خودکشی های مشهور جهان کدامند؟ از سیاست تا هنر + عکس

هم زمان با روز جهانی پیشگیری از خودکشی نگاهی به خودکشی‌های جنجالی افراد مشهور در دنیا و ایران انداختیم.

به گزارش ایمنا در تقویم جهانی ۱۰ سپتامبر هرسال برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به خودکشی و پیشگیری از آن روز جهانی پیشگیری از خودکشی است و ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۰ برابر است با ۲۰ شهریور ۹۹؛ از قدیمی‌تری خودکشی‌های ثبت شده در اسناد و کتاب‌ها می‌توان به خودکشی کلئوپاترا فرعون مصر، سافو، شاعر یونان باستان، هانیبال (۱۸۳ قبل از میلاد)، سردار یهودای اسخریوطی، حواری خائن به عیسی مسیح اشاره کرد.

خودکشی افراد مشهور دنیا

خودکشی آدولف هیتلر

آدولف هیتلر، دیکتاتور آغازگر جنگ جهانی دوم، جنگی که ده‌ها میلیون انسان در آن کشته و آواره شدند و ساختارهای سیاسی و اجتماعی جهان را دگرگون کرد، روز ۲۰ آوریل ۱۸۸۹ بین مرز اتریش و آلمان متولد شد. او در سال ۱۹۳۳ به قدرت رسید و کمتر از شش سال بعد به لهستان هجوم برد.

خودکشی

هیتلر که در اوایل سال ۱۹۴۵ فهمید که آلمان به زودی جنگ را می‌بازد در نیمه شب ۲۹ آوریل، هیتلر با اوا براون ازدواج کرد و در همین زمان او از اعدام دیکتاتور ایتالیایی موسولینی با خبر شد. او که از افتادن به دست ارتش دشمن می‌ترسید روز بعد از ازدواجش با براون خودکشی کرد.

خودکشی ارنست همینگوی

ارنست همینگوی، نویسنده مشهور آمریکایی ۲۱ جولای ۱۸۹۹ در آمریکا متولد شد، او از پایه‌گذاران یکی از تأثیرگذارترین انواع ادبی، موسوم به «وقایع‌نگاری ادبی» شناخته می‌شود، پیرمرد و دریا، وداع با اسلحه، برف‌های کلیمانجارو از کتاب‌های معروف او هستند.

خودکشی

همینگوی در صبح روز ۲ جولای ۱۹۶۱ از رختخوابش خارج شد، مطمئن شد که همسرش، ماری، خواب است سپس وارد انباری شد، اسلحه را برداشت و به طبقه پایین رفت، تفنگ را روی پیشانی‌اش گذاشت ماشه را کشید و درگذشت.

خودکشی رومن گاری

رومن گاری نویسنده، کارگردان و خلبان جنگ جهانی دوم ۸ مه ۱۹۱۴ متولد شد، میعاد در سپیده دم و بادباک‌ها از آثار او هستند.

خودکشی

وی در ۲ دسامبر ۱۹۸۰ بعد از مرگ همسرش در سال ۱۹۷۹ با شلیک گلوله‌ای به زندگی خود خاتمه داد و در یادداشتی نوشت: «… دلیل این کار مرا باید در زندگینامه‌ام (شب آرام خواهد بود) بیابید.» او در این کتاب گفته‌است: «به خاطر همسرم نبود، دیگر کاری نداشتم.» و همچنین نوشته‌است: «واقعاً به من خوش گذشت، متشکرم و خداحافظ!»

خودکشی زیگموند فروید

زیگموند فروید که عصب‌شناس برجسته اتریشی و بنیانگذار علم روانکاوی، به عنوان یک روش درمانی در روانشناسی بود، ۶ مه ۱۸۵۶ متولد شد و سال‌ها به درمان اختلالات روانی و روان‌درمانی مراجعان به شیوه‌های روانکاوی که خود بنیان‌گذارش بود پرداخت.

در فوریه ۱۹۲۳، فروید سرطان لکوپلاکیا گرفت و یک توده سرطانی در دهان او شناسایی شد. در اواسط سپتامبر ۱۹۳۹ سرطان سقف دهان فروید باعث درد فزایندهٔ شدیدی برای او شد و اوضاعش رو به وخامت رفت، سرانجام تزریق دوزهای معینی از مورفین در ۲۱ و ۲۲ سپتامبر تحت نظر پزشک و خانواده باعث مرگ خود خواسته فروید در ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۹ شد.

خودکشی سیلویا پلات

سیلویا پلات شاعر، رمان‌نویس، نویسندهٔ داستان‌های کوتاه، مقاله‌نویس آمریکایی و نویسنده حباب شیشه ۲۷ اکتبر ۱۹۳۲ متولد شد و در صبح روز ۱۱ فوریه ۱۹۶۳ خودکشی کرد.

