آیا اصفهان آماده مقابله با خودکشی است؟

دختر نوجوان ۱۶ ساله‌ای که قصد خودکشی از روی پل چمران داشت نجات پیدا کرد؛ نمونه ناموفق خودکشی در اصفهان که در بعد وسیعی رسانه‌ای و مقدمه‌ای برای ایجاد یک موج ضد آسیب در اصفهان شد؛ در فاصله چند ماه از بروز این اتفاق، آیا اصفهان برای مقابله با خودکشی به نرده‌گذاری بر پل چمران بسنده کرده است؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمونه‌های موفق و ناموفق خودکشی هر از گاهی در خیابان‌های کلانشهرهایی مانند اصفهان گزارش می‌شود که تنها مختص محله یا قشری خاص نیست.

"خودکشی دختر جوان از روی پل لاله نافرجام ماند"، "ماموران آتش‌نشانی جان جوانی که قصد خودکشی از بالای روگذر قدس را داشت، نجات دادند" تنها دو نمونه از خبرهایی است که از این شهر در هفته‌های اخیر منتشر شده است.

شاید در نگاهی عوامانه خودکشی‌های اصفهان تنها به پل چمران گره خورده باشد اما همین دو نمونه دم‌دستی نشان می‌دهد کاهش خودکشی چندان ارتباطی با نرده‌گذاری یک پل ندارد، امری که بدیهی است اما برای آن‌هایی که نمی‌خواهند ریشه بروز این آسیب را باور کنند، بهانه خوبی برای پاک کردن صورت مسئله خواهد بود.

به‌طور کلی شهرها هرچه بیشتر در مسیر توسعه گام بردارند باید در مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیز توانمندتر باشند زیرا با هر انحراف از مسیر توسعه پایدار و متوازن، شکاف‌هایی درون جوامع شهری ایجاد می‌شود که هرکدام می‌توانند سبب بروز آسیب‌های اجتماعی شوند.

این حالت در شهرهایی که به‌واسطه زیرساخت، امکانات و رفاه بیشتر مهاجرپذیر هستند محتمل‌تر خواهد بود بنابراین افزایش انسجام اجتماعی و ارتقای مهارت‌های فردی و جمعی در مقابله با آسیب‌های روانی و اجتماعی می‌تواند شهروندان این شهرها را در مقابل پدیده‌ای مانند خودکشی توانمندتر و مقاوم‌تر کند.

در این میان نگاه سیاست گذاران باید هرچه بیشتر مردمی باشد و فشارهای روانی و اجتماعی که مقدمه بروز خودکشی هستند را در سطح گروه‌های اجتماعی و واحدهای جمعیتی کوچک‌تر حل کنند؛ نگاه محله‌محوری و مداخله نخبگان مردمی در کاهش آسیب‌ها رویکرد پذیرفته شده و قابل اتکای شهرها در برابر آسیب‌هاست که اصفهان در سال‌های اخیر با شناسنامه‌دار کردن محلات خود و پس از آن فعال‌تر شدن این محلات در پی تحقق آن است.

در این راستا مدیریت شهری می‌تواند زیرساخت‌های لازم توسعه‌ای و گفتمانی را در شهر ایجاد کند تا اهداف مدنظر در کاهش آسیب‌های اجتماعی در دسترس‌تر باشند؛ خبرنگار ایمنا با کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان به بهانه ۱۰ سپتامبر (۲۰ شهریورماه) روز جهانی مقابله با خودکشی، از نقش و جایگاه شهرها در مقابله با آن و اقدامات شهر اصفهان گفت‌وگو کرده که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

به‌طور کلی چه عواملی باعث بروز خودکشی در افراد می‌شود؟

روش‌های تربیتی خانواده، تبعیض‌ها و فشارهای اجتماعی و اقتصادی، نبود تأیید اجتماعی، ناکامامی‌ها، اختلالات فردی و شخصیتی، تبعیض‌های اجتماعی موجود در جامعه، نبود توسعه و عدالت اجتماعی و انحرافات رفتاری و فکری خرده فرهنگ‌هایی هستند که می‌توانند پازل خودکشی افراد را تشکیل دهند بنابراین نمی‌توان تنها یک عامل را در این امر مؤثر دانست.

