روش جدید برای سنجش آلودگی غذا/ال جی تلویزیون ۱۶۳ اینچی عرضه می‌کند

مهندسان دانشگاه MIT نوعی حسگر حاوی سوزن‌های ریز ابداع کرده‌اند که آلودگی یا خراب شدن غذا را ردیابی می‌کند

به گزارش خبرنگار ایمنا، عرضه سیستم عامل هواوی در سال آینده، سنجش سلامت غذا با سوزن‌های ریز، تولید ماسک شفاف و قابل شست‌وشو توسط اپل، رونمایی از نسخه جدید موبایل تاشوی موتورلا با قیمت ارزان‌تر و عرضه تلویزیون ۱۶۳ اینچی به بازار توسط ال جی را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

سیستم عامل هواوی سال آینده عرضه می‌شود

نسخه بتای سیستم عامل هواوی به نام هارمونی در سال جاری ارائه می‌شود؛ این سیستم عامل از سال آینده روی دستگاه‌های موبایل عرضه خواهد شد. شرکت هواوی تصمیم دارد سال آینده سیستم عامل هارمونی را به عنوان جایگزینی برای اندروید در موبایل‌های خود عرضه و با تحریم‌های آمریکا مقابله کند.

ریچارد یو، مدیر و وانگ چنگلو از مدیران هواوی در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان که در جنوب چین برگزار شده بود، این خبر را اعلام کردند. نسخه بتای سیستم عامل هارمونی در سال جاری عرضه می‌شود و از ۲۰۲۱ میلادی روی موبایل‌ها ارائه می‌شود.
هواوی تصمیم دارد دستگاه‌های جدیدی از جمله مجموعه‌ای از لپ تاپ‌ها، ایرباد و یک تلفن هوشمند را عرضه کند. این شرکت سال گذشته برای نخستین بار از سیستم عامل مذکور رونمایی کرد و آن را یک پلتفرم چند دستگاهی نامید که در ساعت‌های هوشمند، لپ تاپ‌ها وموبایل‌ها عرضه می‌شود.

آمریکا سال گذشته میلادی هواوی را در فهرست سیاه وزارت بازرگانی خود قرار داد و به همین دلیل شرکت‌های فناوری این کشور نمی‌توانند با شرکت هواوی همکاری کنند؛ بنابراین استفاده از اندروید درموبایل‌های هواوی نیز ممنوع شد.

سوزن‌های ریز سلامت غذا را می‌سنجند

مهندسان دانشگاه MIT نوعی حسگر حاوی سوزن‌های ریز ابداع کرده‌اند که آلودگی یا خراب شدن غذا را ردیابی می‌کند، سوزن‌های ریزی که به این حسگر متصل است، به بسته بندی مواد غذایی نفوذ کرده و برای وجود نشانه‌هایی از پاتوژن‌های مختلف مانند E.coli از آن نمونه برداری می‌کند.

این سوزن‌ها از نوعی پروتئین‌های خوراکی ساخته شده‌اند که در پیله ابریشم وجود دارد و آن‌ها مایعات را به داخل حسگر می‌کشند. همچنین روی حسگر با جوهر زیستی حروفی چاپ شده تا هر گونه ناخالصی را ردیابی کند.
یکی از جوهرهای زیستی طوری طراحی شده که در معرض باکتری E.coli از آبی به قرمز تغییر رنگ می‌دهد. جوهر دیگر نسبت به pH حساس است و فقط در صورت فاسد شدن غذا تغییر رنگ می‌دهد.

محققان این حسگر را به یک تکه گوشت ماهی خام که باکتری E.coliبه آن تزریق شده بود، چسباندند؛ جوهر زیستی که برای ردیابی این باکتری توسعه یافته بود، به شکل حرف Eمشخص شد و جوهر دیگر نیز نشان داد سطح pH نمونه، C است.

در کمتر از یک روز حرف E از رنگ آبی به قرمز تغییر یافت که نشان می‌داد نمونه غذایی آلوده است و پس از چند ساعت رنگ جوهر حساس به pH نیز تغییر کرد که حاکی از فاسد شدن گوشت ماهی بود.

اپل ماسک شفاف و قابل شست‌وشو تولید می‌کند

اپل دو ماسک برای کارمندان خود طراحی کرده تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کند، این شرکت «اپل فیس ماسک» و «اپل کلیرماسک» را ساخته است و گروهی که آیفون و آی پد را طراحی می‌کنند، این ماسک‌ها را نیز توسعه دادند.
کارمندان خرده فروشی و شرکتی اپل تا دو هفته دیگر این ماسک‌ها را دریافت می‌کنند. «اپل کلیر ماسک»، نخستین ماسک تمام شفاف با تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا است. این ماسک کل صورت فرد را می‌پوشاند، اما شفاف است و ناشنوایان و کم شنوایان می‌توانند هر چیزی را که فرد دارای ماسک می‌گوید، ببینند.

