پیوند ذائقه ایرانی با لوازم خانگی کره‌ای

در حالی که بیش از یک سال از خروج برندهای کره‌ای لوازم خانگی از بازارهای ایران می‌گذرد، اولویت خرید مردم با اجناس قاچاقی است که با اسم این برندها در بازار عرضه می‌شود. به همین دلیل عرضه این محصولات در ماه‌های اخیر شدت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که بیش از یک سال از خروج برندهای کره‌ای لوازم خانگی از بازارهای ایران می‌گذرد و این روزها دیگر بیلبوردی از آنها در بازار لوازم خانگی مشاهده نمی‌شود، هنوز ذائقه مردم برای استفاده از محصولات و خدمات برندهای لوازم خانگی داخلی کاملاً شکل نگرفته و بر اساس اظهارات فعالان این بازار، اغلب خریداران لوازم خانگی هنوز سراغ محصولات برندهای کره‌ای را می‌گیرند.

فعالان بازار معتقدند افرادی که توانایی مالی قابل توجهی دارند و برای خرید به بازار لوازم خانگی پا می‌گذارند، اولویتی جز برندهای لوازم خانگی کره‌ای که در حدود یک سال پیش و بر اثر تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده از بازار ایران رفته‌اند ندارند و کیفیت نامناسب محصولات لوازم خانگی شرکت‌هایی که جایگزین ال جی و سامسونگ در ایران شدند باعث شده مشتری ایرانی نتواند ذائقه خود را با آنها منطبق کند.

در حقیقت این دو برند کره‌ای که تا پیش از اعمال تحریم‌های اقتصادی دوره جدید ایالات متحده بیش از ۶۰ درصد از بازار لوازم خانگی ایران را به صورت کامل در اختیار داشتند، ذائقه مردم ایران در استفاده از لوازم خانگی را تسخیر کرده‌اند و تجربه مردم از کیفیت قابل توجه محصولات آنها باعث شده مشتریان بازار لوازم خانگی تنها زمانی اقدام به خرید محصول در این بازار ملتهب کنند که رنگ و لعاب محصولات ال‌جی و سامسونگ را در محصولات یک برند ایرانی ببینند و همین امر ورشکستگی تعداد زیادی از صنایع لوازم خانگی و برندهای فعال در این حوزه را همراه داشته است.

یک فروشنده لوازم خانگی در کوچه یخچال اصفهان در رابطه با ذائقه مردم در خرید لوازم خانگی می‌گوید: رفتن ال‌جی و سامسونگ از بازار لوازم خانگی ایران شباهت زیادی با توقف تولید پراید در سایپا دارد؛ اسماً دیگر نباید در بازار باشند اما هنوز محصولات جدید این دو برند کره‌ای به صورت عمده در بازار تزریق می‌شود و از این رو مردم با اولویت خرید محصولات ال‌جی و سامسونگ به بازار می‌آیند.

وی با بیان اینکه قاچاق بلای جان صنعت لوازم خانگی در ایران شده است، اضافه می‌کند: کیفیت نامناسب محصولات برندهای داخلی لوازم خانگی در بازار باعث شده اغلب نوعروسان یا خانواده‌های جوان دنبال خرید لوازم خانگی کره‌ای باشند و به جرأت می‌توان گفت که ذائقه این مردم با کیفیت محصولات برندهای کره‌ای گره خورده است.

یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی در کوچه یخچال اصفهان در این رابطه می‌گوید: بازار هنوز التهابات خروج ال‌جی و سامسونگ از صنعت لوازم خانگی ایران را تجربه می‌کند و به رغم اینکه قرار بود سام و جی‌پلاس جایگاه این دو برند کره‌ای بازار لوازم خانگی را بگیرند، هنوز کیفیت محصولات این دو برند به گردپای محصولات سامسونگ و ال‌جی نرسیده و مردم رغبتی برای خرید محصولات سام و جی‌پلاس ندارند.

ال‌جی و سامسونگ از بازار لوازم خانگی ایران نرفته‌اند!

