ملازهی: جنگ راه حل مشکلات افغانستان نیست

یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: تمامی جریان‌های قدرت در افغانستان به خوبی می‌دانند که جنگ راه حل مشکلات کشور نیست؛ زیرا طالبان از قدرت نظامی برای تغییر ساختار حاکمیت در افغانستان برخوردار نبوده و دولت نیز در حذف کردن آنها ناتوان است.

پیرمحمد ملازهی در گفت گو با خبرنگار ایمنا پیرامون آزادی ۵۰۰۰ زندانی طالبان توسط دولت افغانستان اظهار کرد: هم اکنون اکثر زندانیان طالبان توسط دولت افغانستان آزاد شده‌اند و تنها تعداد محدودی از جمعیت زندانیان هنوز در بند دولت مرکزی افغانستان هستند.

وی افزود: زندانیان آزاد شده جز نیروهای کیفی طالبان هستند و در صورتی که مذاکرات صلح در افغانستان به نتیجه نرسید و جنگ ادامه پیدا کند، به صفوف طالبان در جنگ اضافه می‌شوند که در این صورت دولت مرکزی ضربه سنگینی را متحمل می‌شود.

این کارشناس مسائل شبه قاره تاکید کرد: در حال حاضر تمامی جریان‌های قدرت در افغانستان به خوبی می‌دانند که جنگ راه حل مشکلات کشور نیست؛ زیرا طالبان از قدرت نظامی برای تغییر ساختار حاکمیت در افغانستان برخوردار نبوده و دولت نیز در حذف کردن آنها ناتوان است.

ملازهی ادامه داد: در حال حاضر طالبان و دولت مرکزی افغانستان به این نتیجه رسیده‌اند که مذاکره و گفت‌وگو بهترین راه حل برای مشکلات افغانستان است، اما باید توجه داشت که بخشی از مشکلات اساسی این کشور ناشی از عملکرد کشورهای منطقه است. افغانستان مضاف بر اختلافات قومی و مذهبی داخلی با چالش‌های خارجی نیز رو به رو است.

کد خبر 443509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.