پرستار کودکان پلات، ساعت ۹ صبح برای مراقبت از بچه‌ها به منزل پلات رفت و متوجه اتفاقی غیرعادی شد، سر سیلویا پلات در فر گاز آشپزخانه قرار داشت و از مسمومیت مونواکسید کربن مرده بود. او پیش از خودکشی، با دقت اتاق‌های میان خودش و کودکانش را که خواب بودند، با نوار چسب، مهروموم کرده بود. پلات، پیش از این نیز اقدام به خودکشی کرده بود.

خودکشی مریلین مونرو

مریلین مونرو بازیگر و خواننده مشهور آمریکایی با نام اصلی نورما جین مورتنسون در تاریخ ۱ ژوئن ۱۹۲۶ میلادی به دنیا آمد.

وی که از پول‌سازترین ستارگان عصر خود بود در تاریخ ۵ آگوست ۱۹۶۲ میلادی، در منزلش درگذشت؛ پلیس پس از کمی تحقیقات علت مرگ را اوردوز عامدانه با داروهای آرام‌بخش و در نتیجه خودکشی اعلام کرد. در این میان، زمزمه‌های بسیاری مبنی بر اینکه این اتفاق خودکشی بوده یا حادثه ایجاد شد.

خودکشی ونسان ونگوگ

وینسنت ون‌گوگ نقاش سرشناس هلندی ۳۰ مارس ۱۸۵۳ در هلند متولد شد. وی در اواخر عمر به شدت از بیماری و فشار روحی رنج می‌برد و در دسامبر ۱۸۸۸ گوش چپ خود را با تیغ سلمانی برید.

ونسان ونگوگ ۲۹ ژوئیه ۱۸۹۰ در سن ۳۷ سالگی در اثر شلیک گلوله به شکمش زخمی شد. وی روز بعد در مهمان‌سرای رَوو درگذشت و علت مرگش خودکشی اعلام شد.

خودکشی ویرجینیا وولف

آدلاین ویرجینیا وولف بانوی رمان‌نویس، ناشر، منتقد و فمنیست انگلیسی و نویسنده کتاب‌های خانم داللوی، به سوی فانوس دریایی و اتاقی از آن خود ۲۵ ژانویه ۱۸۸۲ متولد شد.

وی در ۲۸ مارس ۱۹۴۱ پس از پایانِ آخرین رمانِ خود به نام بین دو پرده نمایش، خسته و رنجور از رویدادهای جنگ دوم جهانی و تحت تأثیر روحیهٔ حساس و شکنندهٔ خود، با جیب‌های پر از سنگ به رودخانه اوز در رادمال رفت و خود را غرق کرد. جسد او حدود یک ماه بعد در تاریخ ۱۸ آوریل توسط چند کودک در پایین‌دست رودخانه پیدا شد.

خودکشی الکساندر مک‌کوئین

لی الکساندر مک‌کوئن طراح مد مشهور انگلیسی ۱۷ مارس ۱۹۶۹ به دنیا آمد، چهار بار برنده جایزه طراح مد سال بریتانیا و طراح مد برتر جهان در سال ۲۰۰۳ شد.

وی اظهار کرده بود دوست دارد مرگش را برنامه‌ریزی کند و در تاریخ ۱۱ فوریه سال ۲۰۱۰ در حالی که به شدت خود را زخمی‌کرده بود، با طناب دار به زندگی‌اش پایان بخشید.

خودکشی کریس بنوا

کریس بنوا کشتی گیر امریکایی - کانادایی ۲۱ می ۱۹۶۷ متولد شد و در ۱۸ سالگی به دنیای حرفه‌ای کشتی کج وارد شد.

وی در ۲۴ ژوئن سال ۲۰۰۷ سه روز بعد از کشتن همسرش نانسی و پسر ۷ ساله‌اش دنیل خودش را به دار آویخت.

خودکشی کرت کوبین

کرت دانلد کوبین خواننده، ترانه سرا و بنیان گذار اصلی گروه نیروانا ۲۰ فوریهٔ ۱۹۶۷ در آمریکا متولد شد، وی با گروه نیروانا به محبوبیت و شهرت فراوان رسید.

کوبین که به هروئین معتاد بود تحت فشار خانواده به مرکز ترک اعتیاد رفت اما پس از ۴۸ ساعت از آن‌جا گریخت؛ چند روز ناپدید بود. در ۸ آوریل ۱۹۹۴ و سه روز پس کرت کوبین جسدش با مغز متلاشی شده و یک شات گان در کنارش یافت شد؛ در مدارک رسمی پلیس علت مرگ، خودکشی اعلام شد.

خودکشی رابین ویلیامز

رابین مک‌لورین ویلیامز بازیگر و کمدین مشهور امریکایی و برنده جایزه اسکار، گلدن گلوب و گرمی ۲۱ ژوئیهٔ ۱۹۵۱ متولد شد. انجمن شاعران مرده، خانم داتفایر و شب در موزه از فیلم‌های معروف وی هستند.

