مردم شعار می‌دادند: پیام طالقانی، شهادت است و شورا

رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: پیشتازی آیت الله طالقانی در شورایی شدن امور در اکثر موضوعات باعث شده بود تا مردم شعار "پیام طالقانی شهادت است و شورا" بدهند.

غلامعلی سفید در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص نقش آیت الله طالقانی در ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهار کرد: ایشان نقش بسزایی در شکل گیری انقلاب و تقویت قانون و اصول آن ایفا کرد که موضوع شوراها نیز بخش مهمی از آن است.

وی با بیان این که مرحوم طالقانی در کوران مسائل جاری کشور در آن زمان پرورش یافته بود، افزود: علم، دیانت و مبارز بودن از خصوصیات برجسته ایشان بود که در قرآن کریم نیز به عنوان ملاک‌های برتری از آن یاد می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد تاکید کرد: آیت الله طالقانی در مباحث مختلف ممتاز ظاهر شد و تحت رهبری امام خمینی (ره) اقدامات شایانی را برنامه‌ریزی و اجرا کرد.

وی با بیان اینکه آیت الله طالقانی همواره به ایفای نقش مردم در امور کشور توجه ویژه‌ای داشت، تصریح کرد: پیشتازی ایشان در شورایی شدن امور در اکثر موضوعات باعث شده بود تا مردم در آن زمان شعار "پیام طالقانی شهادت است و شورا" بدهند.

سفید خاطرنشان کرد: اینکه آیت الله طالقانی شهادت و شورا را در کنار هم دیده بود نشان از توجه ایشان به مردم و شورا بود که البته صرفاً به شوراهای شهر و روستا محدود نمی‌شد بلکه آن مرحوم موافق شورایی شدن بسیاری از امور از جمله امور مربوط به شرکت‌ها و کارخانه‌ها بود.

وی افزود: ایشان در قانون اساسی نقش ویژه‌ای را برای نظارت و اجرا در شوراها دیده بود به طوری که در همه امور تصمیم‌گیر باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه متأسفانه امروزه برخی نهادها و افراد تصمیم‌گیر حاضر به پذیرش نقش شوراها نیستند، گفت: این نهادها و افراد معتقدند بین اصول قانون تعارض وجود دارد در صورتیکه قوانین مکمل و هم راستای یکدیگر هستند.

وی ادامه داد: آیت الله طالقانی حتی در مواردی موافق تشکیل شوراهای قومی و مذهبی بود تا این گروه‌ها برای امور خود تصمیم‌گیر باشند و در موضوعات مربوطه نقش‌آفرینی کنند.

سفید با بیان اینکه لازم است امور محلی و ملی را از یکدیگر تفکیک کنیم، تاکید کرد: امور محلی باید از سوی همان بخش از جامعه و به صورت یکپارچه به مدیریت شهری واگذار شود؛ اگر بزرگانی چون ایشان امروز تصمیم گیر و تصمیم ساز بودند امور مردم به دست خودشان بود و شوراها به نقش واقعی خودشان دست یافته بودند.

وی با بیان اینکه مرحوم طالقانی در بسیاری از امور معتقد به محله محوری بود، افزود: شروع کار شوراها باید از محلات آغاز شود و تا رده کشوری ادامه یابد که هنوز موفق به انجام آن نشده‌ایم.

سفید تاکید کرد: بسیار تلاش کردیم تا شورای محلات را در یزد اجرایی کنیم ولی به دلایل مختلف موفق نشدیم، البته شهرداری و شورای شهر یزد ارتباط خوبی با تشکل‌های محلی دارد که تا حدی جبران این نقیصه را کرده است.

کد خبر 443443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.