زیست‌پذیری و رقابت‌پذیری رویکرد برنامه اصفهان ۱۴۰۵

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان گفت: برنامه ۱۴۰۵ تمرکز خود را بر سه محور رفع آلودگی هوا، گردشگری و بهره‌وری، قرار داده و این سه محور در قالب شعار «اصفهان شهر زیست‌پذیر و رقابت‌پذیر» تدوین شده است.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طبق قانون، شهرداری‌ها موظف به تدوین برنامه‌های میان مدت پنج‌ساله برای خود هستند؛ سابقه تدوین این برنامه در شهرداری اصفهان به سال ۷۵ باز می‌گردد.

وی افزود: نخستین برنامه پنج ساله شهرداری اصفهان برای سال‌های ۷۵ تا ۷۹ تدوین شد و این روند ادامه یافت تا اینکه به برنامه اصفهان ۸۵، اصفهان ۹۰، اصفهان ۹۵ و اصفهان ۱۴۰۰ رسید.

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان با بیان اینکه سال ۹۹ آخرین سال از برنامه اصفهان ۱۴۰۰ است و طبق قانون، شهرداری اصفهان باید برنامه ۱۴۰۵ را به‌گونه‌ای تدوین می‌کرد که از نظر زمانی ارائه بودجه برنامه اصفهان ۱۴۰۰ هم‌زمان با اولین سال برنامه ۱۴۰۵ باشد، تصریح کرد: این برنامه پنج ساله از الگوی راهبردی پیروی می‌کند که در چنین الگویی تمرکز اصلی بر اولویت‌های اساسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برنامه ۱۴۰۵ تمرکز خود را بر سه محور رفع آلودگی هوا، گردشگری و بهره‌وری قرار داده و این سه محور در قالب شعار «اصفهان شهر زیست‌پذیر و رقابت‌پذیر» تدوین شده است.

ابراهیمی گفت: از میان این دو مفهوم کلان، زیست پذیری، موضوع کیفیت و شرایط زندگی شهروندان را در نظر گرفته و رقابت‌پذیری فضاهای کسب و کار و فعالیت شهری را در کانون توجه دارد، همچنین تلاش شده این مفاهیم در قالب سلسله اقدامات خرد به صورت اقدام و عمل درآید.

وی با بیان اینکه در برنامه ۱۴۰۵ برای اولین بار اسناد پشتیبانی برنامه هم ضمیمه آن شده است، افزود: این اسناد شامل مواردی است که برنامه به استناد آن رقم می‌خورد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان تاکید کرد: برای تبدیل وضعیت موجود به وضعیت مطلوب باید اسناد پشتیبانی برنامه در دست باشد که در این خصوص نظرات ذی‌نفعان و شاخص‌های موجود همراه با برنامه ۱۴۰۵ ارسال شده است.

وی دو مؤلفه نتیجه‌محوری و سنجش‌پذیری را از ویژگی‌های بارز و شاخص برنامه ۱۴۰۵ دانست و اظهار کرد: نتیجه محوری در مقابل رویکرد وظیفه محوری قرار گرفته است؛ ویژگی سنجش‌پذیری نیز فرصت ارزیابی برنامه را فراهم می‌کند به طوری که در تمامی لایه‌های برنامه از عالی‌ترین تا پایین‌ترین آن لحاظ شده است.

ابراهیمی تاکید کرد: در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ تلاش شد تا از نظرات ذی‌نفعان اعم از اقشار مختلف مردم در قالب نظرسنجی، متخصصان در قالب اتاق‌های فکر و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط در قالب کارگروه‌های هم‌اندیشی در برنامه استفاده شود.

وی با اشاره به برآورد منابع مالی برنامه ۱۴۰۵ تصریح کرد: از دیگر اقدامات تکمیلی در خصوص این برنامه، برآورد منابع مالی آن است که بین ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان برای پنج سال برآورد شده و این منابع شامل درآمدهای ساختمانی، کدهای متمرکز موارد مستمر، کدهای سیاستی مانند وام، اوراق مشارکت و فروش اموال می‌شود.

کد خبر 443816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.