آزادسازی زاینده رود از ۷۰ بند مجاز و غیرمجاز در بستر رودخانه

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان از آزادسازی و ساماندهی زاینده رود از سراب تا پایاب با هدف تسریع جریان زاینده رود و نظارت بر برداشت غیرقانونی خبر داد. 

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، حسن ساسانی با اشاره به اقدامات در راستای حفاظت از رودخانه زاینده رود از سراب تا پایاب، اظهار کرد: دفتر مهندسی رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای با به کار گیری بیش از یکصد نفر علاوه بر ایجاد فرصت شغلی مستقیم برای بخش خصوصی موجب شد تا پس از شناسایی موارد تخلف در مسیر رودخانه‌های استان اصفهان و صدور اخطاریه‌های لازم، پیگیری‌هایی را برای بازگرداندن حریم و بستر رودخانه به وضعیت سابق در دستور کار قرار دهد و اگر همکاری انجام نشود با شکایت به مراجع قضائی موارد تخلف را دنبال کند.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۸۰ مورد ادوات پمپاژ غیرمجاز توقیف می‌شود، افزود: ممانعت از نخاله‌ریزی، فرهنگ سازی و برگزاری دوره‌های آموزشی جهت آشنایی مجاوران رودخانه با مباحث بستر و حریم و قوانین مربوط به آن از دیگر اقدامات حفاظتی رودخانه‌های استان اصفهان است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به آزادسازی‌های محور شرق اصفهان تصریح کرد: در سال‌های اخیر ۳۴ کیلومتر از بند آبشار تا پل زیار استان اصفهان آزادسازی شد. این در حالی است که ۱۶ کیلومتر از مسیر رودخانه زاینده رود با احداث دیواره تثبیت شده است.

وی ادامه داد: در این طرح بیش از ۶۸ هکتار از اراضی مجاور رودخانه زاینده رود با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان آزادسازی شده است که نقش مهمی در تسریع جریان زاینده رود در این حوضه کم آب دارد.

ساسانی اظهار کرد: پس از آزادسازی حریم و بستر رودخانه در شرق اصفهان، با همکاری صنف کشاورزی و دوستداران محیط زیست جاده آزادسازی شده به طول ۱۲۰ کیلومتر تا تالاب گاوخونی و عملیات آزادسازی به سمت بالادست رودخانه و از محل باغ پرندگان به سمت شهرستان لنجان تداوم یافت.

وی افزود: تخلیه زباله و نخاله در بستر زاینده رود و کاهش ظرفیت عبوری جریان رودخانه و آلودگی منابع آب و خاک و فرسایش آب و خاک ناشی از جریانات گردابی و چرخشی به وجود آمده در برخی از نقاط موجب شد تا بستر رودخانه در غرب نیز مورد اصلاح و آزادسازی قرار گیرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به پرو مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز در محدوده سد نکوآباد تا باغ پرندگان تصریح کرد: در ابتدا با نصب بنر، توزیع بروشور و تبلیغات محیطی نسبت به آزادسازی مجاوران رودخانه اطلاع رسانی شد. با انجام مطالعات مرحله دوم ساماندهی رودخانه زاینده رود جاده ساحلی با پهنای ۱۵ متر در فاصله ۳۵ متری از محور رودخانه در طرفین احداث شد که به موجب آن نقشه کاداستر از مناطق نیازمند به آزادسازی تهیه شد.

وی اضافه کرد: با استفاده از نظر کارشناسان و اخذ مجوز تبصره چهار ماده دو اخطاریه‌های لازم صادر و پس از آن نسبت به آزادسازی اقدام شد.

ساسانی با بیان اینکه تمام خسارات وارده به زمین‌های مالکان و متصرفان توسط کارشناس رسمی دادگستری صورت جلسه شد، تصریح کرد: بسیاری از بندهای غیرمجاز و بندهای موجود در سطح شهر اصفهان و … که در مجموع بیش از ۷۰ بند را شامل می‌شود آزادسازی شده است.

وی با بیان اینکه جاده دسترسی هم علی رغم دست اندازی های فراوان احداث شده است، گفت: جهت پیشرفت فرایند آزادسازی و ساماندهی رودخانه‌های استان اصفهان اعتبارات اندکی از محل منابع استانی و ملی تأمین شده است و بیشتر اجرای این طرح از منابع اعتباری جاری شرکت تأمین شده است.

کد خبر 443386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.