می‌توان عوامل مؤثر بر خودکشی را به رسیدن آب درون کتری روی شعله گاز به نقطه جوش تشبیه کرد؛ ابتدا نقطه زیرین کتری تحمل خود نسبت به حرارت را ازدست داده و به‌صورت حباب خود را نشان می‌دهد و سپس آب سرد و گرم در بالا و پایین کتری جابجا می‌شود، این جایگزینی آب سرد و گرم در کتری نهایتاً بعد از چند دقیقه پایان یافته و به نقطه جوش می‌رسد.

خودکشی نیز مانند همین مثال است، تجارب ناخوشایند، شکست‌ها، رفتار افراد نزدیک و نبود مهارت برای رفع چالش‌ها و عبور بحران‌ها مانند همین حباب‌ها هستند که پس از مدتی به مرحله جوش می‌رسند، به تمام آن‌ها بیکاری، فقر، فشارهای اجتماعی را اضافه کنید تا این کتری زودتر به نقطه جوش رسیده و از جایی به بعد گنجایش فرد به پایان برسد.

وقتی می‌بینیم فردی به دلیل قبول نشدن در کنکور خودکشی می‌کند، اگر فکر کنیم صرفاً همین موضوع باعث خودکشی او شده، تقریباً ساده‌انگاری است بلکه خودکشی او ریشه‌های مختلف داشته است بنابراین برای مقابله با خودکشی باید ریشه‌های این اقدام را در محیط زندگی و کار افراد در معرض آسیب خشکاند.

آیا ارتقای شهرها از لحاظ کالبدی و رویداد محوری می‌تواند در مقابله با خودکشی مؤثر باشد؟

کالبد مناسب و ایجاد فضای نشاط‌انگیز در جامعه می‌تواند عوامل مؤثر در خودکشی را کمرنگ کند، افسردگی از عوامل خودکشی است و اگر اآن را نتیجه نبودن نشاط اجتماعی، انزوای فردی و شرایط و فشارهای محیطی بدانیم، می‌توان گفت فضای شهری لذت‌آور سبب ایجاد انگیزه مثبت شده و می‌تواند به مقابله با کاهش شمار خودکشی‌ها کمک کنند.

در شهری که فضا و محیط مناسب وجود دارد، نشاط اجتماعی به خوبی شکل می‌گیرد و رویدادهای پایدار نیز می‌تواند مؤثر واقع شود؛ بروز مهارت‌های زندگی می‌تواند افراد را به خوبی با چالش‌ها مواجه کند و زمینه را برای عبور از مراحل سخت زندگی بدون دغدغه فراهم کند.

اگر افراد دارای مهارت حفظ لذت‌ها، تولید نشاط و ارتباط مؤثر باشند و در هر ارتباطی نشاط فردی و اجتماعی خود را حفظ کنند، طبیعتاً برگزاری رویدادهای شهری نیز می‌تواند تأثیر مثبت خود را در زندگی آن‌ها بگذارند اما نمی‌توانیم روی چند رویداد و کنسرت تمرکز کنیم و بگوییم این‌ها افراد را شاد کرده و مانع بروز مسائل منفی روانی می‌شود.

این موارد می‌توانند مانند مُسکن به‌طور موقت تأثیرگذار باشند اما به عنوان راهکار برای کسانی که فاقد مهارت‌های لازم و زیرساخت‌های کافی برای مقابله با خودکشی هستند، قطعاً به‌طور کافی مؤثر و پایدار نیست.

همچنین در جوامع ایدئولوژیک و مذهبی تقویت پایه‌های دینی و اعتقادی مردم می‌تواند آن‌ها را از خودکشی دور نگه دارد.

کالبد شهری و توزیع عادلانه امکانات شهری از موارد مهمی برای ایجاد نشاط اجتماعی است. یعنی محیط زیست مناسب، دسترس‌پذیری مطلوب، شهروندان قانون‌مدار، آموزش‌پذیر و مشارکت‌جو؛ اگر شهری این خصوصیات را نداشته باشد، کار برای حاکمیت سخت شده و افسار مدیریت شرایط ازدست مسئولان خارج می‌شود.

برای افزایش مشارکت باید مسائل ریشه‌ای نهاد خانواده و مدرسه حل شده و جامعه به سطح مهارت کافی برسد به عبارتی با تحقق این امر در کنار کالبد مناسب شهری بسیاری از عوامل آسیب‌زا که منجر به خودکشی می‌شود، کاهش خواهد یافت.

