ماجرای حذف دختران از جلد کتاب ریاضی سوم دبستان + جزئیات و واکنش ها

حذف تصویر دختران از جلد کتاب ریاضی سوم دبستان در سال ۹۹ انتقادات و حواشی زیادی را به وجود آورد و باعث اظهارنظر جمعی از صاحب نظران و متخصصان تعلیم و تربیت شد.

به گزارش ایمنا، در سال تحصیلی جدید حواشی زیادی پیرامون تغییرات کتاب‌های درسی به وجود آمده است. پس از حذف قرآن از کتاب فارسی اول دبستان، این بار حاشیه جدیدی برای کتاب ریاضی پایه سوم به وجود آمده چرا که تصاویر مقایسه‌ای از کتاب ریاضی سوم دبستان در سال ۹۸ و ۹۹ نشان می‌دهد که این بار تصویر دختران از روی جلد این کتاب حذف شده است. داشتن نگاه برابر به هردو جنس دختر و پسر بارها از سوی قرآن کریم تاکید شده چرا که دلیل برتری انسان‌ها برتری آنها در تقواست نه چیز دیگری! لذا هیچ گونه نگاه افراطی و تفریطی در این خصوص مورد پذیرش نیست.

واکنش‌ها نسبت به حذف تصاویر دختران

حذف تصاویر دختران واکنش‌های بسیاری را از سوی افراد مختلف به همراه داشت به طوری که نسیم بهاری، تصویرگر جلد کتاب ریاضی در صفحه شخصی خود نوشت: این طرح را چند سال پیش برای کتاب ریاضی سوم دبستان کشیده بودم. طرح اصلی هم کلی ممیزی خورد و اجازه ندادند یکی از دخترها بالای درخت باشد!

در بیانیه‌ای که از سوی روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منتشر شد، دلیل حذف دختران را خلوت شدن جلد عنوان کردند؛ در بخشی از توضیح سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره ماجرای حذف تصویر دختر بچه‌ها از روی جلد کتاب سوم ابتدایی آمده است:

«در ارتباط با تصویر روی جلد کتاب ریاضی سال سوم ابتدایی و ویرایشی که در این تصویر انجام شده است، از آنجا که تصویر قبلی بسیار شلوغ بود و تعداد مفاهیم ریاضی مطرح شده در آن تصویر بسیار زیاد بود، پیشنهاد دوستانی که از منظرهای هنری، زیبا شناسی و روانشناسی بخش‌های مختلف کتاب را بررسی می‌کنند بر این بوده است که تصویر خلوت تر گردد. از آنجا که تصویر دو دانش آموز دختر که برخی شکل‌های هندسی در دستان آنهاست حذف شده است؛ برداشت‌هایی از قبیل حذف دستوری تصاویر دختران نتیجه‌گیری شده است. با بررسی صفحات دیگر کتاب و نیز جلد سایر کتاب‌های ریاضی مشاهده می‌شود که تصاویر متعددی از دختران دانش آموز در کتاب‌های ریاضی استفاده شده است و لذا موضوع حذف دستوری تصاویر دختران نمی‌تواند مد نظر باشد. لازم به ذکراست که بر اساس اندیشه اسلامی و مواضع حضرت امام راحل (ره) و رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی ایران هر دو جنس مرد و زن مورد احترام و تکریم طراحان و برنامه ریزان درسی است و هیچ گونه نگاه افراطی و یا تفریطی در ین خصوص مورد پذیرش نمی‌باشد.

خداوند ان شاالله به همه‌ی ما توفیق رهروی راه شهدا مخصوصاً شهدای متعلق به نظام تعلیم و تربیت را عنایت فرماید.»

در ادامه محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در پیام توییتری به اعتراضات به حذف تصویر دخترها از طرح جلد کتاب ریاضی سوم دبستان واکنش نشان داد.

وی مدعی شد که به رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مأموریت داده تا تغییراتی که قرار است در محتوای کتب درسی ایجاد شود را با حساسیت کامل انجام دهد. او نوشت: به رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مأموریت دادم تغییرات در شکل و محتوای کتاب‌های درسی را با حساسیت کامل رصد، اصلاح و گزارش نماید.‬ تغییرات در کتاب‌های درسی همه ساله بر اساس ارزیابی و از سوی مولفین انجام می‌شود. وزیر آموزش و پرورش در این پیام توییتری تصریح کرد: به دغدغه‌های مردم اهمیت می‌دهم و دختران میهن شایسته احترام‌اند.

