افزایش نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی منطبق بر محاسبات کارشناسی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: افزایش نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی با توجه به افزایش نرخ بنزین و سایر هزینه‌ها و منطبق بر محاسبات کارشناسی مصوب شده است.

مجتبی زوربخش در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه نصب برچسب اعلام نرخ‌های جدید در خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی، الزامی است، اظهار کرد: تلاش شده افزایش نرخ‌ها به گونه‌ای باشد که بتوانیم رضایت نسبی شهروندان را جلب کنیم.

وی با اشاره به تخلفات احتمالی افزود: طی تماس‌های متعدد متوجه شدیم که رانندگان تاکسی‌ها به جای ۱۲۰۰ تومان، ۱,۵۰۰ تومان از مسافران دریافت می‌کنند؛ این یک تخلف محسوب می‌شود و مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۷ پیگیر باشند تا اداره بازرسی و نظارت سازمان حمل و نقل، رسیدگی کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه در سیستم حمل و نقل با مصوب شدن نرخ خدمات، راننده و مسافر متعهد به اجرای مصوبه هستند، گفت: سال گذشته افزایش نرخ بنزین و تورم داشتیم و تورمی که محاسبه شده نسبت به افزایش کرایه بالاتر است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین با بیان اینکه رانندگان تاکسی همانند سایر افراد درگیر افزایش نرخ تورم هستند، گفت: تاکسی‌ها هیچ یارانه‌ای جز یارانه‌های مقطعی مانند لاستیک دریافت نمی‌کنند و اکنون هم محدودیت‌هایی در این باره وجود دارد.

زوربخش افزود: بر اساس برنامه ریزی‌ها در سازمان حمل و نقل مسافر، به دلیل حادث شدن شرایط کرونایی و احتمال انتشار این ویروس، حذف پرداخت کرایه نقدی در تاکسی‌ها در دستور کار قرار گرفته و فراخوان آن از هفته آینده منتشر می‌شود و طی سه ماه آینده تمام تاکسی‌های شیراز به سیستم پرداخت کرایه غیر نقدی می‌شوند.

وی با بیان اینکه مذاکراتی انجام شده تا هیچ بار مالی در این خصوص به رانندگان تاکسی تحمیل نشود، گفت: پیش‌بینی می‌شود هشت هزار تاکسی در شیراز مجهز به سیستم پرداخت غیر نقدی شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری با اشاره به اینکه یک پلتفرم واحد و یکپارچه برای شبکه پرداخت غیرنقدی و شهروندی نیز برای ناوگان شبه عمومی توسط سازمان فتوای شهرداری در حال تهیه است، عنوان کرد: ۱۱ سال از استقرار و فعال شدن کارت شهروندی در کلانشهر شیراز می‌گذرد و براساس ضوابط عملکرد سرویس‌های حمل و نقلی، زمانیکه سیستم پرداخت غیرنقدی در اتوبوس در دستور کار قرار گرفت، در بررسی مهندسی ترافیک علاوه بر کاهش آلودگی‌ها، کاهش زمان تأخیر و توقف را در پی داشت. در تاکسی‌ها نیز اگر این کار انجام شود، به بخشی از اهداف ترافیکی خواهیم رسید.

وی افزود: توصیه می‌کنیم شهروندان برای استفاده از سرویس‌های حمل و نقلی از کارت شهروندی استفاده کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به نرخ نامه مصوب شورای شهر شیراز برای تمام پارکینگ‌های سطح شهر هم عنوان کرد: گاهی اوقات گزارش‌هایی از پارکینگ‌های خصوصی یا تحت تملک شهرداری مبنی بر اخذ نرخ‌های غیرواقعی دریافت می‌کنیم، در حالی‌که هیچ تفاوت قیمت در پارکینگ‌های شیراز به جهت عدالت اجتماعی وجود ندارد و نرخ نامه شورای شهر شیراز در این باره برای همه پارکینگ‌ها یکسان است.

زوربخش با بیان اینکه با مکانیزه شدن سیستم‌های پرداخت غیرنقدی در پارکینگ‌ها، دوربین‌های ثبت نظارتی نیز مستقر و موجب به حداقل رساندن آسیب‌های اجتماعی از جمله سرقت شده است، اظهار کرد: تعداد زیادی پارکینگ در سطح شهر شیراز داریم که نه تحت پوشش شهرداری و نه سازمان صمت است که به سمت ساماندهی آنها رفته‌ایم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به آخرین وضعیت عملکرد دوچرخه‌های اشتراکی عنوان کرد: دو هزار دوچرخه به سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر شیراز وارد شده است که در حال حاضر هزار و ۸۰۰ دوچرخه فعال و در اختیار شهروندان قرار دارد.

زوربخش با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک ۲۰۰ دوچرخه اشتراکی دیگر نیز به ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری شیراز افزوده خواهد شد، ادامه داد: همچنین تاکنون ۳۲ هزار و ۵۰۸ نفر از دوچرخه استفاده کردند و ۱۹۶ هزار و ۴۰۹ سفر با دوچرخه‌های بی دود انجام شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز میانگین متوسط سفرهای طی شده را ۱.۶ دهم کیلومتر اعلام کرد و گفت: مجموع کل سفرها ۲۲۵ هزار کیلومتر گزارش شده است

وی از افزایش ۲۰ درصدی نرخ پارکینگ‌های روباز و مسقف خبر داد.

کد خبر 443541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.