پنج ماده غذایی که کلسترول را تنظیم می‌کنند / پرخوری عصبی و راهکارهای درمان آن

پرخوری عصبی و راهکارهای درمان آن، تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای در پیشگیری از عارضه آرتریت روماتوئید، پنج ماده غذایی برای تنظیم کلسترول، فواید چای زنجبیل و لزوم مصرف روزانه دو لیوان شیر برای کودکان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نسرین نسیمی، کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: اختلال پر خوری عصبی (بینج ایتینگ) یکی از انواع اختلالات خوردن است که در آن فرد به طور مداوم برای مدت زمان دست کم ۶ هفته، مقدار زیادی غذا می‌خورد و احساس می‌کند که نمی‌تواند کنترلی بر این پرخوری‌ها داشته باشد.

وی افزود: افراد مبتلا به اختلال پر خوری عصبی، برای جبران پرخوری خود، به روش‌های مانند استفراغ کردن و یا استفاده از مسهل‌ها پناه نمی‌برند و در نتیجه اغلب چاق هستند.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان دهنده شیوع چهار تا هفت درصدی این اختلال در جامعه است. عواملی از جمله سابقه خانوادگی، رژیم غذایی، مسائل روانشناختی (مانند افسردگی) و محرک‌هایی مانند استرس و یا در دسترس بودن غذا می‌تواند خطر ابتلاء به اختلال پرخوری را افزایش دهند.

این کارشناس تغذیه، اظهار کرد: از جمله آسیب‌هایی که ممکن است در اثر اختلال پرخوری ایجاد شوند می‌توان به کاهش کیفیت زندگی، انزوا و گوشه گیری، چاقی، شرایط پزشکی مربوط به چاقی، مانند دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه اختلالات خوردن، روش درمانی این اختلال از پرخوری نیز بر دو پایه روان درمانی و تغذیه درمانی استوار است، تصریح کرد: استراتژی تغذیه‌ای برای این افراد کاهش پرخوری و ایجاد عادات غذایی سالم است. اغلب افراد مبتلا به اختلال پرخوری، سابقه تلاش‌های ناموفق در گرفتن رژیم کاهش وزن داشته اند.

نسیمی با تاکید بر اینکه در تنظیم برنامه غذایی برای این افراد باید با دقت زیادتری انجام شود، زیرا رژیم‌های کاهش وزن با اعمال محدودیت کالری زیاد هیچ نتیجه‌ای به جز تحریک پرخوری، کاهش وزن کمتر و درنتیجه دل سرد شدن فرد ندارد، گفت: این افراد باید به صورت مرتب از سوی مشاوران تغذیه پایش شوند و رژیم غذایی تحت کنترل داشته باشند. داشتن یک برنامه غذایی مناسب می‌تواند باعث تسریع روند بهبودی فرد در فرآیند روان درمانی نیز شود.

فواید چای زنجبیل

ژاله علی اصل ممقانی، متخصص طب سنتی درباره خواص استفاده از چای زنجبیل و فواید آن، اظهار کرد: زنجبیل مزاج گرم و خشک دارد. موجب تقویت حافظه و بهبود هضم غذا می‌شود. خوردن زنجبیل برای افرادی که دارای دردهای مفصلی هستند، بسیار مفید است.

وی افزود: زنجبیل ضد تهوع، ضد نفخ است و برای درمان تهوع در سفر (ماشین گرفتگی) مفید است. البته در افرادی که همراه تهوع تلخی دهان، تشنگی و استفراغ‌های صفراوی دارند، زنجبیل توصیه نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه زنجبیل خاصیت ضد التهابی دارد، تصریح کرد: خوردن چای زنجبیل برای افرادی که دارای دردهای مفصلی هستند، بسیار مفید است. زنجبیل منجر به کاهش قند و چربی خون می‌شود و دارای آنتی‌اکسیدان قوی است. در خانم‌ها می‌تواند منجر به کاهش دسیمنوره (دردهای قاعدگی) شود.

