جمعیت هلال احمر نهاد همیشه حاضر در حوادث، بلایا و بحران‌ها

هلال احمر جزء اولین دستگاه‌هایی است که در هنگام حوادث، گرفتاری‌ها و سختی‌ها حضور پیدا می‌کند و نقش امدادی این نهاد در حوادث و بحران‌ها بسیار قوی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بحران حادثه‌ای است که به طور طبیعی یا به وسیله بشر، به طور ناگهانی یا به صورت فزاینده به وجود می‌آید که برای برطرف کردن آن نیاز به اقدامات اضطراری، اساسی و فوق‌العاده است و بدون تردید سازمان‌های بزرگی چون هلال احمر با افزایش میزان آمادگی در رویارویی با بحران‌ها، در برخورد با آن، آسیب‌های ناشی از بحران را به حداقل می‌رسانند.

در بحران شیوع بیماری کرونا جمعیت هلال احمر اصفهان در بخش آموزش و پیشگیری از ابتلاء به این ویروس فعالیت بسیاری در فضای مجازی داشته است. علاوه بر این آموزش پیشگیری از مشکلات روانی ناشی از این بیماری با همکاری سمن کشتی نجات ابتدا در ادارات و سپس در فضای مجازی ارائه شد، در قرنطینه خانگی شهروندان، برای جوانان جشنواره‌های مختلف مجازی، مسابقات مجازی و پویش‌های مختلفی به منظور سرگرمی آنها در محیط خانه در نظر گرفتند تا عوارض روانی ناشی از این بیماری کاهش پیدا کند.

در واکاوی بیشتر فعالیت‌های امدادرسانی هلال احمر اصفهان در حوادث و کنترل شیوع بیماری کرونا و ارائه خدمات مختلف به مردم با علی محمد هاشمی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در خصوص اجرای طرح امداد و نجات تابستانه و تعداد حوادث پوشش داده شده در آن توضیح دهید؟

طرح امداد و نجات تابستانه از اوایل تابستان شروع می‌شود به خصوص در حال حاضر پیش بینی می‌کنیم که سفرها در شهریورماه و روزهای پایانی آن زیاد باشد، بنابراین ۴۲ پایگاه امداد و نجات به اضافه امداد هوایی برای کمک رسانی به هموطنان در حال آماده باش هستند. مجموع کل حوادث از یکم تیرماه تا ۱۷ شهریورماه تابستان امسال ۵۹۳ حادثه بوده که عملیات امداد رسانی برای آنها از سوی پایگاه‌ها انجام گرفته است، از این تعداد ۲۸۵ مورد مربوط به تصادفات بوده و در حوادث جاده‌ای تصادفات بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

آمار مصدومان ماه‌های تابستان و نیروی امدادی هلال احمر ارائه دهنده خدمات درمانی چه تعداد بوده است؟

در طول تابستان مجموع کل آسیب دیدگان هزار و ۱۲۶ نفر بوده و ۶۴۹ تیم عملیاتی به وسیله هزار و ۸۳۴ نیروی امدادی این کار را انجام دادند. پایگاه‌های امداد و نجات هلال احمر اصفهان در طول تابستان به خصوص در شهریورماه که حجم ترددها زیاد است ۴۲ پایگاه و امداد هوایی با همه امکانات آماده ارائه خدمات به شهروندان است و توصیه می‌کنیم که مردم به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ به مسافرت نروند.

در کنترل همه گیری ویروس کرونا و غربالگری هموطنان چه اقداماتی شده است؟

در طرح غربالگری کرونا که بر عهده جمعیت هلال احمر اصفهان بود، غربالگری افراد علامت دار با هماهنگی شبکه بهداشت صورت گرفت و موارد علامت دار به مراکز درمانی معرفی شدند. ماهانه حدود ۱۲۰۰ نفر نیروی امدادگر در این پایگاه‌ها به صورت چرخشی در حال ارائه خدمات به مردم هستند. در همه گیری کرونا ویروس از نیروهای هلال احمر نیز تعدادی مبتلا به کرونا شدند و با گذراندن دوره درمان به بهبودی کامل رسیدند. پیش بینی می‌کنیم که تا اوایل مهرماه حجم ترددها زیاد باشد چرا که متأسفانه عده‌ای از افراد رعایت نمی‌کنند و توصیه می‌کنیم که خانواده در این شرایط به دو دلیل حجم ترافیک جاده‌ای زیاد و شیوع بیماری کرونا اصلاً به مسافرت نروند و این مسئله را جدی بگیرند.

چند نقاهتگاه برای پذیرش بیماران کرونا در اصفهان راه اندازی شد؟

راه‌اندازی نقاهتگاه بیماران بهبود یافته کرونا در اصفهان با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی و همکاری نیروی انتظامی، شهرداری، بسیج جامعه پزشکی و نیروهای سپاه انجام شد و محوریت این عملکرد با جمعیت هلال احمر استان بود و اردوگاه شهید بهشتی باغ ابریشم اولین مکانی بود که به عنوان نقاهتگاه آماده شد. این مرکز از ۲۸ اسفندماه سال گذشته راه اندازی شد و از همین تاریخ اولین بیمار در این مرکز برای سپری کردن دوران نقاهت و قرنطینه پذیرش شد و تا پایان فروردین ماه که نیاز دانشگاه علوم پزشکی بود فعالیت این مرکز برای پذیرش بیماران را داشتیم و طی این مدت پذیرش و ترخیص ۲۱۰ بیمار در این مرکز انجام شد.