احمد، فروشنده لوازم خانگی صوتی تصویری در خیابان هاتف اصفهان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اگر ال‌جی و سامسونگ رفته‌اند، پس چرا هنوز مقادیر قابل توجهی از محصولات آنها به صورت روزانه به بنکدارها فروخته می‌شود؟ در حقیقت ال‌جی و سامسونگ از ایران نرفته‌اند بلکه خدمات پس از فروش رایگان این دو برندکره‌ای برای مشتریان ایرانی متوقف شده و عرضه محصولات آنها به بازار تا حدودی کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه می‌دهد: اختلاف قیمت محصولات ال‌جی و سامسونگ با محصولات برندهای ایرانی فعال در بازار لوازم خانگی به بیش از ۲۰ میلیون رسیده اما هنوز مردم دنبال خرید محصولات این دو برندکره‌ای که هیچ خدمات پس از فروشی در ایران ارائه نمی‌کنند، هستند و بازار کشش حمایت جدی از لوازم خانگی ایرانی که مدت‌هاست روی ذائقه مردم ایران حساب باز کرده را ندارد.

فاتحی، دیگر فروشنده لوازم خانگی در خیابان پروین اصفهان که تا پیش از خروج برندهای کره‌ای از بازار ایران نمایندگی شرکت سامسونگ را برعهده داشته در این خصوص به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: برندهای لوازم خانگی ایرانی فرصت خروج اسمی ال‌جی و سامسونگ از بازار ایران را مغتنم شمرده و قیمت محصولات خود را به صورت شبانه و مخفیانه بالا بردند اما اکنون عرضه روزانه محصولات این دو برند کره‌ای در بازار موجب شده لوازم خانگی ایرانی مشتری جدی نداشته باشد.

بازار دست سرتیم‌های کولبری است

سیاوش، یک فروشنده یخچال و فریزر در خیابان نشاط اصفهان نیز در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شیوع کرونا بخش قابل توجهی از مبادلات تجاری غیرقانونی و زیرزمینی ما با کشورهای همسایه را قطع کرده است از این رو شاهد کاهش عرضه اجناس قاچاق در بازار لوازم خانگی هستیم؛ در حقیقت اگر شیوع کرونا نبود، همین کاهش عرضه هم در مورد محصولات لوازم خانگی ال‌جی و سامسونگ اتفاق نمی‌افتاد و خروج این دو برند کره‌ای از بازار لوازم خانگی ایران، اسماً هم محقق نمی‌شد.

وی اضافه می‌کند: بازار دست سرتیم‌های کولبری است؛ کولبران با استفاده از مهارت‌شان در عبور از گذرگاه‌های طبیعی و دور زدن شرایط گمرکات قادر به حمل بخش قابل توجهی از نیاز لوازم خانگی کره‌ای بازار ایران هستند و همین باعث شده مدیریت عرضه لوازم خانگی ال‌جی و سامسونگ در بازار به دست سرتیم‌های کولبری که اغلب در کردستان فعالیت می‌کنند باشد.

دهقان، یک صاحب مجموعه برندشاپ‌های لوازم خانگی که در سه‌راه امین حضور تهران نیز شعبه دارد، وضعیت بازار را اینچنین توصیف می‌کند؛ اولویت خرید مردم محصولات قاچاق خارجی است، چیزی به اسم حمایت از تولید ملی و استفاده از محصولات با کیفیت یا بی‌کیفیت برندهای لوازم خانگی داخلی وجود ندارد. در واقع تا زمانی که مشتریان لوازم خانگی در بطن بازار، استطاعت مالی خرید لوازم خانگی قاچاق را داشته باشند، سمت لوازم خانگی ایرانی و برندهای مربوط به این بخش نمی‌روند و به نظر می‌رسد عرضه محصولات سامسونگ و ال‌جی در بازار در هفته‌های آتی شدت بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بررسی میدانی وضعیت بازار لوازم خانگی کشور حاکی از در اولویت بودن خرید محصولات قاچاق دو برند کره‌ای لوازم خانگی برای مردم است که نزدیک به یک سال پیش حضور رسمی خود در بازار ایران را بر اثر اعمال دور جدید تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده ترک کردند و در واقع بر اساس اظهارات فعالان بازار تا زمانی که مشتریان لوازم خانگی در مغازه‌ها، توانایی مالی خرید جنس قاچاق را داشته باشند، به سمت تهیه اجناس ایرانی نمی‌روند.

این در حالی است که بر اساس مفاد تعهدات ال‌جی و سامسونگ در بازار ایران، ضمانتی برای تایید کیفیت اجناس آنها در خانه ایرانی‌ها وجود ندارد و هیچ کدام از شرکت‌های شاخص و گسترده خدمات پس از فروش در کشور هم ارائه خدمت به خریداران محصولات این دو برند را برعهده نمی‌گیرد.

گزارش از: سپهر زارع، خبرنگار ایمنا

کد خبر 443701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.