این متخصص طب سنتی درباره میزان مصرف چای زنجبیل، افزود: یک فنجان چای زنجبیل می‌تواند جایگزین خوشمزه و انرژی بخشی به جای یک فنجان قهوه باشد، اما مهمترین نکته‌ای که باید به خاطر بسپارید، نوشیدن به اندازه آن است. برخی افراد، بهتر است یک یا دو فنجان در روز بنوشند.

این متخصص طب سنتی، گفت: صرف روزانه نیم تا یک گرم زنجبیل مناسب است اما طبق برخی منابع، حداکثر مصرف روزانه، ۴ گرم زنجبیل (تقریباً ۲ قاشق غذاخوری) در روز در نظر گرفته می‌شود. اگر ریفلاکس معده یا بیماری دیگری دارید یا دارویی مصرف می‌کنید، ممکن است لازم باشد که میزان مصرف زنجبیل را کاهش داده و یا کاملاً از خوردن آن اجتناب کنید.

کودکان روزانه دو لیوان شیر بخورند

پروین میرمیران، متخصص تغذیه با اشاره به مصرف روزانه شیر در گروه‌های مختلف سنی، اظهار کرد: برای کودکان توصیه شده که روزانه حداقل دو لیوان شیر بخورند و در مورد کودکان بالای دو سال توصیه به مصرف شیر کم چرب و کودکان زیر دو سال طبق علم روز و نظر اسلام توصیه به مصرف شیر مادر شده است.

وی ادامه داد: تغذیه با شیر مادر مناسب‌ترین نوع تغذیه برای شیرخوار است. پس از زایمان، هیچ لحظه‌ای را برای شروع تغذیه با شیر مادر نباید از دست داد. چربی موجود در شیر مادر از نوع چربی‌هایی زنجیره متوسط و بلند است که به راحتی قابل هضم هستند و شیر مادر حدود ۴ درصد چربی دارد. در حال حاضر علم روز به این نتیجه رسیده که مادران در سراسر دنیا و حتی آمریکا تشویق می‌شوند تا به فرزندانشان شیر خود را بدهند.

متخصص تغذیه تصریح کرد: شیر مادر برای رشد جسمی و ذهنی کودک با وجود چربی، برای رشد غشاهای سلولی مؤثر است. کودکانی که شیر مادر دریافت می‌کنند، در مقابل بیماری‌هایی همچون سرطان، ام اس و سایر بیماری‌ها مقاوم هستند، چرا که شیر مادر سرشار از ایمونوگلوبین‌های تقویت کننده سیستم ایمنی است.

وی در مورد کودکانی که شیر مادر نمی‌خورند، گفت: عدم مصرف شیر مادر نرمی استخوان را به دنبال دارد و در الگوهای غذایی و راهنماهای روزانه گفته می‌شود که نوزادان باید شیر مادر را دریافت کنند.

این متخصص تغذیه، در خصوص تأثیرگذاری مصرف شیر بر استخوان‌ها، اظهار کرد: افرادی که تا سن بلوغ شیر را تا دو لیوان در روز مصرف می‌کنند، از رشد استخوانی بهتری برخوردارند. یعنی رشد آن‌ها متناسب با قد و ژنتیک خانواده خواهد بود. اما افرادی که شیر کمتر مصرف می‌کنند ممکن است از جهت قدی به حد پتانسیل نرسند.

میرمیران ادامه داد: شیر در گروه لبنیات بیشترین تأثیر را نسبت به کلسیم بر استخوان‌ها دارد؛ بنابراین برای جلوگیری از نرمی استخوان در کودکان شیر را توصیه و در بزرگسالان برای پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی‌های نواحی مختلف استخوان ناحیه دست است.

وی تاکید کرد: توصیه به مصرف لبنیات به ویژه لبنیات غنی شده از ویتامین D می‌شود. چون جذب کلسیم با ویتامین D افزایش می‌یابد؛ بنابراین اگر کلسیم در کنار ویتامین D باشد جذب آن بهتر است و از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند. برای همین به افراد مسن توصیه می‌شود یک تا دو لیوان شیر به طور روزانه به منظور جلوگیری از پوکی استخوان مصرف کنند.