با این توصیف، آیا هرچه شهرها به سمت توسعه و رفاه پیش بروند، خودکشی کمتر می‌شود؟

در شهرهای توسعه‌یافته نظم، قانون، عدالت و حقوق شهروندی حرف اول را می‌زند بنابراین اگر این موارد در جامعه‌ای دارای اولویت باشد و افراد حقوق یکدیگر را نادیده نگیرند، احساس آرامش و رفاه افراد برای کاهش آسیب‌ها کمک‌کننده خواهد بود.

در حالت برعکس اگر در جامعه‌ای نظم و انضباطی وجود نداشته باشد، افراد حقوق یکدیگر را محترم ندانند و توسعه پایدار نیز دست‌یافتنی نباشد و رانت و فساد در اجزای آن ریشه دوانده باشد، افراد دچار آسیب‌های جدی می‌شوند.

چنین جامعه‌ای دچار نبود انضباط اجتماعی و در نتیجه آن بی‌اعتمادی می‌شود؛ افراد احساس امنیت روانی ندارند، در پی آن افسردگی، اضطراب و رفتارهای نابهنجار افزایش می‌یابد و این خود باعث بروز عواملی است که می‌تواند منجر به بروز خودکشی شود.

به خاطر داریم که چند سال پیش در بین برخی دانش‌آموزان "تیغ‌زنی" باب شده بود یا ماجراهایی که در حاشیه بازی نهنگ آبی پیش آمد، این‌ها مواردی است که می‌تواند در شرایط نبود فرهنگ غنی و منسجم اجتماعی، خرده فرهنگ‌هایی را به‌وجود آورد که جامعه را از درون دچار پوسیدگی کرده و افراد را با یکدیگر بیگانه کند؛ منیت‌ها و فردیت‌ها به جای نگاه جمعی افزایش یابد، سرمایه اجتماعی و در پی آن انسجام اجتماعی در چنین جامعه‌ای کاهش یافته و افراد از یکدیگر دور شده و افسردگی‌های جمعی زیاد می‌شود.

در یک مقطع زمانی، پل چمران اصفهان به مکانی برای خودکشی نمایشی یا واقعی افراد تبدیل شده بود که پس از مدتی نرده‌گذاری شد، آیا این قبیل اقدامات در کاهش خودکشی مؤثر است؟

نرده‌گذاری به نوعی پاک کردن صورت مسئله است، فرض کنید در این پل خطر خودکشی رفع شد و امکان پریدن از بین رفت؛ اما آیا نمی‌دانیم که سازه‌های دارای ارتفاع در این شهر کم نیست؟ نباید با اقداماتی مانند خودکشی ساده‌انگارانه برخورد کنیم؛ عاملی که فرد را به مرحله خودکشی رسانده، پل چمران نبوده بلکه این مکان یک خرده فرهنگ و یک مسیر هدف‌گذاری شده پس از عوامل اصلی است و می‌تواند به‌راحتی تغییر کرده و در فضای دیگر اتفاق افتد.

آیا افرادی که در یک کلان‌شهر بزرگ مانند اصفهان تمایل به خودکشی دارند، نمی‌توانند پل را عوض کنند؟ قطعاً جایگاه انجام این پدیده به‌راحتی در شهر قابل تغییر است.

از طرفی با نرده‌گذاری یک پل تغییری در آمار خودکشی‌ها رخ نداد و اکنون که در دوران پس از موج اول کرونا هستیم و فشارهای روانی و اجتماعی بر تاب‌آوری افراد تأثیر بسیاری دارد، اضطراب و افسردگی در جامعه افزایش یافته است. همین عوامل باعث افزایش شمار خودکشی‌ها شده و مسئولان ذی‌ربط مرتب از خودکشی‌های موفق و غیر موفق گزارش می‌دهند که نشان می‌دهد ریشه خودکشی همچنان در شهر زنده است.

