تهران منتظر اقدام عملی لندن در پرداخت بدهی ۴۰ ساله

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بیانیه ای با اشاره به اذعان وزیر دفاع انگلیس به بدهی ۴۰ ساله به ایران خواستار برداشتن گام‌های عملی و فوری این کشور برای جبران گذشته شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت دفاع؛ به دنبال اجرایی نشدن پرداخت بدهی ۴۰ ساله انگلیس به ایران، وزارت دفاع بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: علی‌رغم پیگیری‌های به عمل آمده توسط وزارت دفاع، شرکت انگلیسی IMS به علت عدم اجرای توافقات قراردادهای نظامی حاضر به پرداخت مطالبات نشده و لاجرم با تلاش‌های حقوقی و قضائی به عمل آمده در مراجع داوری بین‌المللی و همچنین محاکم داخلی انگلیس حقانیت طلب ایران به اثبات رسیده است. با این وجود مقامات مربوطه در انگلیس با بهانه‌های مختلف واهی و با استناد به تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه از پرداخت دیون خود استنکاف ورزیده و باعث خدشه و آسیب به جایگاه تعهدی خود در عرصه بین المللی و به ویژه نزد ملت ایران شده‌اند.

تردید در بدهی انگلیس به ایران وجود نداشته و ندارد و وزارت دفاع نیز مصرانه و با جدیت به دنبال احقاق حقوق حقه ملت ایران است که تسویه و تاکید اخیر وزیر دفاع انگلیس در این راستا است.

در ادامه این بیانیه آمده است: در حالی که وزیر دفاع انگلیس به بدهی چهل ساله انگلیس به ایران در راستای تحکیم اصول و مقررات بین‌المللی و تأمین حقوق ملی ایران اذعان دارد؛ انتظار می‌رود لندن برای جبران گذشته گام‌های عملی و فوری بردارد تا نارضایتی و اعتراض دولت و ملت ایران نسبت به انگلیس تداوم نیابد.

وزارت دفاع در این بیانیه تاکید می‌کند: موضوع بدهی انگلیس به ایران نتیجه صدور حکم محاکم بین‌المللی داوری و بر مبنای پرونده مستقل حقوقی است که ارتباطی با آزادی زندانی و سایر مسائل ندارد و آرا صادره سال‌ها قبل از وقوع موضوع مجرمین زندانی صادر شده است. در حالی که آرا و مستندات مربوطه در اختیار طرف انگلیسی قرار گرفته و آنها نیز این بدهی را پذیرفته اند؛ جدیت و سرعت عمل دولت انگلیس در حل و فصل این بدهی و مطالبات، مربوطه مورد انتظار است.

در بخش دیگری از بیانیه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آمده است: در میزان بدهی انگلیس‌، اعلام اعداد و ارقام نادرست در فضای رسانه‌ای صرفاً گمانه‌زنی بوده و دور از واقعیت است و متناسب با زمان پرداخت ارقام نهایی با احتساب اصل و بهره مربوطه محاسبه و مبنای تسویه مطالبات و آرای نهایی است.

وزارت دفاع خاطرنشان می‌کند: وزارت دفاع با اتکا به ساز و کارهای حقوقی و مدیریتی و با همکاری وزارت امورخارجه و بانک مرکزی به طور جدی و هماهنگ مطالبه به حق جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کند.

کد خبر 443577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.