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور معتقد است که دختران را نمی‌توان نادیده گرفت و باید جلد کتاب‌های ریاضی و علوم سوم ابتدایی را در کنار هم دید. او از وزیر آموزش و پرورش خواست تا کتاب‌های درسی را از زوایای مختلف مورد بررسی خود قرار دهد.

علی جنتی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد که زنان و دخترانی که بیشترین افتخارات را در صحنه‌های علمی، فناوری و ورزشی آفریده‌اند شایسته ستایش‌اند.

این اقدام واکنش‌های زیادی را از سوی مردم نیز به همراه آورد. آنها بار دیگر به رئیس آموزش و پرورش یادآور شدند که بسیاری از نخبه‌های جهان از دختران ایرانی هستند و هیچ گاه نباید این موضوع را نادیده گرفت.

تعدادی از والدین در فضای مجازی اعلام کردند کتاب فرزندان را با عکسی از مشاهیر و دانشمندان زن ایرانی جلد می‌کنند و برخی معتقد بودند تغییر جلد کتاب‌های درسی در برابر آموزش و سلامت دانش آموزان در شرایط شیوع کرونا اهمیتی ندارد.

کد خبر 443820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 26
  • نظرات غیرقابل انتشار: 22
  • ساناز IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    77 12
    اشگال نداره ما که همه جا همیشه حذف شدیم اینم روش من که خیلی دلم شکست
  • مومن IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    13 81
    اشکالی نداره بعضی اوقات صلاح است تغییرات انجام شود واین دلیلی نمیشه که اینهمه وقت وهزینه شود که چرا عکس جلد کتاب تغییر کرده محتوی کتاب مهمتر ه
  • مارال IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    67 12
    پس چرا پسرارو حذف نکردید برای خلوت شدن صحفه
    • نیلوفر IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      26 4
      واقعا ما توی این تصویر جای چه کسی رو تنگ کرده بودیم
    • زینب IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      37 5
      نه اینطوری عدالت نمیشه یه دونه از دختر ها و یه دونه هم از پسر ها حذف میکردن بد میشد؟
  • زهرا IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    46 8
    بله دیگه شدیم اضافه جای کدومتونو تنگ کرده بودیم هان؟
  • غلامرضا IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    26 5
    سلام حتما حذف ناشر و مولف هم خلوت سازی نام ها بوده است ؟
  • امیررضا IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    31 5
    من پسرم ولی منم ناراحت وعصبانی شدم
  • .. IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    30 6
    دارم ب این فک میکنم ک ۳ تا پسر ھس و ۲ تا دختر تعداد پسرا کہ زیادترن چرا اونارو برنداشتین ؟؟
  • نسترن IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    22 6
    اشکال نداره همیشه ما هیچ ایم
  • ناشناس IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    24 4
    اگه افراطی نیست پس چرا یک پسرو حذف نکردین
  • ناشناس IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    25 2
    اگه سوم ابتدایی بودم هم کتاب علوم و هم کتاب ریاضی رو پاره میکردم و توی سطل زباله مینداختم. جنسیت نباید مانع انجام کاری که دوسش داریم بشه.اینو باید از بچگی به بچه ها آموزش داد
  • ریحانه IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    23 4
    هر روز دارن یه چیزی از دخترا کم میکنن واقعا که
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    19 5
    واقعا متاسفم همیشه حق ما دخترا رو ضایع کردید تا بوده همین بوده
  • رحمت IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    9 3
    نباید عکس دختران را حذف کنیم چون باعث ناراحتی دختران ایران عزیز میشود
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    12 1
    مشکلی نیست ما همه جا پایین بودیم اینم روش
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    3 23
    پسرا خیلی دیوانن
  • کاربر گوگل IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    6 12
    مهم محتوای کتاب هستش البته من خودمم دخترم ولی به جلد کتاب اهمیت نمیدم