با این شرایط آیا در شهر گروه‌های در معرض آسیب هدف‌گذاری شده‌اند و برنامه خاصی برای مقابله با تفکر خودکشی در آن‌ها اندیشیده شده است؟

خودکشی مرز نمی‌شناسد، خانواده غنی و فقیر را در بر می‌گیرد بنابراین برای مقابله با آن باید سیستم مشاوره‌ای را تقویت کنیم. از طرفی به تقویت آموزش و پرورش برای ایجاد ارتباط منطقی با دانش آموزان در خصوص آموزش مهارت‌های لازم باید توجه شود تا خرده فرهنگ‌ها نتوانند بر نظام ناکارآمد فرهنگی، اجتماعی و تربیتی کشور سوار شده و جوانان را به سمت خودکشی سوق دهند.

از معیشت جامعه نباید غفلت شود، کارکرد دستگاه‌های فرهنگی باید مثبت باشد و اجازه نهادینه شدن خرده فرهنگ‌هایی که سبب خودکشی می‌شود را ندهد. تمام اقشار جامعه در معرض خطر هستند هرچند که قسمت‌های محروم‌تر و آسیب‌پذیرتر از لحاظ کالبدی در شهرها بیشتر دچار آسیب‌های مختلف اجتماعی می‌شوند.

دفاتر تسهیلگری در مناطق کم‌برخوردار اصفهان شکل گرفته‌اند، این قبیل اقدامات می‌تواند باعث افزایش مهارت ساکنان مناطق حاشیه‌ای و کاهش آمار خودکشی شود؟

دفاتر تسهیلگری در مناطق محروم و حاشیه‌ای شکل گرفته و ممکن است در این مراکز اقداماتی بشود که مستقیم و غیرمستقیم بر کاهش عوامل بروز خودکشی مؤثر باشد اما برای مقابله با خودکشی باید بخش مردمی را فعال‌تر کنیم.

اکنون در تلاش هستیم تا شبکه‌های اجتماعی و محلی را در ۲۲۰ محله اصفهان فعال کنیم و در اقدامی دیگر بیش از یک سال است که سیاست گفتمان خانواده را در شهر با رویکردی کارشناسی و علمی راه‌اندازی کرده‌ایم. این گفتمان به عنوان یک رویکرد در تمام حوزه‌های مدیریت شهری و سایر دستگاه‌ها جاری شده که قطعاً مؤثر خواهد بود به‌شرطی که دیگر دستگاه‌ها نیز همراه شوند.

فعال شدن شبکه اجتماعی محلات را ظرفیت خوبی برای کاهش مشکلات در سطح محلی می‌دانیم چون می‌توانند ارتباط مستقیم و مؤثر بین نظام متولی و نظام شهروندی ایجاد کنند.

به‌زودی از سامانه هر دو طرح مذکور رونمایی خواهد شد تا شاهد یک اتفاق تاریخی در شهر اصفهان باشیم که می‌تواند الگویی برای تمام شهرها در کشور در راستای کاهش آسیب‌ها باشد.

