۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
نقدشوندگی سهام باید افزایش یابد

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در شرایط فعلی به دلیل هیجان موجود، سهام بازار دچار مشکل نقدشوندگی هستند، گفت: مزیت بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها نقدشوندگی آن است بنابراین با تعمیم حمایت‌ها به کلیت بازار باید مشکل نقدینگی کنونی سهام برطرف شود.

سید امین موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شرایط فعلی تحلیلی نیست و صرفاً هیجان و ترسی است که در بازار حاکم شده است. در هیچ بازاری نمی‌بینید که اینگونه مردم به دارایی‌هایشان چوب حراج بزنند و ۵۰ تا ۶۰ درصد در بعضی از سهم‌ها، با قیمت پایین‌تر بفروشند.

وی با بیان اینکه بازار بورس از ارزش ذاتی خود فراتر نرفته است، گفت: شاید چند نمادی بیش از ارزش ذاتی خود قیمت‌گذاری شده باشند اما اگر بخواهیم کلیت بازار بورس را در نظر بگیریم، بازار بورس اورولیو نبود که دچار این اصلاح شد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره حمایت نهادهای حقوقی از بازار سهام، اظهار کرد: فکر می‌کنم این حمایت می‌توانست زودتر انجام و کلیت بازار را شامل می‌شد؛ نمی‌شود ۷۰۰ نماد منفی باشد و با ۱۰ یا ۲۰ نماد توقع داشته باشید بازار به حالت اولیه خودش برگردد.

موسوی افزود: از سوی دیگر زمانی که ۳۰ نماد را خرید و فروش شده و این القا را به بازار می‌داد که فقط این ۳۰ نماد برای سرمایه‌گذاری ارزشمند است، ترس بیشتری بر بازار حاکم می‌شود. باید بازار به شاخص هم وزن برگردد. اگر می‌خواهیم اعتماد و تعادل به بازار بازگردد، شاخص هم وزن باید متعادل شود.

تغییرات حجم مبنا و دامنه نوسان سهام کارساز نیست

وی درباره افزایش حجم مبنا و حذف دامنه نوسان در شرایط هیجانی فروش و به منظور کنترل بازار، اظهار کرد: این اقدام در حجم‌های بالای معامله می‌تواند سودهای بعضاً ۱۵ درصدی را نصیب معامله‌گرانی کند که در قیمت‌های پایین سهم را خریده و در قیمت بالا می‌فروشند. اگرچه به مرور باید حجم مبنا و دامنه نوسان اصلاحاتی داشته باشد اما در مقطع کنونی آنچه بازار را اذیت می‌کند، اورولیو بودن سهام نیست که بخواهیم با این کار، زودتر به ارزش ذاتی خود برگردند بلکه ترس است. در واقع در این مدت سهامداران می‌خواستند به هر قیمت از بازار خارج شوند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: باید یک‌بار صف‌های فروش حداقل کلیت بازار یا لیدرهای هر صنعت، هرچند که سهام کوچک باشد، جمع شود. از طرفی عمده مزیت بازار سرمایه نقدشوندگی آن است. مشکل بازار در شرایط کنونی نقدشوندگی است که باید مرتفع شود. همچنین اوراق اختیار معامله نیز نمی‌تواند در شرایط فعلی کمک کننده باشد زیرا این اوراق تنها در چند نماد خاص منتشر می‌شود که عموماٌ نقدشوندگی مناسبی دارند و روی بازار سرایت نمی‌کند. به علاوه معمولاَ حجم‌های این اوراق کم بوده و بیشتر سمبلیک است.

حمایت‌ها به کلیت بازار تعمیم داده شود

موسوی درباره راه‌های مناسب برای برون‌رفت از وضعیت هیجانی موجود گفت: حمایت صندوق توسعه بازار نباید به چند نماد خاص و عامه پسند محدود شود بلکه باید کلیت بازار را شامل شود.

زمانی تنها چندین نماد مورد حمایت قرار می‌گیرد، دو نکته قابل توجه خواهد بود. اول اینکه پول‌های درشت وارد سهام بزرگ شده و این حمایت‌ها تنها به این سهامداران فرصت خروج داده می‌شود. نکته دوم نیز به افزایش فشار فروش در سهام بزرگ به دلیل صف فروش بودن دیگر نمادها است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در واقع به دلیل جو روانی موجود، صف‌های فروش سهام متوسط یا کوچک مانع از نقدشوندگی آن شده و بنابراین سهامدار برای نقد کردن پرتفو خود به فروش سهام بزرگ روی می‌آورد بنابراین هرگونه حمایت از بازار سرمایه باید به همه بازار تعمیم داده شود. از سوی دیگر امکان نوسان‌گیری در این سهام به دلیل حمایت‌های موجود نیز افزایش می‌یابد.

سهام ارزشمند برای سرمایه‌گذاری

وی درباره سهام ارزشمند و قابل معامله پس از اصلاح اخیر بازار نیز اظهار کرد: من به همه گروه‌ها معتقد هستم اما گروه دارو، لوازم خانگی، لاستیک و گروه نیروگاه‌ها، با توجه به پتانسیل بنیادی خوبی و افت‌های سنگینی که تجربه کرده‌اند، گروه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.

کد خبر 443728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.