وعده‌های جدید برای رهایی از همسایه‌آزارها

از دور که نگاه می‌کنیم خانه‌های چندین طبقه در بین مغازه‌ها خودنمایی می‌کند؛ ساختمان‌های جدید چند طبقه‌ای ساخته می‌شود و خانواده‌هایی در آن ساکن می‌شوند شاید خوشحالی خانه دار شدن و داشتن منزلی بزرگ‌تر معضلات و مشکلات شهرک جعفرآباد را پنهان کند، اما بعد از مدتی همسایه آزاری شروع می‌شود…

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از معضلات مردم ساکن در شهرک جعفرآباد کرمانشاه وجود مشاغل مزاحم و آلایندگی‌های صوتی و محیطی آنهاست، به راستی چرا این مشاغل مزاحم و آلاینده از شهرها خارج نمی‌شوند، مشاغلی که انتقال آنها در شهرهای بزرگ و کوچک سالهاست موضوع پیگیری‌ها و جلسات بسیاری است.

کسب و کار برای امرار معاش، امری لازم است و مسئولان در همه شهرها با رعایت قانون و ساماندهی مشاغل مزاحم به نوعی حال و روز کسبه و اصناف را بهتر از گذشته می‌کنند و در گستره بازارها باید هم صاحبان واحدهای تجاری و خدماتی راضی باشند و از شهروندان نیز حقی ضایع نشود.

مشاغل مزاحم به آن دسته مشاغلی گفته می‌شود که وجود آنها در بدنه اصلی شهر، موجبات آزار شهروندان را فراهم کرده است، مشاغلی که گاه صدای آن گوش شهر را کر و گاه آلایندگی آن همگان را مضطرب می‌کند.

مواردی چون جوشکاری، مکانیکی، ضایعات فروشی و کارواش از جمله مشاغل مزاحمی است که در مرکز شهر کرمانشاه و اغلب در کنار منازل مسکونی واقع شده‌اند و موجب آزار همسایگان می‌شوند. وجود این مشاغل در شهرک‌های حاشیه‌ای چون جعفرآباد علاوه بر اینکه شکل نازیبایی به آن‌ها داده اغلب موجب بروز بیماری‌هایی در اثر وجود مشاغلی چون نان خشک و ضایعات فروشی که خود مرکز تکثیر جانوران موذی چون موش است در بین ساکنان آنها می‌شود.

احداث شهرک صنعتی مشاغل مزاحم در کرمانشاه آبان ماه سال ۸۹ کلید خورده و قرار بود ظرف ۱۸ ماه به بهره برداری برسد، اما هم اکنون حدود ۱۰ سال از شروع این پروژه گذشته و تنها خبری که از سوی مسئولین به گوش می‌رسد تعیین زمینی برای محل این پروژه است.

شهروندان چه می‌گویند؟

فرهاد احمدی که سالهاست از دردسرهای این همسایه آزارها رنج می‌برد از مشکلات خود اینگونه می‌گوید: در نزدیکی غذاخوری‌ها، مصالح ساختمانی نیز عرضه می‌شود و گرد و خاک گچ و سیمان در حین تخلیه و بارگیری، اطراف اغذیه‌فروشی‌ها را فرا می‌گیرد و آلودگی‌های زیادی در پی دارد.

بهجت عزیزی دیگر شهروند کرمانشاهی اظهار می‌کند: سر و صدای برخی تعمیرگاه‌ها آنقدر زیاد است که واقعاً در خانه خود هم آرامش نداریم. هرچند هیچ کدام از ما به صدمه دیدن کسب و کار و این افراد راضی نیستیم، مسئولان باید فکری کنند. اگر همه این مشاغل در نقطه‌ای از شهر جمع شوند هم به نفع آنها، هم به نفع مردم است.

او ادامه می‌دهد: نباید انتقال تعمیرگاه‌ها و کارگاه‌های آلاینده به خارج از شهر، سبب بالا رفتن قیمت کالاها یا خدمات آنها شود و مسئولان باید در این رابطه نیز چاره‌ای بیندیشند.

علی همایونی از اهالی شهرک جعفرآباد می‌گوید: اگر امکان خروج مشاغل مزاحم از شهر وجود ندارد، حداقل از سد معبر آنها در پیاده‌روها جلوگیری شود تا شهروندان به راحتی تردد کنند.

امید عسگری از دیگر ساکنان این شهرک با ابراز گلایه از وجود این مشاغل می‌گوید: ما در محله جعفرآباد زندگی می‌کنیم و مدام و در طول شبانه روز هم از سر و صدای ضایعات فروشان و هم از وجود جانوران موذی مثل موش در نان خشک فروشی‌های اطراف منزلمان رنج می‌بریم.

او می‌افزاید: بسیاری از مردم این شهرک هر زمانی توان مالی داشته باشند بلافاصله منازل خود را فروخته و به شهرک‌های دیگری مهاجرت می‌کنند که از این معضلات به دور باشند، اما توان مالی ما اجازه نقل مکان از این شهرک به شهرک دیگری را نمی‌دهد بنابراین یا مجبور به تحمل این معضلات هستیم و یا اینکه باید خانه‌های خود را فروخته و به ناچار به مستاجری در شهرک‌های دیگر پناه ببریم.

البته این نکته نیز حائز اهمیت است که خود صاحبان این مشاغل نیز راغب به نقل مکان از مرکز شهر به یک شهرک منحصر به این مشاغل هستند اما علی رغم این رغبت تاکنون هیچ اقدامی در این مورد نشده است.

کلنگ‌زنی از شهرک ضایعات کرمانشاه تا پایان شهریور ماه سال جاری

حسن مرادی، مدیرکل امور هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در تلاش هستیم تا در شهریور ماه امسال کلنگ احداث شهرک ضایعات کرمانشاه بر زمین زده شود چراکه تحقق این مهم از مطالبات شهروندان است و علاوه بر آن با احداث این شهرک از پتانسیل این مشاغل بیش از گذشته می‌توان استفاده کرد.

وی می‌افزاید: یکی از مشاغل نوظهور در شهر بحث ضایعات فروشان است به طوری که هم اکنون طبق بررسی شده تنها در شهرک جعفرآباد ۷۰۰ واحد ضایعات فروشی فعالیت دارد و قطعاً خروج این مراکز از شهر می‌تواند به بهبود کیفیت فضا و خدمات رسانی شهری کمک شایانی کند.

مدیر کل امور هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری کرمانشاه اظهار می‌کند: با بررسی‌های شده در نهایت به زمینی در انتهای شهرک ملاحسینی رسیدیم که حدود پنج کیلومتر از شهر فاصله دارد، وسعت این زمین ۳۰ هکتار بوده و تا ۲۰۰ هکتار قابل افزایش است و در حال حاضر عملیات تفکیک آن انجام شده و در مرحله تغییر کاربری قرار دارد. با توجه به صحبت‌های صورت گرفته با سرمایه گذار پیش بینی می‌شود این پروژه ظرف یک و نیم تا دو سال آینده به بهره برداری برسد.

وی ادامه می‌دهد: در این پروژه در کنار استقرار واحدهای فروش ضایعات، بخش‌هایی مانند پارکینگ، بارانداز و بانک نیز دیده شده است همچنین مشاور طرح پلاک‌هایی از ۱۰۰ تا هزار متر هم در نظر گرفته تا در آینده کار استقرار واحدهای مولد ضایعات هم در این شهرک انجام شود به نحوی که بتوان از ضایعات محصولات دیگری تولید کرد.

کد خبر 443854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.