تلفات تصادف‌های جاده‌ای یوز ایرانی در استان سمنان به صفر رسید

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: حصار کشی و الزام کاهش سرعت در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان تلفات تصادف‌های جاده‌ای یوزپلنگ و دیگر جانوران را به صفر رساند.

به گزارش ایمنا، امیر عبدوس اظهار کرد: حصار کشی و کاهش سرعت در جاده تهران- مشهد در محدوده میاندشت عباس آباد در شهریور گذشته بر اساس گرفتن مصوبه از شورای راهبری تصادفات جاده‌ای استان سمنان یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان اظهار داشت: کاهش سرعت در فاصله بین کاروانسرای میان دشت میامی تا روستای عباس آباد محدوده عبور یوزپلنگ به منظور حفظ و جلوگیری از کشته شدن این گونه ارزشمند جانوری کشور، اعمال شده است.

وی با بیان اینکه هفت قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت- عباس آباد در سال‌های ١٣٨٩ تا ١٣٩٧ در اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند، خاطر نشان کرد: اجرای طرح ایمن سازی این محور، برای حفظ باقیمانده‌های تنوع زیستی کشور امری ضروری و حیاتی است.

عبدوس اضافه کرد: بهترین زیستگاه یوزپلنگ ایرانی منطقه ۱۰۰ هزار هکتاری پارک ملی توران در شرق استان سمنان است، اما قلمرو زیستی این گونه ارزشمند ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر فراتر گزارش شده و بر همین اساس در تمام منطقه توران تمهیدات برای حفظ جان یوزپلنگ باید در نظر گرفته شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: افزایش نصب علائم هشدار دهنده، نصب دوربین‌های کنترل سرعت و نیز نور شب در محور میاندشت- عباس آباد که قلمرو حرکت گونه‌های نادر حیات وحش مانند یوزپلنگ ایرانی است، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض است.

وی ادامه داد: سگ‌های گله و جاده ۲ عامل اصلی تلفات یوزپلنگ ایرانی در منطقه توران واقع در شرق استان سمنان به شمار می‌رود که با اقدام‌های انجام شده هر ۲ عامل تهدیدکننده جان یوزپلنگ‌ها در پارک ملی توران رفع شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان به ایرنا گفت: ۱۰۰ درصد محدوده پارک ملی توران و بخش‌هایی از محدوده امن که بهترین زیستگاه یوز آسیایی است از آغل و دام به منظور حفاظت از جان یوزپلنگ آزادسازی شد.

یوزپلنگ گونه‌ای در خطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کند. منطقه توران یا خار توران در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که بخشی از این منطقه حفاظت حدفاصل میاندشت- میامی در محور مواصلاتی قرار گرفته بود و روزگاری بزرگترین قربانگاه جاده‌ای یوز ایرانی محسوب می‌شد.

کد خبر 443730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.