کرونا و سرطان/ بیماران سرطانی چه مواردی را رعایت کنند؟

ویروس کووید-۱۹ می‌تواند بر افراد مبتلا به سرطان و روش‌های درمان این بیماری تاثیر بگذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آنجایی که بسیاری از سرطان‌ها عملکرد سیستم ایمنی بدن را تغییر می‌دهد، افراد مبتلا به سرطان بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند. حتی در صورتی که سرطان فردی درمان شده باشد، باز هم سیستم ایمنی او قادر نیست همانند گذشته با میکروب‌ها مقابله کند. گاهی اوقات، سرطان‌می‌توانند بر اندام‌های خاص بدن مانند ریه‌ها یا کلیه‌ها تأثیر بگذارد. هنگامی که اعضای بدن شما به خوبی عمل نکند، مقابله در برابر عفونت‌ها و میکروب‌ها برای بدن دشوارتر خواهد شد.

به دلیل اینکه کووید -۱۹ یک ویروس جدید است، ممکن است هر فردی به آن آلوده شود. بیشتر کسانی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند، علائم خفیف یا متوسط آن را تجربه می‌کنند، اما در صورتی که فرد مبتلا به سرطان به این بیماری دچار شود، ممکن است علائم شدید آن پدیدار شود. بعضی از روش‌های درمان سرطان مانند شیمی‌درمانی یا پیوند مغز استخوان می‌تواند بر عملکرد سیستم ایمنی تأثیر بگذارد. این روش‌های درمانی می‌تواند تعداد سلول‌های سفید خون را کاهش دهد؛ در این صورت میکروب‌ها به راحتی وارد بدن فرد شده و باعث بروز عفونت می‌شوند.

از آنجایی که شیوع ویروس کووید -۱۹ تداوم دارد، پزشک در مورد اینکه آیا فرد مبتلا به سرطان باید درمان بیماری خود را ادامه دهد یا آن را تا پایان همه گیری ویروس کرونا به تعویق بیندازد، با او صحبت خواهد کرد. به تعویق انداختن درمان سرطان به فرد این امکان را می‌دهد که به جای مراجعه به مطب پزشک یا مرکز درمانی، در منزل بماند؛ البته در بعضی موارد لازم است فرد درمان خود را ادامه دهد.

لازم است افراد مبتلا به سرطان به منظور حفظ سلامتی خود در طول دوران همه گیری بیماری کرونا نکاتی را رعایت کنند. به عنوان نمونه توصیه شده است این افراد فقط در صورت ضرورت از منزل خارج شوند، دستان خود را به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویند، در مکان‌های عمومی فاصله فیزیکی خود را با دیگران حفظ کنند، سطوحی مانند مانند پیشخوان‌، دستگیره درب‌، کلید برق، موبایل و سینک ظرفشویی را که به طور مرتب لمس می‌کنند، تمیز و ضدعفونی کنند، چشم‌ها، بینی یا دهان خود را لمس نکنند، در صورت امکان داروهای و لوازم اصلی مورد نیاز خود را برای چند هفته تهیه کرده و در مکان‌های عمومی حتماً از ماسک استفاده کنند.

حتی در صورتی که درمان فرد مبتلا به سرطان پایان یافته باشد، باید با تیم مراقبت پزشکی خود به صورت آنلاین در ارتباط باشد و چنانچه علائمی مانند سرفه، تنگی نفس، تب، لرز، درد عضلانی، گلو درد، از بین رفتن حس بویایی و چشایی را تجربه کرد با پزشک خود در میان بگذارد. پزشک با پرسیدن چندین سوال متوجه ضرورت انجام تست کرونا می‌شود.

کد خبر 443463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.