هشت خواراکی مفید برای سلامت رگ‌ها/باکتری‌های پروبیوتیک علاج چاقی کودکان

صبحانه‌ای با جوی دوسر برای لاغری در یک ماه، طبع زرشک سرد است یا گرم، باکتری‌های پروبیوتیک علاج چاقی کودکان، خواص پودر سفیده تخم مرغ و هشت خواراکی مفید برای سلامت رگ‌ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چاقی از عوارض خانه‌نشینی در دوران شیوع کرونا است، در این شرایط یکی از راه‌های بازگشت به وزن مناسب رعایت رژیم غذایی به ویژه صرف صبحانه لاغری است. نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد افرادی که صبحانه نمی‌خورند در مقایسه با افرادی که به این وعده اهمیت می‌دهند بیشتر در معرض اضافه وزن قرار می‌گیرند. اگر دنبال دلیل هستید باید بدانید که صرف صبحانه باعث احساس سیری در ادامه روز شده و این امر مانع از پرخوری و ریزه‌خواری می‌شود.

بدون شک صبحانه علاوه بر هدف رسیدن به تناسب اندام فواید دیگری نیز دارد. واقعیت این است که صبحانه منبع انرژی است که قدرت و توان کافی به بدن می‌دهد تا فعالیت‌های روزمره را به انجام برساند. صبحانه‌های سالم متعددی وجود دارند که برای تأمین انرژی بدن و رسیدن به تناسب اندام مناسب هستند. بنابراین اگر یک صبحانه سالم در کنار یک رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی منظم قرار گیرد تأثیر زیادی در کاهش وزن و تناسب اندام خواهد داشت.

صبحانه‌ای با جوی دوسر و کفیر برای لاغری در یک ماه به شما کمک می‌کند در عرض یک ماه حدود چهار ماه کیلوگرم وزن کم کنید. البته لازم است که این صبحانه را به مدت یک ماه و به طور روزانه میل کنید. در کنار آن نیز رژیم غذایی‌تان سرشار از میوه و سبزیجات و در عین حال کم کالری باشد. این صبحانه بسیار سالم بوده و در عرض چند روز مصرف نتایج مثبتی به همراه دارد. علاوه براین میزان زیادی ویتامین و مواد معدنی وارد بدنتان می‌کند. همچنین به زیبایی پوست و موهایتان نیز کمک می‌کند. شما با صرف این صبحانه می‌توانید سوخت و ساز بدنتان را بالا ببرید که این امر به کاهش وزن منجر می‌شود. اگر بخواهید این صبحانه را به مدت یک ماه و به طور روزانه مصرف کنید اثرات آن را در رفع موارد دیگری مانند مشکلات روده، پاکسازی بدن و دفع مواد سمی نیز شاهد خواهید بود.

طبع زرشک سرد است یا گرم؟

زرشک از قدیم خواص درمانی بسیار زیادی دارد. زرشک دارای طبع سرد و خشک است، مصرف آن برای از بین بردن حرارت معده بسیار و پایین آوردن حرارت بدن بسیار مفید است.

برای اینکه بتوان از خواص این میوه به طور کامل استفاده کرد بهتر که زرشک را به همراه میخک یا شکر سرخ استفاده می‌شود. التهاب ریشه برخی از بیماری‌های عفونی است، زرشک موادی داخل خود دارد که باعث تحریک تولید گلبول‌های سفید بدن می‌شود، این گلبول‌ها نیز با مواد عفونی یا برخی قارچ‌ها و انگل‌های روده مبارزه می‌کنند و آنها را از بین می‌برند.

زرشک حاوی ویتامین C است، این ویتامین با بالا بردن سیستم ایمنی بدن، بیماری‌هایی مانند سرما خوردگی، گلودرد و … درمان می‌کند. برای درمان اسهال یکی از بهترین راه‌ها مصرف زرشک است، مصرف زرشک باعث از بین رفتن اسهال می‌شود. زرشک نیز مانند بقیه میوه‌ها مقدار زیادی فیبر دارد، فیبر به هضم بهتر غذا بسیار زیاد کمک می‌کند.

فیبر موجود در زرشک باعث افزایش کلسترول خوب بدن می‌شود. یکی از خواصی که بسیار مهم زرشک برای بدن کنترل کلسترول خون است. زرشک یک سم زدای بسیار عالی برای بدن است، مصرف این میوه باعث از بین رفتن سموم خون می‌شود. ماده‌ای به نام باربرین در زرشک وجود دارد که مصرف آن باعث بهبود بینایی می‌شود. همچنین این میوه می‌تواند از بعضی بیماری‌های چشم جلوگیری کند. یکی از مواد مغذی زرشک آهن است، کمبود آهن یکی از شایع‌ترین دلایل کم خونی بدن است، مصرف زرشک با افزایش آهن خون باعث رفع کم خونی می‌شود.