۱۱ آگوست ۲۰۱۴، پس از طی یک دوره زمانی سخت که از نظر شخصی و حرفه‌ای برای رابین ویلیامز به‌شدت دشوار بود، جسد بیجان او در منزلش در کالیفرنیا پیدا شد و پلیس علت مرگ را خودکشی اعلام کرد، یک چاقوی جیبی نیز در صحنه خودکشی پیدا شد مرگ کمدین معروفی که بخاطر شخصیت شاد و خوش‌ذاتش شناخته شده بود، دنیا را شوکه کرد.

خودکشی‌های معروف در ایران

خودکشی علی اکبر داور

علی‌اکبر داور از رجال سیاسی اواخر قاجار و دورهٔ رضاشاه که با بنیانگذاری دادگستری نوین ایران مشهور شد، ۲۰ بهمن ۱۳۱۵ متولد شد، ایجاد نظام قضائی و تشکیلات دادگستری نوین در ایران، تأسیس ادارهٔ ثبت احوال، تدوین قانون ثبت اسناد، قانون ثبت املاک، قانون ازدواج و طلاق و تأسیس بیمه ایران از مهم‌ترین دستاوردهای او بود.

داور در ۲۰ بهمن ۱۳۱۵ به دنبال اختلاف و توهین رضا شاه و ترس از برخورد او خودکشی کرد. وی به خانه رفت. مقداری تریاک در الکل حل کرد، خورد و خوابید. هم‌اکنون یک خیابان در تهران به نام اوست

خودکشی صادق هدایت

صادق هدایت نویسنده زنده به گور، بوف کور، سه قطره خون و سگ ولگرد ۲۸ بهمن ۱۲۸۱ در تهران متولد شد.

وی که یکی از پایه گذاران ادبیات نوین و داستان کوتاه نویسی در ایران بود سال ۱۳۰۷ اقدام به خودکشی در رودخانه مارن (فرانسه) کرد، ولی سرنشینان یک قایق او را نجات دادند. صادق در مورد خودکشی‌اش به برادرش محمود می‌نویسد: یک دیوانگی کردم به خیر گذشت. سرانجام صادق هدایت در ۱۹ فرودین ۱۳۳۰ بعد از اینکه بسیاری از داستان‌های چاپ نشده‌اش را نابود کرد، در آپارتمانی اجاره‌ای در پاریس، شیر گاز اتاقش را باز کرد و به حیات خود خاتمه داد.

خودکشی هادی پاکزاد

هادی پاکزاد آهنگساز، خواننده و ترانه‌سرای سبک موسیقی آلترنتیو راک ۳ دی ماه ۱۳۶۱ در مشهد متولد شد، او که از اولین خواننده‌های سبک راک و آلترناتیو در ایران است از سال ۱۳۸۱ فعالیت‌های خود را در حوزهٔ موسیقی آغاز کرد و نخستین آلبوم رسمی‌اش سال ۱۳۹۴ منتشر شد.

وی ۶ خرداد ۱۳۹۵ به زندگی خود پایان داد.

خودکشی غزاله علیزاده

غزاله علیزاده نویسنده رمان دوجلدی خانه ادریسی‌ها و مجموعه داستان چهارراه بهمن ۱۳۲۷ در مشهد متولد شد و از سال ۱۳۴۰ به ادبیات پرداخت.

وی که به سرطان مبتلا بود بعد از دو بار خودکشی ناموفق، سرانجام در ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۷۵، در روستای جواهر ده رامسر، خود را از درختی حلق‌آویز کرد.

خودکشی دختر آبی

سحر خدایاری که با لقب دختر آبی شناخته می‌شود سال ۱۳۶۹ متولد شد، وی که از هواداران تیم فوتبال استقلال تهران بود در اسفند ۱۳۹۷ هنگام ورود به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی فوتبال بین تیم‌های استقلال ایران و العین امارات بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

او پس از آزادی در دادگستری آگاه می‌شود که در صورت محکومیت ممکن است به شش ماه تا دو سال حبس برای ورود غیرقانونی به ورزشگاه محکوم شود و پس از شنیدن این خبر در مقابل دادگاه انقلاب تهران دست به خودسوزی زد، دختر آبی ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ درگذشت.

خودکشی دختران اصفهانی

۲۹ مهر ۱۳۹۶ دو دختر ۱۵ و ۱۶ ساله تصمیم گرفتند با سقوط از پل چمران اصفهان به زندگی خود پایان دهند، ابتدا این خودکشی به چالش نهنگ آبی ربط داده شد اما در تحقیقات بعدی رد شد.

فیلمی از با عنوان خداحافظی دو دختر اصفهانی از لحظات پیش از این اتفاق منتشر شد که بازتاب زیادی داشت، در نهایت یکی از این دختران جان باخت.

خودکشی قاضی منصوری

قاضی غلامرضا منصوری، متهم به فساد مالی بود و روز ۳۰ خرداد ۹۹ خبر مرگش در رومانی توسط رسانه‌ها اعلام شد.

خودکشی وی در شرایطی رخ داد که برخی مدعی بودند از پنجره اتاقی که در آن اقامت داشته سقوط کرده است.

کد خبر 443470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.