برگزاری اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران به صورت مجازی

در نشست خبری چهارمین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران مطرح شد که این جشنواره بنابر محدودیت‌هایی که به دلیل شیوع کرونا پیش آمده، به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، نشست خبری چهارمین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران صبح چهارشنبه ۱۹ شهریورماه با حضور حمید فروتن رییس هیات مدیره، سجاد صفری، امیر نریمانی و مهدی قاسمی عضو هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، محسن سلیمانی مدیر هنری این دوره و محمد صیاد، محسن شاندیز و فرهاد سلیمانی عکاسان پیشکسوت در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

حمید فروتن رییس هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران و دبیر چهارمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی در ابتدای نشست با اشاره به ۲۱ سال فعالیت این انجمن، گفت: انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران به عنوان اولین انجمن عکاسی در ایران حدود ۲۱ سال است فعالیت دارد و انجمنی صنفی و غیردولتی است و مستقل کار می‌کند. این انجمن به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کند؛ چراکه اعضای ما غیر از عکاس بودن، همگی در رسانه‌ها هم فعالیت دارند.

وی بیان کرد: مراسم اهدای چهارمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران روز جمعه ۲۱ شهریورماه ساعت ۱۹ به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. البته قرار بود این مراسم ساعت ۱۸ برگزار شود اما چون با مراسم افتتاحیه بخش سوم نمایشگاه محمد صیاد و مراسم رونمایی کتاب او که از پیشکسوتان عکاسی است، تداخل دارد با احترام به استاد برنامه را با یک ساعت تاخیر آغاز می‌کنیم.

فروتن با اشاره به شرایط موجود برای برگزاری مراسم و نمایشگاه این دوره نشان، توضیح داد: نشان عکس سال مطبوعاتی ایران هر سال در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار می‌کرد و در سالن شهناز مراسم اعطای جوایز داشتیم و نمایشگاهی از آثار نیز در خانه هنرمندان برپا می‌شد اما امسال به دلیل محدودیت‌های اجتماعی حاصل از کرونا از برگزاری مراسم و نمایشگاه معذور هستیم. این در حالی است که سال ۹۸ سال بسیار پرحادثه‌ای بود و عکاسان مطبوعاتی سالی سخت را پشت سر گذاشتند و از آن جهت که آثار بسیاری به دبیرخانه ارسال شد، کار هیات داوری نیز سخت بود. در هر حال تصمیم گرفتیم مراسم و نمایشگاه به صورت مجازی برگزار شود.

وی تاکید کرد: از خانه هنرمندان ایران نیز تشکر ویژه‌ای دارم و با توجه به اینکه در آستانه تعطیلی قرار دارد، امیدوارم شهرداری تهران و وزارت ارشاد به مساله خانه ورود کنند تا این خانه همه هنرمندان رونق سابق خودش را به دست آورد.

سجاد صفری عضو هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران درباره جزییات این دوره نشان گفت: در برگزاری این دوره نشان مشکلات فراوانی داشتیم و از طرف دیگر سال ۹۸ نیز سالی پر از حادثه و عکس‌های خبری بود. حدود ۴ هزار عکس از ۳۶۸ عکاس به دبیرخانه ارسال شد. در این میان، ۱۱۱۱ تک عکس، ۲۹۳ مجموعه عکس و ۹ مالتی مدیا برای ما ارسال شد که داوران با توجه به سابقه مطبوعاتی و حرفه‌ای بودن‌شان، در دو جلسه آنلاین و یک جلسه حضوری آثار را داوری کردند. کارن فیروز ادیتور سابق رویترز، مهرداد اسکویی، آرش خاموشی، نیوشا توکلیان و محمد قوچانی داوران چهارمین دوره نشان بودند.

وی افزود: در بخش تک عکس؛ ۱۴۶ عکس پرتره، ۳۵۰ عکس خبری، ۱۲۹ عکس محیط زیست، ۳۸۲ عکس مستند و ۱۰۴ عکس ورزشی ارسال شده بود. همچنین در بخش مجموعه عکس؛ ۲۹ مجموعه عکس ورزشی، ۱۰۸ مجموعه مستند، ۴۸ مجموعه محیط زیستی، ۸۶ مجموعه خبری و ۲۲ پرتره خبری داوری شدند.

صفری درباره لحاظ کردن بخش یا جایزه ویژه‌ای برای عکاسان به دلیل اتفاقات زیاد و متفاوت سال ۹۸، گفت: عکاسی مطبوعاتی با خبر و حادثه گره خورده است و اتفاقات سال گذشته نیز در زیرمجموعه بخش‌های داوری آثار قرار می‌گیرند به همین دلیل ننی‌توانیم به اتفاقی وزن بیشتر یا کمتر بدهیم و از طرف دیگر داوران نیز به حوادث و اتفاقات اشراف کامل داشتند و این موضوعات در انتخاب آثار لحاظ شد.

وی همچنین درباره برگزاری نمایشگاه به صورت فیزیکی نیز توضیح داد: چندین بار تلاش کردیم نمایشگاه را در خانه هنرمندان ایران برگزار کنیم اما به دلیل ریسک بالای حضور افراددو اعمال پروتکل‌های اجتماعی و بهداشتی، از آن صرفنظر کردیم. اما برای اولین بار سایت ادوار نشان سال را در روز افتتاحیه رونمایی می‌کنیم که آثار همه ادوار نشان در آن قابل مشاهده است.

فرهاد سلیمانی عضو کارگروه پیشگامان انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران نیز درباره بخش معرفی پیشگامان این دوره نشان گفت: امسال با آرای دوستان در حوزه پیشگامان دو نفر انتخاب شدند که فکر می‌کنم شایسته‌ترین افراد هستند که انتخاب شدند که اسامی آنها در افتتاحیه اعلام خواهد شد.

محسن سلیمانی، طراح پوستر چهارمین دوره  نشان عکس سال مطبوعاتی ایران درباره طراحی پوستر این دوره گفت: با توجه به عنوان نشان عکس سال مطبوعاتی ایران و علاقه من به خط نستعلیق و ایرانی بودن، از ترکیب خط نستعلیق و نشانی از لنز دوربین عکاسی و با استفاده از  عکسی از پوریا پاکیزه از برای طراحی نشان بهره گرفتم.

همزمان با نشست خبری چهارمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران، از پوستر این دوره نشان با حضور پیشکسوتان عکاسی مطبوعاتی رونمایی شد.

کد خبر 443454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.