قیمت آزاد واکسن آنفلوانزا چقدر است؟

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: مردم از روز اول توزیع واکسن آنفلوانزا به داروخانه‌ها هجوم نیاورند. بسیاری از افراد اصرار می‌کنند که بیعانه دهند تا داروخانه برایشان واکسن نگه دارد، اما این اقدامات شدنی نیست زیرا واکسن در سطح وسیع در داروخانه‌ها توزیع نشده است.

به گزارش ایمنا، نگرانی‌ها درباره نحوه توزیع واکسن آنفولانزا در سالی که همه‌گیری بیماری کرونا تزریق آن را بسیار حیاتی کرده است به گونه‌ای است که بسیاری از مردم ایران را به داروخانه‌ها کشانده تا از همین حالا انواع راه‌ها برای تهیه واکسن را امتحان کنند. شکل گرفتن بازار سیاه واکسن آنفولانزا هم یکی از نگرانی‌های جدی این روزها است.

طبق شنیده‌ها تاکنون حدود یک میلیون دوز واکسن آنفولانزا سه ظرفیتی وارد کشور شده است. این در حالی است که قرار بر واردات ۱۰ تا ۱۲ میلیون دوز واکسن آنفولانزا است و مشخص نیست که در زمان نسبتاً کوتاه باقیمانده، آیا امکان واردات این میزان واکسن میسر است یا نه؟ از طرف دیگر این نگرانی وجود دارد که میزان پیش بینی شده حتی در سقف ۱۲ میلیون دوز هم با توجه به فضای رسانه‌ای و اطلاع رسانی گسترده در خصوص نیاز به تزریق واکسن و ایجاد جو التهابی برای تأمین نیازهای داخلی کافی نباشد و مشابه وضع ماه‌های اولیه همه‌گیری کرونا در خصوص کمبود ماسک و اقلام بهداشتی را برای واکسن آنفولانزا شاهد باشیم.

شنیده‌ها حکایت از این دارد که برنامه اصلی ارائه واکسن با قیمت دولتی بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان به گروه‌های پرخطر با ارائه کارت بانکی و مهر شدن دفترچه‌های بیمه و ارائه آزاد واکسن با قیمتی حدود ۳۰۰ هزار تومان است. وجود نظارت بسیار جدی و ایجاد سازوکارهای ارائه خدمات بهینه و ممانعت از شکل‌گیری قاچاق و بازار سیاه از الزامات این روزهای کشور است.

علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران ضمن اشاره به وضعیت توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها، گفت: توزیع عمومی واکسن آنفلوانزا قرار بود از ۲۰ شهریور یا در اواخر شهریورماه آغاز شود. در حال حاضر نیز برخی از شرکت‌های پخش در انبارهایشان واکسن آنفلوانزا را موجود دارند و از داروخانه‌ها هم سفارش گرفته‌اند، اما اعلام کردند که منتظر دستور سازمان غذا و دارو هستیم تا توزیع را آغاز کنیم.

وی افزود: در حال حاضر تعداد بسیار کمی واکسن آنفلوانزا به داروخانه‌ها داده می‌شود. به عنوان مثال ۱۰ عدد واکسن به هر داروخانه ارائه می‌دهند که پرسنل داروخانه که جز گروه‌های در معرض خطر محسوب می‌شوند، واکسن را تزریق کنند. البته این شروع کار است و تا یک ماه دیگر فرصت داریم تا تدریجاً واکسن را توزیع و عرضه کنیم تا موجودی واکسن بیشتر شود.

فاطمی تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم که از روز اول که واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها توزیع می‌شود، برای دریافت آن به داروخانه‌ها هجوم نیاورند. هم اکنون بسیاری از افراد به داروخانه‌های مراجعه و اصرار می‌کنند که بیعانه دهند تا برایشان واکسن را نگه داریم، اما این اقدامات شدنی نیست زیرا واکسن در سطح وسیع در داروخانه‌ها توزیع نشده است.

کد خبر 443421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • پرنیان IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    6 1
    عالی است خوبه حتما بخرید و مطالعه کنید
  • غلامرضا IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    1 0
    سلام میشود یک کار که سلامتی حد اقل ۴۰ درصد جمعیت در گرو توزیع صحیح یک واکسن است فقط و فقط یک دستورالعمل واحد کشوری و نظارتی ۳ قوه داشته باشد آنهم فقط در درمانگاهها و خانه بهداشت ها که زیر مجموعه وزارت بهداشت متولی اصلی طرح هستند مطابق طرح پزشک خانواده بصورت مستقیم تزریق شود و داروخانه ها حذف شوند
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    3 0
    سلام چرادوست دارید مردم روبااین وضعیت کرونا سرصف بیارید بهتر نیست به درب خانه ها مراجعه کنید وطبق کارت ملی واکسن روبدهید وهزینه رو بگیرید
  • ناشناس IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    3 0
    یعنی هنوز توکشور نمیتونن واکسن انفولانزا تولید کنند؟ تا واکس کرونا خارجی ها بسازن و ما بتونیم وارد کنیم صد سالی فکر کنم طول میکشه