گفت‌وگو از: علی یگانه‌نسب، خبرنگار ایمنا

کد خبر 443512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 25
  • شاهین IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    36 6
    خسته بیکاری نا امیدی
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
      19 2
      بله
    • میلاد IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      9 8
      نه، با همه مشکلات هنوز کار هست اگه کسی اهل کار باشه ولی اگه نازکی کار را بخوای و کلفتی نون ، خب نمیشه بنا آوردم سر کار از بس از بی پولی می نالید کاری که بقیه بناها تو ۱۰ روز تمام میکنن ۲۵ روزه هنوز تموم نشده ،یعنی مزد خودش کمتر از کارگر روزمزد افتاده راحت میتونست روزی ۵۰۰ هزار کاسب باشه با تنبلی روزی ۱۰۰ تومن براش نمی مونه تقصیر کیه؟
    • مانی IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      1 0
      باور کنید فقط اصفهان اینجوری نیست همه ی شهر های ایران همینطوری بدون شادی و سرگرمی که با کرونا و تحریم ها ما افسرده و افسرده تر میشیم ☹☹☹
  • پریسا IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    49 14
    مهمترین علت خودکشی در شهری مثل اصفهان نبود شادی و سرگرمی برای نسل جوان است اصفهان عملا یک شهر افسرده ودلمرده شده چون جلوی هر شادی در این شهر گرفته میشه
    • امین IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
      19 12
      از یه لحاظ حرفت درسته از یه طرف هم نه
    • مهدی IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
      39 32
      ارتباط با خدا از دلمردگی جلوگیری می کنه و گناه باعث افسردگی و زندگی تاریک و بد میشه تفریحات در زندگی تا دلت بخواد هست
    • IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      16 14
      واقعا همینطوره اینقدرگیرمیدن راه میری گیرمیدن میشینی گیرمیدن نمیزارن مردم راحت باشن
    • مجید دلبندم IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      16 12
      دیگه چکار میخواین بکنین که نمیکنین؟ کدوم گیر دادن؟ اینجا رسانه است ، نمیشه مثال بزنم .ولی فقط مونده مث سواحل برزیل تو خیابون راه برین وگرنه یه کم کمتر که فراوونه
    • Pax021@ IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      2 1
      آرع عزیزم تو هرچی بگی درسته
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      4 2
      پس اهواز نبودی ببینی چطوره
  • حسین CH ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    27 10
    یاباید خودکشی کنن مردم پاین شهر یامعتاد بشن
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    18 12
    خوب حالا این اراجیف رو گفتین چه فایده ؟ من ۱۰۰۰ تا کتاب خوندم و میتونم نظر بدم چه فایده ؟؟ راهکار موثر بدین که عملی باشه ، از نظر مالی و روحی مردم جامعه رو ساپورت کنین کنسرت تو فضای باز بزارین
  • امیر IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    66 4
    دلیل اصلی همین گرونی هست من خودمم دیونه شدم از دست این گرونی
    • مینا IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      18 2
      والا
  • بختیاری IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    25 0
    خدمتتون عرض کنم دختره حدود26ساله بودمن نفرسوم بودم که رسیدم به زوراوردیمش پایین تازه زنگ زدیم 110حدودیه رب بعدش رسیدکه مانجاتش دادیم
    • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      8 4
      خواهشا اگر جایی بودی ودیدی من دارم خودکشی میکنم نیا نجات بده چون فرصت نمیدم کسی بخواد نزدیکم بشه یا بقاپه منو سریع پرتاب خلاص...
    • سجاد IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      3 0
      درود بر شرفت
  • نسیم IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    22 2
    بیکاری.بی پولی.
  • مهرداد IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    10 4
    حقیقت منم 33 ساله هستم دیپلم دارم نه شغلی درست برام هست نه درامدی ابرمندانه دارم نه چیزی و دارم از اسنپو تپسی روزی مو در میارم پدرم دبیر بوده فوت کردن و از 13سالگی دستم توی جیب خودم بوده هم درس خوندم هم کار کردم و درحقیقت چندباری به موضوع خودکشی فکر کردم ولی هرچند خیلی ترس دارم از اینکار وعواقبو اخرت دستو پاهام لرزیدن ولی هرادمی هم تاحدی کشش داره و اگر واقعا بخواد اینطور پیش بره مطمئنا منم صبرم به پایان میرسه و بزودی چنین خبری به گوش همشهریهام میرسه که پسری 33ساله دست به خودکشی زد...چون خانوادم طوری هستن که همشون فرهنگی هستن مدیرو دبیرو ناظمو اینچیزها نه میتونم دزدی کنم چون باید عمرمو توزندان بگذرونم وابروی خانوادمو برای یک عمر ببرم یا بخوام قاچاق مواد بکنم که خودمم معتاد میشم و یا سرخودمو به باد میدم و این برای خانوادم خیلی زشته پس مجبودم خودکشی کنم تا هم خودم راحت بشم هم خانوادم سرزنش نشن فقط امیدوارم این کاسه ی صبرم سرریز نشه...
