روز ملی سینما را تسلیت عرض می‌کنم

یک فیلم‌ساز گفت: سینما در یک بی‌خبری به سر می‌برد، چراکه نه مخاطبان می‌توانند از سینما استفاده ویژه‌ای ببرند و فیلم سازان نمی‌توانند فضایی که دوست دارند را به تصویر بکشند. سرمایه داری که در بخش اکران به وجود آمده بخش کودک و کلاً سینمای اجتماعی و هنری را به خوابی عمیق فرو برده است.

ناصر رفایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به عنوان کسی که در ژانر کودک فعالیت داشته‌ام می‌توانم بگویم چند سالی است که دیگر از سینما بی‌خبرم، چراکه هدایت‌های مدیران بخش سینمایی عموماً سینما را به تعطیلی کشانده و امیدی به کار کردن در سینمای کودک نمی‌بینم. باید فیلمی با دستورالعمل‌های مضحک کارشناسان بخش مدیریتی که هیچ تخصصی ندارند، ساخت.

وی افزود: در سال‌های فعالیت خود، احساس کردم که حال و هوا و به طور کلی سینمای کودک را می‌شناسم، اما با نظراتی روبرو می‌شدم که هیچ پشتوانه علمی و کارشناسی نداشت. متأسفانه مدیرانی که قرار بود پروانه ساخت بدهند و حمایتی کنند بیشتر به نظرات این به ظاهر کارشناسان توجه می‌کردند، نه نظرات منِ فیلم ساز که در این حرفه استخوان خورد کرده‌ام.

کارگردان فیلم "چتر سبز" تصریح کرد: سینما در یک بی خبری به سر می‌برد، چراکه نه مخاطبان می‌توانند از سینما استفاده ویژه‌ای ببرند و نه فیلم‌سازان می‌توانند فضایی که دوست دارند را به تصویر بکشند. فضای سرمایه داری که در بخش اکران و ساخت فیلم به وجود آمده، سینمای اجتماعی، هنری و کودک که به درد مخاطب بخورد را به خوابی عمیق فرو برده است.

رفایی ادامه داد: به عنوان یک فیلم‌ساز امیدم را از دست داده‌ام و دیگر منتظر معجزه نیستم، چراکه هر سال بدتر از سال گذشته شده و دریغ از پارسال را زمزمه می‌کنیم. این اتفاق نه برای سینما کودک، بلکه به طور کل برای سینما رخ داده است. و روز ملی سینما را تسلیت عرض می‌کنم.

وی افزود: مقوله سینمای کودک از سینمای تجاری جدا است. سیاست‌گذاری کلان، سینما را به سمت گیشه کشانده، همچنین آموزش و پرورش دانش بصری را به دانش آموزان آموزش نمی‌دهد و کودکان را برای تماشا فیلم کودک تربیت نمی‌کنیم؛ به همین علت قرار نیست سینمای کودک به سمت گیشه برود. در تمام دنیا سینمای کودک یکی از پر منفعت‌ترین سینماها است، چراکه خانواده‌ها و فیلم سازان به کودکان خود اهمیت می‌دهند و همه نوع ژانری در سینمای کودک خود دارند.

این فیلم ساز خاطرنشان کرد: کودک عادت دارد با بزرگسال خود فیلم ببیند و علاقه‌مندی کودکان، فیلم بزرگسال شده و این مشکل عمده اجتماعی است که سینمای کودک مغفول مانده است. کارشناسان می‌توانند بستری ایجاد کنند تا فیلم سازانی که تجربه خوبی در خصوص کودک کسب کرده‌اند بتوانند کار کنند.

کد خبر 443457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.