صف وزرا در راه پارلمان اصولگرا

جنجال حذف تصویر دختران از روی کتب درسی و اهداف اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ شنبه ۲۲ شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «از مریم میرزاخانی تا تبعیض میان دختران» به بررسی جنجال حذف تصویر دختران از روی کتب درسی پرداخت و نوشت: حذف تصویر دو دختر از کتاب ریاضیات سوم دبستان، بهانه‌ای شد که مردم در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به شکل گسترده‌ای به این موضوع واکنش نشان دهند. البته حذف محتوایی و چهره‌ای از کتب درسی در سال‌های اخیر اتفاق تازه‌ای نیست و در سال گذشته نیز مردم و کارشناسان به حذف اشعار و قصه‌های برخی از چهره‌های فرهنگی و ادبی اعتراض داشتند. با این حال در چند روز گذشته اکثر کاربران در شبکه‌های اجتماعی به حذف چهره دو دختر از روی جلد کتاب ریاضی سال سوم ۱۳۹۹-۱۴۰۰ اعتراض داشتند و آن را تبعیض در حق دختران می‌دانستند.

در این رابطه هیچ‌کس دلیل منطقی برای حذف نقاشی دو دختر به زبان نیاورد. حتی در این بین نام مریم میرزاخانی، ریاضیدان برجسته و چهره‌ای جهانی نیز به میان آمد و مردم بر این باور بودند که این تبعیض‌ها باعث شده نام یا عکسی از او در کتب درسی منتشر نشود. وزارت آموزش و پرورش و معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز دلیل منطقی برای این اتفاق عنوان نکردند و توضیحات آنها عذر بدتر از گناه بود. معصومه ابتکار در صفحه شخصی خود در توئیتر در واکنش به حذف تصویر دختران از روی طرح جلد کتاب ریاضی سوم دبستان، نوشت: «اگر چه دو جلد کتاب ریاضی و علوم سال تحصیلی جدید را باید کنار هم دید، وزیر آموزش و پرورش بررسی و اصلاح کتاب‌های درسی از زوایای مختلف از جمله عدالت-جنسیتی را در دستور کار دارند. در هر صورت حساسیت مردم بجاست. دختران را نمی‌توان نادیده گرفت.» وزارت آموزش و پرورش در واکنش به انتقادهای گسترده‌ای که در فضای مجازی نسبت به حذف تصویر دختران از روی جلد کتاب سوم دبستان رخ داده، گفته است «تصویر قبلی بسیار شلوغ بود و در روی جلد جدید تصویر خلوت‌تر شده است». اما اینکه چرا تنها با حذف نقاشی دختران، می‌خواستند، تصویر را خلوت کنند جای سوال دارد. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در دفاع از عملکرد خود در اطلاعیه‌ای گفته است: «در ارتباط با تصویر روی جلد کتاب ریاضی سال سوم ابتدایی و ویرایشی که در این تصویر انجام شده است، تصویر قبلی بسیار شلوغ بود و تعداد مفاهیم ریاضی مطرح شده در آن تصویر بسیار زیاد بود». این سازمان تغییر جلد کتاب ریاضی سوم دبستان را پیشنهاد دوستانی که از منظرهای هنری، زیباشناسی و روانشناسی کتاب را بررسی کرده‌اند، اعلام کرده و گفته نظر آنان بر این بوده که تصویر خلوت‌تر گردد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصلاح مناقشه برانگیز به سبک مجلس یازدهم» به بررسی اهداف اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به سبک مجلس یازدهم واکنش‌های انتقادی را در رسانه‌های و محافل سیاسی در پی داشته است. حتی برخی اصولگرایان هم از طرح مجلس دل خوشی ندارد و از آن انتقاد می‌کنند. این طرح پوست خربزه زیر پای حاکمیت است هفته گذشته جزئیاتی از طرح مشترک مجلس و شورای نگهبان برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد. طرحی که قرار است به سرعت در مجلس بررسی و تصویب و به شورای نگهبان ارائه شود تا برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تبدیل به قانون شده باشد.

در تدوین این طرح دولت نقشی ندارد و کمیسیون شوراهای مجلس با همکاری مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان تدوین آن را برعهده گرفته است. طرح مجلس مفاد جنجالی فراوانی دارد که پس از اعلام آن حساسیت محافل سیاسی و رسانه‌ای را برانگیخته است.