تأثیر رژیم غذایی مدیترانه ای در پیشگیری از عارضه آرتریت روماتوئید

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد: رژیم غذایی مدیترانه ای می‌تواند در پیشگیری از عارضه آرتریت روماتوئید مؤثر باشد. در مطالعاتی که پیش از این انجام گرفته بر فواید متعدد رژیم غذایی مدیترانه ای که سرشار از روغن زیتون، انواع میوه و سبزیجات، غلات، ماهی و میزان معمولی از لبنیات است، تاکید شده است. اکنون محققان در بررسی انجام گرفته مشاهده کردند این رژیم غذایی به پیشگیری از عارضه آرتریت روماتوئید در افرادی که سیگار مصرف می‌کنند یا سابقه استعمال سیگار داشته اند، کمک می‌کند. در این بررسی، اطلاعات ۶۲ هزار و ۶۲۹ زن از فرانسه که به پرسشنامه‌ای در مورد نوع رژیم غذایی پاسخ داده بودند مورد ارزیابی قرار گرفت. در مجموع، ۴۸۰ زن به عارضه آرتریت روماتوئید مبتلا شده بودند.

به گفته محققان، به طور کلی رژیم غذایی مدیترانه ای با افزایش خطر ابتلاء به عارضه آرتریت روماتوئید مرتبط نیست، اما در میان زنانی که استعمال سیگار دارند یا سابقه مصرف سیگار داشته اند رعایت این رژیم غذایی می‌تواند با کاهش خطر بروز این عارضه همراه باشد. محققان معتقدند به ازای هر یک میلیون نفری که رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می‌کنند ۳۸۳ مورد ابتلاء به این عارضه مشاهده می‌شود، این در حالیست که این آمار در افرادی که کمتر این رژیم را رعایت می‌کنند، ۵۱۵ مورد است.

پنج ماده غذایی که کلسترول را تنظیم می‌کنند

کلسترول بالا یکی از عوامل مرگ و میر در جهان است که با کنترل تغذیه و دقت در انتخاب خوراکی‌ها می‌توان آن را کاهش داد. پنج ماده غذایی که کلسترول را تنظیم می‌کنند که عبارتند از:

روغن زیتون

روغن زیتون یا یک رژیم غذایی غنی از روغن زیتون سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۵ روی افراد مبتلا به کلسترول بالا نشان داد، نمونه خون که فقط دو ساعت پس از خوردن یک وعده غذایی با روغن زیتون توسط افراد گرفته شد، در مقایسه با افرادی که یک وعده غذایی پخته شده با روغن ذرت می‌خورند، پتانسیل کمتری برای لخته شدن خون دارد.

پیاز

پیاز به خوبی سطح کلسترول LDL را پایین می‌آورد و علت آن احتمالاً یک فلاونوئید است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و از انسداد عروق در اثر کلسترول جلوگیری می‌کند.

جو دوسر

جو دوسر، سبوس و سایر غلات کامل منابع بسیار خوبی از فیبر محلول هستند، ماده مغذی که می‌تواند به کلسترول رژیم غذایی متصل شده و از جذب آن توسط بدن جلوگیری کند.

لوبیا

حبوبات شامل لوبیا، نخود و عدس کلسترول را کاهش می‌دهند. این یک دلیل خوب برای افزایش میزان مصرف این خوراکی‌ها است. لوبیا و سایر حبوبات مقدار زیادی فیبر و آنتی‌اکسیدان دارند که هر دو به طور مفیدی بر کلسترول تأثیر می‌گذارند.

زردچوبه

این ادویه زرد روشن که اغلب در خاورمیانه استفاده می‌شود، یک ماده ضد التهابی قوی است و همچنین می‌تواند به کاهش سطح LDL در خون کمک کند.

کد خبر 443562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.