محصول دیگر اپل یک ماسک سه لایه معمولی است که می‌توان آن را پنج بار شست و استفاده کرد. این ماسک بندهای قابل تنظیم دارد و طوری طراحی شده تا روی بینی را طوری بپوشاند که عینک کاربر عرق نکند.

نسخه جدید موبایل تاشوی موتورلا رونمایی شد

در اوایل سال جاری میلادی شرکت موتورلا موبایل جدید و ارتقا یافته از موبایل تاشو ریزر را با قیمت ۱۵۰۰ دلار عرضه کرد. این دستگاه اشکالاتی مانند لولای نامناسب، دوربین‌های ضعیف و باتری کم ظرفیت داشت. اکنون این شرکت چینی از نسل دوم موبایل ریزر رونمایی کرده که از اینترنت ۵G پشتیبانی می‌کند، دوربین‌های بهتری دارد و نرم افزار آن کارآمدتر است.

در مجموع کل طراحی موبایل ریزر جدید شباهت زیادی به نسخه اصلی این موبایل تاشو دارد و دستگاه دارای یک نمایشگر اصلی تاشو ۶.۲ اینچی و یک نمایشگر اوال ای دی ۲.۷ اینچی ثانویه در بخش بیرونی است. در نمایشگر ثانویه نوتیفیکیشن‌ها و قابلیت‌های دیگر دستگاه نمایش داده می‌شوند؛ البته قیمت این دستگاه نیز ۱۰۰ دلار کمتر از نسخه قبلی و ۱۳۹۹ دلار اعلام شده است.

داخل موبایل نیز تغییراتی ایجاد شده است و در ریزر تاشو جدید از پردازشگر اسنپ دراگون 765G استفاده شده که سرعت بیشتری دارد و از فناوری ۵G پشتیبانی می‌کند. حافظه داخلی دستگاه نیز دوبرابر و ۲۵۶ مگابایت شده و باتری این موبایل نیز ۲۸۰۰ میلی آمپری است. یکی دیگر از تغییرات سخت افزاری مهم این دستگاه وجود حسگر اثر انگشت پشت موبایل و دوربین‌هایی کاملاً جدید است.

دوربین‌های اصلی ریزر کیفیت مناسبی نداشتند، دوربین سلفی ۵ مگاپیکسل و دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسل بود، اما در ریزر جدید دوربین‌ها ارتقا یافته‌اند. یک حسگر ۲۰ مگاپیکسلی برای سلفی و یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی با حسگر جدید لیزر اتوفوکوس پشت موبایل نصب شده‌اند.

ال جی تلویزیون ۱۶۳ اینچی به بازار عرضه می‌کند

شرکت ال جی یک تلویزیون جدید ۱۶۳ اینچی به بازار عرضه می‌کند که «مگنیت» نام گرفته و پنل میکرو ال ای دی دارد. «ال جی مگنیت» نخستین تلویزیون مجهز به پنل میکرو ال ای دی این شرکت است که کیفیت تصویر آن خارق العاده است و دستگاه مذکور به زودی در آمریکا، اروپا و چند بازار دیگر عرضه می‌شود.

میکرو ال ای دی نسل جدیدی از نمایشگر است که شباهت زیادی به پنل‌های او ال ای دارد که در موبایل‌ها به کار می‌رود؛ البته پیکسل‌های آن بسیار کوچک‌تر است و به همین دلیل تصاویر واضح‌تر، رنگ بهتر و شفافیت بیشتر تصویر از زوایای مختلف را فراهم می‌کند.

این شرکت کره‌ای اشاره کرده از «پوشش سیاه» در پنل‌های میکرو ال ای دی نیز استفاده کرده است. پوشش مذکور در مقابل گرد و غبار از پنل حفاظت می‌کند و همزمان انعکاس نور را در نمایشگر کاهش می‌دهد.
«ال جی مگنیت» مجهز به سیستم عامل LG Web OS است که از پردازشگر Alpha AI رونمایی می‌کند و کیفیت تصاویر نمایش داده شده را ارتقا می‌دهد. البته با توجه به اندازه بزرگ تلویزیون، ال جی آن را برای مشتریان عادی عرضه نمی‌کند. این محصول برای مقاصد تجاری مانند هتل‌ها یا لابی شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شود.‌

کد خبر 443765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.