شمار قربانیان آلودگی هوا از کرونا بیشتر است

آژانس محیط زیست اروپا روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که ۱۳ درصد مرگ و میرها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر اثر آلودگی های زیست محیطی است.

به گزارش ایمنا، این گزارش در حالی منتشر شده است که بیماری ناشی از ویروس کرونا تمام توجهات را به خود جلب کرده است. اما این گزارش نشان می‌دهد که ظهور عوامل بیماری‌زای مشترک میان انسان و دام مانند کووید -۱۹ با تخریب محیط زیست و فعل و انفعال‌های میان انسان و حیوانات در سیستم غذایی مرتبط است.

بر اساس این گزارش مرگ ۶۳۰ هزار نفر در اتحادیه اروپا و بریتانیا در سال ۲۰۱۲ به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با آلودگی‌های محیط زیستی ارتباط داشته است. این آمار تفاوت بسیار زیادی را بین شرق اروپا با غرب اروپا و همچنین جایگاه اجتماعی و اقتصادی افراد نشان می‌دهد.

این گزارش بر این نکته تأکید می‌کند که آلودگی هوا بالاترین تهدید برای محیط زیست در اتحادیه اروپا است، به گونه‌ای که هر سال بیش از ۴۰۰ هزار نفر دچار مرگ زودرس می‌شوند که با آلودگی هوا در سطح اتحادیه اروپا ارتباط دارد.

این در حالی است که از آغاز سال ۲۰۲۰ تا کنون ۱۸۲ هزار و ۸۳۹ نفر بر اثر ابتلاء به بیماری کرونا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا و همچنین بریتانیا فوت شده‌اند.

در رومانی از هر ۵ مورد مرگ، یک مورد آن به دلیل آلودگی است اما این نسبت در سوئد و دانمارک یک به ۱۰ می‌شود. آژانس محیط زیست اروپا در گزارش خود تأکید می‌کند که این مرگ و میرها عموماً بر اثر سرطان، بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی هستند که با از بین بردن خطرات ناسالم زیست محیطی می‌توان مانع از این مرگ و میرها شد.

قشرهای فقیر بیش از دیگران در معرض آلودگی قرار دارند

همچنین این گزارش نشان می‌دهد قشرهای فقیر بیش از دیگران در معرض آلودگی و شرایط سخت آب و هوایی از جمله گرما و سرمای شدید قرار دارند. البته این موضوع به محل کار، زندگی و مدرسه آنها نیز برمی‌گردد، چرا که اغلب آن‌ها در مناطق و محله‌های محروم و حومه شهرها که محورهای اصلی ترافیکی است زندگی می‌کنند.

بر اساس گزارش آژانس محیط زیست اروپا، به نقل از یورونیوز گسترش فضاهای سبز، کاهش ترافیک جاده‌ای، حذف یارانه‌های سوخت‌های فسیلی از جمله روش‌هایی است که می‌تواند به کاهش آلودگی‌ها کمک کند.

انتشار گزارش آژانس محیط زیست اروپا با روز بین‌المللی هوای پاک برای آسمان آبی هم‌زمان شده است.

نام گذاری روز هفت سپتامبر (۱۷ شهریور) به عنوان روز بین‌المللی هوای پاک برای آسمان آبی و افزایش آگاهی عمومی با حمایت سازمان ملل متحد صورت گرفته است.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که ۷ میلیون مرگ زودرس به دلیل آلودگی‌های محیط زیستی بوده است.

کد خبر 443395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.