سیاست‌های حمایتی سبب کاهش شهریه مهدهای کودک می‌شود

معاون سازمان بهزیستی گفت: برای کاهش شهریه مهدهای کودک باید سیاست‌های حمایتی از مهدها افزایش یابد و مابه‌التفاوت هزینه‌ها در قالب یارانه به آنها پرداخت شود.

به گزارش ایمنا، حبیب الله مسعودی فرید با اشاره به افزایش ۳۱ درصدی شهریه مهدهای کودک در سال جاری، اظهار کرد: این نرخ شهریه مهدهای کودک مربوط به بخش غیردولتی است؛ مهدهای کودک دولتی، می‌توانند از یارانه برخوردار شوند؛ البته این سازمان هم برای سه دهک پایین درآمدی، سالانه اعتبارات و یارانه‌هایی اختصاص می‌دهد که عمدتاً مددجویان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد را شامل می‌شوند اما این کمک‌ها به سایر افراد بعد از انجام اقدامات مددکاری و آزمون وسع، ارائه می‌شود.

وی افزود: اگر بخواهیم شهریه مهدها کاهش یابد باید مابه التفاوت شهریه به بخش غیردولتی پرداخت شود. اکنون شهریه‌ها با توجه به هزینه تمام شده مهدها، تعیین شده است. به طور مثال بخش غیردولتی باید پاسخگوی تأمین اجتماعی باشد تا حداقل حقوق را به نیروی انسانی بپردازد یا اینکه صاحب‌ملک، اجاره خانه را طلب می‌کند. ادارات مختلف نیز پول آب و برق مهدها را تخفیف نمی‌دهند.

شهریه‌ها باید ۴۱ درصد گران‌تر می‌شد

معاون بهزیستی خاطرنشان کرد: با احتساب همه این مبالغ، شهریه مهدها طبق محاسبات باید حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد گران‌تر از شهریه کنونی - حداقل ۴۱ درصد افزایش - بود اما با توجه به وضعیت مردم، نهایت دقت از سوی سازمان حمایت از مصرف کننده به عمل آمد و آنها جزئیات و ریزبینانه هزینه‌ها را بررسی کردند و به عدد افزایش ۳۱ درصد رسیدند.

مسعودی فرید تاکید کرد: با توجه به سیاست‌های جمعیتی که باید از فرزندآوری حمایت شود، لازم است که سیاست‌های حمایتی برای خانواده‌ها اِعمال شود. اگر می‌خواهیم شهریه مهدهای کودک را کاهش دهیم مانند آنچه در قضیه وام‌های ایجاد اشتغال در شرایط کرونا پیش آمد و طی آن دولت درصد مابه التفاوت سود بانک‌ها را پرداخت کرد، باید مابه تفاوت آن پرداخت شود.

وی به ایرنا گفت: به طور مثال اگر هزینه تمام شده مهدکودکی در ماه ۷۰۰ هزار تومان در می‌آید نمی‌توانیم بگوییم شهریه ۵۰۰ هزار تومان است چون آن ۷۰۰ هزار تومان هزینه تمام شده آن مهد است که باید حقوق پرسنل، اجاره مکان و پول آب و برق را بدهد. اگر کاهش شهریه مهدها اجباری شود، دولت باید مابه التفاوت را پرداخت کند و نمی‌تواند آن را به صورت دستوری پایین آورد.

مسعودی فرید پیش از این گفته بود که نرخ پایه شهریه مهدهای کودک در هر استان ۳۱ درصد افزایش پیدا می‌کند و این رقم مورد تأیید کارشناسان سازمان حمایت از مصرف کنندگان قرار گرفت و این نرخ به استان‌ها ابلاغ شد تا آن را اجرا کنند.

اکنون حدود هفت درصد از کودکان زیر ۶ سال در کشور در مهدهای کودک حضور دارند که این رقم حدود ۶۶۱ هزار کودک را شامل می‌شود که در ۵۶۰۰ مهدکودک شهری، هفت هزار و ۲۰۰ روستا مهدها و حدود ۶۵۰۰ مهد در مناطق حاشیه شهرها حضور دارند و در حال حاضر ۵۷ هزار مربی در مهدهای کودک مشغول فعالیت هستند.

کد خبر 443753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.