راز روشنایی شبانه شهرها در بحران اقتصادی کرونا

مطالعات انجام گرفته حاکی است که می‌توان از داده‌های روشنایی شبانه شهرها به‌عنوان شاخصی برای تعیین تأثیر اقتصادی بحران‌هایی فراگیر هم‌چون کووید-۱۹ بر ساختار شهرها بهره برد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کووید -۱۹ ضربه شدیدی بر پیکره شهرها وارد آورده و به‌کارگیری محدودیت‌هایی هم‌چون ماندن در خانه، مراکز پر جنب‌وجوش شهری را به انزوا کشانده و به‌طور کلی متحول کرده است. اقدامات غیردارویی (NPIs) نظیر حفظ فاصله اجتماعی و حضور نداشتن در مکان‌های شلوغ هر چند در مهار شیوع کرونا بسیار موفق عمل کرده ولی باعث ایجاد رکودهای اقتصادی عمیقی شده است که برطرف کردن آن‌ها به اتخاذ رویکردهای استراتژیک، همچنین زمان و هزینه بالایی احتیاج دارد. بااین‌حال همه شهرها به طور مساوی در برابر این بحران آسیب ندیده‌اند. ردیابی اقتصادی شهرها، شهرستان‌ها و محله‌هایی که بیشترین تلاش را برای بهبودی به کار گرفته‌اند و نظارت‌های "نزدیک به زمان واقعی" برای ارزیابی مقیاس خسارات و درک چگونگی تأثیر NPI بر اقتصاد شهری بسیار حائز اهمیت است چراکه علاوه بر کمک به بهبودی و بازسازی شهری در دوران عبور از بحران‌ها، می‌تواند طراحی سیاست‌ها و استراتژی‌های ارائه‌شده برای پاسخگویی به بحران را بهبود ببخشد.

داده‌های روشنایی شبانه

شبیه‌سازی عملیات شهرهای کشورهای درحال‌توسعه با دسترسی به داده‌های به‌موقع امکان‌پذیر است، بنابراین یکی از رویکردهای اتخاذی برای ردیابی فعالیت‌های اقتصادی شهرها، داده‌های روشنایی شبانه با وضوح بالایی است که هر روز توسط ماهواره گرفته می‌شود. در واقع چراغ‌هایی که در طول شب روشن می‌شوند، نمایندگان فعالیت‌های اقتصادی به حساب می‌آیند. برای مثال تصاویری که از ۵۰ شهر در ۱۸ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) گرفته شده به‌عنوان یک پروکسی تغییر فعالیت‌های اقتصادی مورد استفاده قرار گرفته است که نشان می‌دهد در دروان تعطیلات ناشی از کرونا، این فعالیت‌ها با کاهش چشمگیری مواجه بوده است.

با توجه به داده‌های ماهانه روشنایی شبانه، قبل از بحران کووید -۱۹ شهرهای مذکور به‌طور متوسط شاهد یک روند رشد طولانی‌مدت بوده‌اند ولی هم‌زمان با محدودیت‌های سختگیرانه تعیین‌شده برای مهار ویروس، میزان چراغ‌های روشن آن‌ها با افت چشمگیری مواجه بوده است تا جایی که در مارس ۲۰۲۰ با کاهش ۱۲ درصدی نسبت به دسامبر ۲۰۱۹ مواجه می‌شود. پایان محدودیت‌ها باعث می‌شود این میزان دوباره افزایش یابد و بازگشت مجدد محدودیت‌ها این بار با کاهش ۲۵ درصدی روشنایی همراه بوده است تا جایی که پس از بهبودی دوباره هنوز هم میزان آن تا ۱۵ درصد نسبت به دسامبر سال گذشته پایین‌تر بوده است. البته این روند در تمامی شهرهای MENA یکسان نبوده است و بعضی از شهرها هم‌چون سوسه در تونس و دبی در امارات‌متحده‌عربی با سرعت بیشتری روشنایی خیابان‌های خود را بازیافتند که علت آن تفاوت‌های موجود در سیاست‌های پاسخگویی به تغییرات و یا شرایط قبلی هم‌چون ساختار اقتصادی شهر محسوب می‌شود.

پیامدهای استفاده از داده‌های روشنایی

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که رویکرد روشنایی شبانه می‌تواند تغییرات فعالیت اقتصادی شهرها را با مفهوم "نزدیک به زمان واقعی" ردیابی کند و امکان شناسایی شهرهایی با بیشترین آسیب‌های اقتصادی در دوران مواجهه با بحران که ممکن است به حمایت‌های سیاسی بیشتری نیاز داشته باشند، فراهم آورد. ازآنجایی‌که داده‌های روشنایی شبانه در سطح جهانی با وضوح مکانی مناسب در دسترس هستند، می‌تواند شیوه‌ای قابل مقایسه برای سنجش‌های اقتصادی محسوب شود، به تعیین سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها خصوصاً در مورد موضوعات گسترده‌تری از تاب‌آوری شهری کمک کند و مباحث موردنیاز و مربوط به سرمایه‌گذاری‌های شهرها برای تقویت توانایی مقاومت در برابر شوک‌های آینده را بهبود ببخشد.

آینده استفاده از داده‌های روشنایی

با پیشرفت این شیوه، پتانسیل‌های موجود برای تلفیق داده‌های روشنایی شبانه با سایر داده‌هایی هم‌چون غلظت دی‌اکسید نیتروژن و ازدحام ترافیک کشف خواهد شد که این امر می‌تواند در ایجاد و سنجش بهتر فعالیت‌های اقتصادی برای ردیابی نحوه بهبود شهرها از کووید -۱۹ بسیار مؤثر عمل کند. علاوه بر این با استفاده از این روش می‌توان دریافت که چرا بعضی از شهرها با توجه به داده‌های مربوط به ساختار اقتصادی شهری بیش از سایر شهرها از بحران‌هایی هم‌چون کووید -۱۹ دچار آسیب‌های منفی می‌شوند. همچنین امید آن می‌رود که دیدگاه‌های به دست آمده در طول به‌کارگیری این رویکرد، در حمایت از بازسازی سریع‌تر، پایدارتر و مستحکم‌تر شهرها پس از عبور از بحران جاری به مسئولین شهری کمک کند و امکان تعیین استراتژی‌های آینده‌نگرانه به‌منظور مقابله با بحران‌هایی مشابه با نمونه فعلی فراهم آورد.

کد خبر 443792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    0 0
    مثل همیشه عالی