار در مردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۹ درصد افزایش یافته است.

بخشی از افزایش این آمار مربوط به تعطیلی ۱۱ غسالخانه فعال شهر بوده و بخشی مربوط به این است که با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی و معاون دادستان حکمی صادر شده مبنی بر اینکه گواهی فوت‌هایی که توسط پزشکان معتمد در منازل صادر می‌شد، دیگر قابل قبول نیست و با استقرار دادپزشک در محل آرامستان باغ رضوان به صورت شیفت شبانه روزی، گواهی فوت برای تمامی متوفیانی که در منزل یا خارج از مراکز درمانی فوت می‌کنند در این آرامستان صادر می‌شود.

با تعطیلی غسالخانه‌ها و جلوگیری از صدور گواهی فوت پزشکان معتمد، آمار متوفیان اعزامی به سازمان آرامستان‌ها افزایش یافته هر چند بخشی از این آمار مربوط به افراد مبتلا به کرونا بوده که متوفیان آن در مردادماه افزایش قابل توجهی داشته است.

همچنین با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های صادر شده از سوی ستاد مدیریت کرونا، برگزاری مراسم‌های ترحیم، هفتم، چهلم و سالگرد متوفیان در آرامستان‌های شهر لغو شده، اما زیارت اهل قبور و خاکسپاری اموات با حضور حداقلی وابستگان متوفی و رعایت فاصله اجتماعی انجام می‌شود.

با توجه به افزایش شمار متوفیان، طرح‌های توسعه آرامستان باغ رضوان باید توسعه و شتاب بگیرد که تحقق این مهم نیازمند حمایت مدیریت شهری است در این راستا چه برنامه‌ای دارید؟

اقداماتی در زمینه‌های عمرانی و خدماتی برای مراجعه کنندگان پیش‌بینی شده است؛ در این راستا عملیات فاز سه آرامستان آغاز شده و در مرحله اول دو خیابان و سه پارکینگ احداث می‌شود همچنین در این فاز ایجاد فضای سبز، کاشت درخت، درختچه و گلکاری انجام خواهد شد که در این راستا نصب انشعابات آب فضای سبز، برق و تیرهای روشنایی را خواهیم داشت که بخشی در سال ۹۹ و بخش دیگر در سال آینده با پیش‌بینی ردیف‌های بودجه متناسب اجرایی خواهد شد.

فراخوانی که اخیراً برای طراحی ورودی‌های باغ رضوان برگزار شد، چه نتایجی به همراه داشت؟

طراحی درآیگاه‌های آرامستان باغ رضوان بسیار حائز اهمیت بود تا هویت اسلامی و هویت شهری آن نمایان شود، از این رو فراخوان ملی طراحی درآیگاه‌های این آرامستان برگزار شد تا علاقه‌مندان به معماری و طراحی در قالب اشخاص حقیقی و حقوقی در این فراخوان شرکت کرده و ورودی‌های سازمان را به عنوان درآیگاه طراحی کنند.

در این راستا تاکید داشتیم طرح درایگاه‌های آرامستان باغ رضوان باید بیانگر هویت معماری اسلامی، شاخصه‌های فرهنگی، معنوی و مذهبی باشد.

تا روز یکم شهریورماه سال‌جاری بیش از ۴۰ طرح از نقاط مختلف کشور ارسال شده که جلسات داوری آن در حال برگزاری است و طرح‌های منتخب به زودی اعلام می‌شود تا امسال ورودی‌های آرامستان باغ رضوان ساماندهی شود.

ایاب و ذهاب بازماندگان متوفیان چگونه است؟

توسط شرکت واحد اتوبوسرانی در تمام ایام هفته و در روزهای پنج شنبه و جمعه به صورت ویژه به زائران و مراجعین به آرامستان باغ رضوان ارائه خدمات می‌شود و با همکاری نیروی انتظامی، پلیس راه، پلیس راهور و انتظامات سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان این خدمات تسهیل و تکمیل می‌شود.

برای توسعه فضای سبز و تأمین منابع آبی مورد نیاز برنامه‌ای در دستور کار است؟

در حال حاضر فضای سبز موجود آرامستان باغ رضوان حدود ۱۷۰ هکتار است که از سال‌های قبل و در سال‌های پرآبی ایجاد شده و بعضی نقاط به صورت جنگل‌کاری است، اما در حال حاضر با مشکل کم‌آبی مواجه هستیم زیرا چاه‌های سازمان خشک شده و تنها یک چاه آب باقی مانده است.

البته آرامستان باغ رضوان از تصفیه‌خانه سپاهان‌شهر سهمیه پساب دارد هر چند برای تأمین آب مورد نیاز استفاده از این پساب و یک چاه آب کافی نیست از این رو تعدادی از چاه‌های آب مناطق اطراف را اجاره کرده و از طریق لوله‌کشی استفاده می‌کنیم.

در فاز سوم باغ رضوان برای رفاه مراجعین و زائران اهل قبور هنگام زیارت اهل قبور، توسعه فضای سبز را با هماهنگی و نظارت پارک‌ها و فضای سبز شهرداری انجام داده و از گونه‌های گیاهی کم مصرف و مقاوم استفاده می‌کنیم.

یکی دیگر از طرح‌های سازمان شامل مناسب سازی قطعات، سنگ فرش کردن ورودی قطعات و ساماندهی شیرهای آب داخل بلوک‌ها است که فضای زیرین شیرهای آب، سنگ فرش و حوضچه‌هایی ایجاد می‌شود تا شهروندان مشکلی برای برداشت آب نداشته باشند، این اقدامات در جهت ارائه خدمات بهینه و تسهیل در تردد سالمندان، جانبازان، معلولان و زائران اهل قبور انجام شده و برای سایر قطعات مد نظر در حال اجرا است.

پروژه فیبر نوری که برای مباحث شبکه‌ای سازمان اجرا و مورد استفاده قرار گرفته است، نصب تابلوهای ترافیکی مناسب برای اینکه شهروندان به راحتی قطعات مورد نظر خود را بیابند از دیگر اقدامات سازمان است.

پروژه احداث قبور پیش ساخته بتنی نیز جهت تسریع در ارائه خدمات به مراجعان در حال انجام است؛ در سال جاری نخستین آرامگاه خانوادگی در آرامستان باغ رضوان نیز احداث شده و همچنین طرح تصفیه خانه پساب سالن تطهیر به مناقصه گذاشته شده تا بتوانیم سامانه‌ای ایجاد و به صورت ویژه مسائل زیست محیطی و بهداشتی را مورد توجه قرار دهیم.

کد خبر 443879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.