از پایان فروردین ماه به دلیل اینکه دانشگاه علوم پزشکی نیاز ندانست دیگر بیماری را در این مراکز پذیرش نکردیم و این نقاهتگاه همچنان در حال آماده باش قرار دارد. برای پذیرش بیماران بهبود یافته کرونا در شرایط اپیدمی این ویروس خط دوم مجموعه باغ امین و مجموعه گل نرگس با هماهنگی شهرداری مهیا شد و مرکزی با هماهنگی ارتش فراهم شد که خوشبختانه نیازی به استفاده از این مراکز نداشتیم.

خدمات هلال احمر به شهرستان‌ها در مدیریت بحران کرونا چه بوده است؟

در بحث آموزشی به طور مرتب معاونت آموزشی هلال احمر اصفهان اطلاع رسانی‌های لازم را انجام می‌دهند. در دهه محرم در هیئت‌های بزرگ جوانان داوطلب هلال احمر در راهنمایی مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمک‌های لازم را ارائه کردند. در شهرستان خمینی شهر مشکلاتی وجود داشت و با قرنطینه و غربالگری در پنج ایستگاه و کنترل ورود و خروج و ممانعت از حضور اعضای غیر بومی با کمک نیروی انتظامی و مرکز بهداشت و درمان این کار صورت گرفت. در شهرستان فلاورجان هم در غربالگری مردم این شهرستان نیروهای امداد رسان هلال احمر کمک‌های لازم را انجام دادند.

هلال احمر آموزش‌های مشاوره‌ای هم در خصوص پیشگیری از کرونا داشته است؟

از اسفندماه سال گذشته و در زمان شیوع کرونا در استان آموزش‌های پیشگیری از بیماری کرونا در فضای مجازی و کانال‌های پرمخاطب را شروع کردیم و شهروندان از این آموزش‌ها استفاده‌های زیادی داشتند همچنین خدمات مشاوره‌ای برای پیشگیری از ابتلا به کرونا هم ارائه شده است. در فضای مجازی هم برنامه‌های زنده‌ای در زمینه پیشگیری از ابتلا به کرونا و آموزش‌های لازم به مردم در گروه‌های سنی مختلف برگزار شده است.

توزیع بسته‌های بهداشتی و مواد غذایی در بحران کرونا بیشتر در کدام مناطق اصفهان بوده است؟

بسته‌های بهداشتی برای بیماران خاص و صعب العلاج توزیع شد که توزیع این بسته‌ها در کلیه شعب هلال احمر در شهرستان‌ها و مرکز استان انجام گرفت. در مناطق حاشیه‌ای شهر اصفهان نیز این بسته‌های بهداشتی توزیع شدند و در شعب دیگر هلال احمر هم این توزیع برای خانواده‌های نیازمند و متأثر از کرونا انجام گرفت. در ایام ماه مبارک رمضان نیز بسته‌های غذایی آماده شد و به وسیله نیروهای امدادی به دست افراد نیازمند شناسایی شده ناشی از بیماری کرونا رسید، خانواده‌هایی که به طور مستقیم و غیر مستقیم از این بیماری آسیب دیده بودند در اولویت برنامه امداد رسانی قرار گرفتند.

جمعیت هلال احمر استان چه خدمات دارویی برای مبتلایان به کرونا داشته است؟

در شرایط فعلی اگر خانواده‌ای نیازمند کمک باشد برای آنها کمک دارویی و حمایت‌های لازم می‌شود. برخی داروهای خاص تنها در داخل بیمارستان‌ها توزیع می‌شود و نیازی نبود که این داروها در داروخانه هلال احمر توزیع شود اما داروهای جنبی دیگر که مورد نیاز مردم بود توسط هلال احمر اصفهان تهیه شدند و بنا به تجویز پزشکان در اختیار مردم قرار گرفت.

توصیه شما به خانواده‌ها در جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا چیست؟

هر اندازه که مردم توانمند باشند و بدانند چطور با این بیماری برخورد کنند، ناخودآگاه آسیب در جامعه کمتر می‌شود. از همه شهروندان و مردم استانی تقاضا دارم که این بیماری را جدی بگیرند به دلیل اینکه هنوز احساس می‌شود تعدادی از همشهریان توجه جدی به این موضوع ندارند. اگر بخواهیم از شر این ویروس منحوس رها شویم بهترین راه این است که دستورات بهداشتی شامل ماسک زدن و دوری از تجمعات را رعایت کنندبه خصوص از برگزاری هر نوع مراسمی که باعث تجمع در خانواده‌ها می‌شود و از مهمانی رفتن و مسافرت‌ها پرهیز کنند.

کد خبر 443450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.