  • مهرداد IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    16 1
    میگم اینهایی که نجات پیدا میکنن و اتش نشانی یا 110 از اینکارشون جلوگیری میکنن درپایان چی میشه ایا به مشکلشون هم رسیدگی میشه و به زندگی امیدوارشون میکنن و ازهرلحاظ کمکشون میکنن!؟یا اینکه یه ابنبات میدن بهشون میگن بدو برو خودنتون بچه خوبی باش ازاینکارها هم دیگه نبینم بکنی!!!اره اینطوریه؟لطفا هرکس اطلاع داره جواب بده مچکر
    • امیر علی IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      6 1
      اگه خود کشی انجام بشه پلیس صورت جلسه میکنه و آتشنشانی جسد را جمع آوری کرده تحویل پزشک قانونی میده اگه موفق نشه و زنده بمونه ،پلیس صورتجلسه میکنه و طرف را تحویل قسمت مشاوره مددکاری پاسگاه میدن و اونها بعد از بیست دقیقه سوال و جواب صورتجلسه میکنن و تحویل خانواده میشه
    • ناشناس IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      1 0
      شما لطفا به خودکشی اصلا فکر نکن که بخوای ببینی بعدش چی میشه..مهرداد عزیز به فکر مادرتم باش
  • Masih US ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    13 4
    وقتی نسل جوان تفریح و سرگرمی نداشته باشند.وقتی یه نفر میدونه با این وضعیت گرونی ب هیچ جایی نمیرسه .وقتی یه نفر صبح تا شب یا شب تا صبح کار میکنه حتی خرج خودش در نمیاد براچی باید ب فردا امیدی داشته باشه؟ طرف پیش خودش میگه خودکشی میکنم یبار میمیرم . ن ک هر روز هر روز از درد بی پولی بمیرم...
  • آریامهر IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    12 1
    وقتی یک ارگان حمایتی نیست وقتی مملکت قانون درست ندارد دیگه همینه
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    9 6
    خواهشا همه چیز رو قاطی نکنین اتفاقا کسایی که خودکشی میکنن 90 درصدشون از نظر مالی وضعیت حوبی دارن اینا همش عوامل روانشناختی داره و به خانواده و جامعه بر میگرده نه به پول اگ آدم بخواد معیار های شما رو درنظر بگیره که همه مردم باید برن خودکشی کنن اگه ادم زندگی خودشو دوست داشته باشه هیچ وقت به این راه نمیره و سعی میکنه با چیزای کوچیک قشنگش کنه مشکلات مالی همه رو دیوونه کرده وضعیتم خرابه ولی دلیلی واسه خودکشی نیست
    • سمیرا IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      8 3
      افسردگی و عاشقی بی پولی
  • رضایی IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    16 3
    بیکاری ،بی پولی،و نداشتن اعتقاد به خدای مهربان و اینکه خدای عزیز ما خود کشی را حرام دانسته،مسلمان حق ندارد جان عزیز کسی را بگیرد حتی جان خودش را.
  • Mahsa IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    4 1
    حدود سه چهار سال پیش یه دوست داشتم بعد اینکه چند بار کنکور داد و قبول نشد خودکشی کرد چه آدم خوبی بود همش از روی فشار و این مملکت خراب شدس
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    1 4
    با این روند کرونا اگه مدارس باز نشود بدتر از کرونا گرفتن پیش می آید
  • فاطمه IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    6 6
    سلام اگه بد حجابی و کنسرت در فضای باز و به قول شما گیر دادنا کم باشه و باعث این خودکشی هاست پس کشورهای خارجی آمار خودکشی ها وقتل ها شون و....باید صفر باشه مشکل نداشتن امید پایمان به خداست.
  • کوروش IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    0 0
    واقعا جامعه به کجا رسیده سن خودکشی شده زیر بیست سال تاسف باره فقط همین
  • . IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    1 1
    این چجور زندگیه ما داریم میکنیم بی پولی با حقوق یک ملیون خیلی بگیریم یه پراید شده 100 ملیون اخه پدر من چن سال بخاد کار کنه بتونه به پراید بخره خونه هم نداریم اجاره ها رفته بالا فقط ماهی 600 اجاره خونه میدیم این زندگیه یه خونه قدیمیه میگه 5 ملیون پیش با برجی سیصد اصلا ادم از زندگی کردن سیر میشه
  • علی GB ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    2 0
    خداوکیلی خودکشی نکنید چیزهای قشنگ تر و با ارزش تری هم تو دنیا هست.مثل عشق،پدر و مادر،و کسانی که شما رو دوست دارن و براشون عزیزین.میدونم که اوضاع زندگی واقعا سخته ولی صبح میشه این شب،باز میشه این در.حیفه که زندگی و جوونیتونو رو خراب کنید و از زندگیتون لذت نبرید.
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    1 0
    بیکاری و بی پولی و اضطراب از اینده و از دست رفتن امید جوان ها در این اوضاع و احوال باعث این هجمه از اتقاقات ناخوشایند میشود.