بسیاری از بندهای طرح مذکور قابل تفسیر است که به اعتقاد تحلیلگران می‌تواند ابهام‌های قانونی را افزایش دهد. خلاصه برخی بندهای جنجالی طرح مجلس هر کسی نمی‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کند و باید جز مقامات سیاسی باشد؛ مثلاً در سابقه خود استاندار یا وزیر باشد و بین ۴۰ تا ۷۰ سال سن داشته و ایرانی‌الاصل باشد.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انتخاب با فاصله، بی‌اثر انگشت» به بررسی برگزاری دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۰ حوزه انتخابیه از ساعت هشت صبح دیروز، جمعه با رقابت ۲۰ نامزد برای ۱۰ کرسی مجلس آغاز شد. این انتخابات بر اساس اعلام قبلی قرار بود که ۲۹ فروردین ماه برگزار شود تا با شروع به کار دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی هیچ حوزه انتخابیه‌ای بدون نماینده نباشد. همچنین بر اساس قانون نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات موظف هستند که کمتر از یک ماه پس از برگزاری انتخابات در صورت نیاز مرحله دوم را برگزار کنند اما شیوع کرونا از اواخر بهمن و اوج گرفتن آن در اسفند و فروردین ماه ۹۹ باعث شد که این قانون به صورت استثنا و با دستور ستاد ملی مدیریت کرونا به تعویق بیفتد تا بالاخره در ۲۱ شهریور ماه اجرایی شود، انتخاباتی با ماسک، خودکار شخصی، با فاصله فیزیکی و البته بدون ثبت اثر انگشت رأی دهندگان.

این انتخابات در حوزه‌های انتخابیه سمیرم و لنجان در استان اصفهان، حوزه انتخابیه دهلران، آبدانان، دره‌شهر و بدره در استان ایلام، حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد و فردیس در استان البرز، حوزه انتخابیه زنجان و طارم در استان زنجان، حوزه انتخابیه اهواز، حمیدیه، کارون و باوی در استان خوزستان، حوزه انتخابیه بیجار در استان کردستان، حوزه انتخابیه کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب و دالاهو در استان کرمانشاه و حوزه انتخابیه کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان در استان گلستان برگزار شد. البته قرار بود انتخابات حوزه انتخابیه میانه در استان آذربایجان شرقی نیز برگزار شده و تکلیف دومین نماینده این حوزه در مجلس مشخص شود اما در ساعات پایانی کار روز چهارشنبه وزارت کشور اعلام کرد که شورای نگهبان یکی از کاندیداهای این حوزه انتخابیه را رد صلاحیت کرده است.

همان روز «اعتماد» گزارش داد که بر اساس پیگیری‌هایی که از شورای نگهبان به عمل آورده، گزینه رد صلاحیت شده احتمالاً «علی شامی» بوده و علت این رد صلاحیت دقیقه نودی هم جعل مدرک تحصیلی بوده است بنابراین عملاً با این تصمیم حضور «بهنام صفایی» گزینه دیگر نیز در انتخابات بلاموضوع و باعث شد که تکلیف این حوزه انتخابیه همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس و ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ مشخص شود.

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صف وزرا در راه پارلمان اصولگرا» نوشت: وزیر خارجه، وزیر نفت، وزیر آموزش‌وپرورش، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و … دور تازه احضار و تهدید به استیضاح اعضای کابینه روحانی و حتی مدیران میانی آن آغاز شده است. مجلسی که گفته می‌خواهد به‌جای قانون‌گذاری، نظارت کند.

هفته پیش نمایندگان مجلس اصولگرا گفتند می‌خواهند وزیر آموزش‌وپرورش را درباره بازگشایی مدارس به مجلس فراخوانند؛ گفته بودند هفته جاری او به مجلس می‌آید، اما معلوم نشد چطور یک فراخواندن ساده به کمیسیون آموزش سر از تهدید به استیضاح درآورد؛ تا جایی که ولی اسماعیلی، نماینده مجلس، در توئیتر نوشت: امروز بعد از سوال از وزیر محترم آموزش‌وپرورش و اعلام وصول توسط هیئت‌رئیسه برای بحث در کمیسیون تخصصی، استیضاح وزیر هم کلید خورد و برای امضا در کارتابل نمایندگان محترم قرار گرفت. بعد هم اضافه کرده بود که مجلس انقلابی برای حفظ جان فرزندان ملت با احدی تعارف ندارد.

