شرایط برگزاری کلاس هنرستان‌ها در سال تحصیلی جدید

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در استان اصفهان ۴۵۰ هنرستان فعالیت دارد و درکل ۴۱ درصد دانش آموزان در رشته‌های هنرستانی و ۵۹ درصد در رشته‌های نظری تحصیل می‌کنند همچنین کلاس‌های حضوری کارگاه‌های عملی برای دانش آموزان هنرستانی با ۱۵ نفر برگزار می شود.

محمدرضا ناظم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت برگزاری کلاس‌های دانش آموزان هنرستانی در شرایط کنونی، اظهار کرد: همه رشته‌های هنرستانی کارگاه‌های عملی دارند و بر اساس شیوه نامه‌ها کلاس دروس کارگاهی هنرستان‌ها مجازی برگزار نمی‌شود و باید حضوری باشد.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط هنرستان و داشتن دروس عملی و این که اعلام شده در حال حاضر حضور دانش آموزان در مدارس اختیاری است، اگر والدین دانش آموزی بخواهند فرزندشان در هنرستان حضور نداشته باشد باید آموزش عملی او را بر عهده بگیرند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: در واقع پایان ترم از دانش‌آموز هنرستانی امتحان گرفته می‌شود و اگر دانش آموزی در مدرسه حاضر نشود باید خود والدین آموزش عملی او را پیگیری کنند.

ناظم زاده تصریح کرد: تعدادی از رشته‌ها مانند حسابداری و کامپیوتر دارای دروس تئوری و عملی هستند، کلاس‌های تئوری این نوع رشته‌ها مانند رشته‌های نظری در فضای مجازی اجرا می‌شود اما کارگاه‌های عملی حتماً به صورت حضوری است.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر ستاد ملی کرونا همه مدارس را تعطیل اعلام کند و کارگاه‌های هنرستانی هم تعطیل شوند تدریس عملی در فضای مجازی ارائه نمی‌شود تا زمانی که دوباره شرایط مساعد شود و به صورت حضوری فعالیت‌های هنرستانی در کارگاه‌ها ادامه پیدا کند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: آموزش‌های آنلاین برای دروس تئوری مانند دروس عمومی و درس شایستگی‌های غیرفنی در هنرستان‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود و برای مابقی دروس کارگاهی کلاس‌ها حضوری است.

ناظم زاده ادامه داد: رشته‌های هنرستانی متنوع بوده و بیش از ۲۰۰ مورد است و برای رشته‌هایی مانند کامپیوتر، حسابداری، مکانیک و الکترونیک که پرطرفدار هستند برگزاری کلاس‌ها حضوری است.

وی با تاکید بر اینکه برخلاف تمایل آموزش و پرورش در افزایش آمار دانش آموزان رشته‌های هنرستانی، هنوز این اتفاق نیفتاده است، تصریح کرد: در بحث رشته‌های هنرستانی دو مشکل وجود دارد چرا که در خصوص فضای هنرستانی و تجهیزات دچار کمبود هستیم و از سوی دیگر تمایل خانواده‌ها به رشته‌های هنرستانی بهتر از قبل شده اما هنوز در این زمینه نیازمند فرهنگ سازی هستیم تا دانش آموزان از انتخاب رشته‌های تجربی و انسانی به سمت هنرستانی سوق پیدا کنند.

استان اصفهان جزء ۳ استان برتر از نظر تعداد هنرستان‌هاست

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: هدفگذاری ما در برنامه پنج ساله جذب ۵۰ در صد دانش آموزان در رشته‌های هنرستانی است. باید هنرستان‌های بسیاری با تجهیزات کامل دایر شود و در این زمینه بین خانواده‌ها نیز فرهنگ سازی بیشتری شود تا بتوانیم به رقم ۵۰ درصدی برسیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۱ درصد دانش آموزان در رشته‌های هنرستانی و ۵۹ درصد در رشته‌های نظری تحصیل می‌کنند، اظهار کرد: در زمینه آمار دانش آموزان هنرستانی استان اصفهان اکنون جزء سه استان برتر در کشور است.

ناظم‌زاده در خصوص ارزیابی تجهیزات هنرستان‌های استان اصفهان، تصریح کرد: در حال حاضر تجهیزات هنرستان‌ها ایده‌آل نیست اما هر سال بازسازی و بهسازی صورت می‌گیرد و امسال وزراتخانه اعتباری برای تامین تجهیزات هنرستان‌ها در اختیار آموزش و پرورش گذاشته است، اما پاسخگوی همه نیازها نیست.

وی اضافه کرد: در این زمینه نیازمند مساعدت خیران استان و کمک سازمان‌هایی هستیم که می‌توانند هنرستان‌های وابسته داشته باشند، این سازمان‌ها به هنرستان‌سازی ورود کنند، آموزش و پرورش هم از این برنامه استقبال می‌کند و مجوزهای لازم برای فعالیت آنها ارائه می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تاکید کرد: دستگاه‌های مختلفی همچون راه و شهرسازی یا گردشگری هم می‌توانند هنرستان‌های وابسته داشته باشند مثل هنرستان هنرهای زیبا که وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است و دستگاه‌ها برای تربیت تکنسین‌های مورد نیاز خودشان می‌توانند هنرستان ایجاد کنند و آموزش و پرورش هم برای آنها مجوز صادر می‌کند و این اتفاق باعث می‌شود که سهم رشته‌های فنی افزایش پیدا کند.

به گفته ناظم زاده؛ در همه مناطق آموزش و پرورش استان اصفهان هنرستان برای تحصیل دانش آموزان دایر است اما محدودیت ظرفیت پذیرش دارند و اکنون دانش آموزانی در مناطقی هستند که تمایل به تحصیل در هنرستان دارند اما هنرستان آن منطقه ظرفیت ثبت نام ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در استان اصفهان ۴۵۰ هنرستان داریم که ۸۰ هنرستان غیردولتی هستند. کلاس‌های حضوری کارگاه‌های عملی برای دانش آموزان هنرستانی با ۱۵ نفر برگزار می‌شود به دلیل اینکه فضای کارگاه‌ها تقریباً بزرگ است و امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی وجود دارد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در توصیه به خانواده‌های دانش‌آموزان هنرستانی، گفت: حضور دانش آموزان در هنرستان در شرایط کرونایی اختیاری اعلام شده و ضروری است که خانواده‌ها اعتماد کنند و اجازه حضور فرزندان در هنرستان‌ها را بدهند چرا که فضای کارگاه‌ها باز و مکان آنها وسیع است، به دلیل اینکه ماهیت کار هنرستان داشتن کارگاه عملی و کلاس حضوری است و در شرایط معمولی که پروتکل‌های بهداشتی هم رعایت می‌شود مشکلی وجود ندارد و بهتر است اجازه دهند دانش‌آموز هنرستانی در کارگاه عملی حضور پیدا کند.

کد خبر 443829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.