در تازه‌ترین خبر نیز ایلنا به نقل از عضو هیئت‌رئیسه مجلس از برگزاری جلسه غیرعلنی روز یکشنبه پارلمان با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی برای بررسی وضعیت بازار بورس و نوسانات قیمت ارز خبر داد. این در حالی است که یکی از نمایندگان مجلس پیش‌تر گفته بود رئیس سازمان بورس به مجلس احضار شده است. به نظر می‌رسد دیگر نمایندگان گوشی را دست آن نماینده داده‌اند که قاعدتاً وزیر و رئیس بانک مرکزی باید احضار شوند که مدیران بالادستی و پاسخگو به مجلس‌اند، نه رئیس سازمان بورس. آن‌طور که عضو هیئت‌رئیسه گفته، جلسه مجلس با این دو نفر غیرعلنی است؛ چرایی آن را اما توضیح نداده است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بایدهای هفت‌ساله‌ای که دولت مخاطب آنها بود» به بررسی مطالبات رهبری از دولت پرداخت و نوشت: رهبر معظم انقلاب همواره خطوط روشن و کارآمدی را در اختیار دولت قرار داده‌اند که اگر آنطور که بایسته و شایسته است، مورد اهتمام دولت قرار می‌گرفت و حاشیه‌نشین یا گمشده سیاست‌های دولت نبود، نه تنها کشور با مشکلات و معضلات عدیده امروز مواجه نبود و فرصت‌های بسیاری از دست نمی‌رفت که پیشرفت و ترقی تثبیت شده را در عرصه‌های مختلف شاهد بودیم.

سنجش عملکرد و راه طی شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با معیار رهنمودها و مطالباتی که رهبر معظم انقلاب در دیدارهای سالانه با هیئت دولت در هفته دولت طی هفت سال اخیر داشته‌اند، مایه‌ها و سبب‌های متقنی درباره مشکلات و معضلات کشور به دست می‌دهد.

در همین راستا، مطلوب به نظر می‌رسد که ابتدا به مرور بیانات و تأکیدات حکیم انقلاب در مراسم‌های تنفیذ حکم رئیس‌جمهور در سال‌های ۹۲ و ۹۶ که دو مقطع آغازین دولت‌های یازدهم و دوازدهم است، پرداخته و سپس مطالبات ایشان در سال‌های دیگر در دیدار با هیئت دولت را یادآوری کنیم.

مرداد ۹۲ رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور به نکاتی ریشه‌ای تصریح کردند که ناگفته پیداست اگر دولت از همان ابتدا به جای اعتماد به دشمن و تعامل با او، با توجه به آن پیش می‌رفت، خسارات امروز را شاهد نبودیم؛ آن نکات؛ «دل نبستن به بیرون» و «استحکام ساخت درونی اقتدار ملی در برابر فشارها و تحریم دشمن» است.

ایشان فرمودند: «رئیس‌جمهور محترم‌اشاره کردند به تحریم‌ها و فشارهایی که دشمنان ملت ایران - که البته در رأس آنها آمریکا است - بر کشور وارد می‌کنند. من می‌خواهم بگویم درست است که فشارهای دشمنان برای مردم مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد، اما تجربه‌های باارزشی هم در اختیار مسئولان و در اختیار مردم می‌گذارد. درس بزرگی که ما از این فشارهای اقتصادی دریافت کردیم، این است که هرچه می‌توانیم، باید به استحکام ساخت داخلی قدرت بپردازیم؛ هرچه می‌توانیم، در درون، خودمان را مقتدر کنیم؛ دل به بیرون نبندیم. آنهایی که دل به بیرون ظرفیت ملت ایران می‌بندند، وقتی با یک چنین مشکلاتی مواجه شوند، خلع سلاح خواهند شد. ظرفیت‌های ملت ایران خیلی زیاد است. ما باید بپردازیم به استحکام ساخت درونی اقتدار ملی که آن روز به مسئولان کشور عرض کردیم: در درجه اول، مسائل اقتصادی و مسائل علمی است؛ که باید با جدیت دنبال شود.»

کد خبر 443737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.