خواص پودر سفیده تخم مرغ

پودر سفیده تخم مرغ روشی مناسب برای افزایش دریافت پروتئین روزانه به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل سالم است. پودر سفیده تخم مرغ خواص سفیده تخم مرغ را دارا می‌باشد.

پس از جداسازی کامل سفیده از زرده، سفیده تخم مرغ پس از طی مراحل پاستوریزاسیون و خشک کردن تبدیل به پودر سفیده تخم مرغ می‌شود. در خشک کردن سفیده تخم مرغ یک مرحله تخمیر برای از بین بردن گلوکز موجود در سفیده برای جلوگیری از کاراملیزاسیون به هنگام خشک کردن نیز وجود دارد.

پودر سفیده تخم مرغ تهیه شده از مایع سفیده تخم مرغ‌های سالم و تازه، جایگزینی مناسب برای سفیده تخم مرغ در مواد غذایی می‌باشد. برای تهیه یک کیلوگرم مایع سفیده تخم مرغ، ۱۳۰ گرم سفیده را با ۸۷۰ گرم آب ولرم کاملاً مخلوط کنید و تا رسیدن به یک مخلوط همگن آن را به آرامی هم بزنید.

پودر سفیده تخم مرغ از ۱۰۰ % سفیده تخم مرغ خالص ساخته می‌شو و برای ورزشکاران مفید است. پودر سفیده تخم مرغ حاوی بیش از ۸۰ درصد پروتئین با کمتر از ۱ گرم چربی در هر وعده است. پودر سفیده تخم مرغ دارای فوایدی مانند حجم کم٬ ویژگی نگهداری بالا و راحتی برای جابجایی می‌باشد که می‌توانید آن را به راحتی و به صورت روزانه جایگزین تخم مرغ تازه کنید و در محدودیت‌های زمانی طولانی‌تری مجبور به تهیه پودر تخم مرغ خواهید شد

پودر سفیده تخم مرغ برای هر کسی که به دنبال افزایش مصرف پروتئین در یک مقدار بسیار مناسب بدون کالری، کربوهیدرات و شکر باشد، ایده آل است. این پودر پروتئینی هم برای گیاه خواران مناسب است و بدون مواد حاوی گلوتن است.

باکتری‌های پروبیوتیک علاج چاقی کودکان

مطالعات جدید نشان می‌دهد باکتری‌های پروبیوتیک در کنار رژیم غذایی کم‌کالری، در کاهش وزن کودکان و نوجوانان چاق بسیار مهم است. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های خوب دستگاه گوارش به ویژه معده و روده هستند. این باکتری‌ها در حین فرآیند هضم زنده می‌مانند و برای سلامتی بسیار مفید هستند و با تقویت سیستم ایمنی بدن، جذب مواد مغذی و حفاظت در برابر اختلالات گوارشی، از امراضی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر جلوگیری می‌کنند. این باکتری‌ها به سوزاندن چربی کمک می‌کنند و با کاهش مقاومت بدن نسبت به انسولین، در پیشگیری از بیماری دیابت مؤثر هستند. درمان اسهال‌های عفونی، برخی از بیماری‌های پوستی و افزایش بهداشت دهان و دندان از دیگر فواید این باکتری‌ها هستند.

از طرفی مطالعات محققان هلندی نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها سبب بهبود خلق و خو می‌شوند و یک روش مناسب برای مبارزه با استرس و افسردگی هستند. مطالعات جدید محققان دانشگاه در ایتالیا نشان می‌دهد باکتری‌های پروبیوتیک در کاهش وزن نقش دارند و کودکانی که به همراه رژیم غذایی کم کالری از این باکتری‌ها استفاده می‌کنند، در کاهش وزن موفق‌تر هستند. بر اساس این مطالعات باکتری‌های پروبیوتیک در کاهش شاخص توده بدنی کودکان نقش دارد. شاخص توده بدنی (BMI) مهمترین فاکتور در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی است. شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می‌آید. شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸.۵، نشان دهنده کم وزنی غیر طبیعی است. اگر عدد به دست آمده بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است. عدد بزرگ‌تر و مساوی ۲۵، نشان دهنده اضافه وزن است. عدد ۳۰ به بالا نشان دهنده چاقی است، که به ترتیب به چاقی درجه یک (بین ۳۰ تا ۳۴.۹)، چاقی درجه دو (بین ۳۵ تا ۳۹.۹) و چاقی درجه سه (۴۰ به بالا) تقسیم بندی می‌شود. آگاهی از شاخص توده بدنی برای هر فرد ضروری است.

از بین مواد غذایی شناخته شده، ماست حاوی بیشترین مقدار پروبیوتیک است. سیب، موز، توت، کشمش، انواع سبزی، پیاز، سیر، تره فرنگی، عدس، نخود، لوبیا، ذرت، بادام، عسل و چای سبز نیز حاوی این باکتری هستند. سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام کرد که معضل چاقی در کودکان، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، به مرز هشدار رسیده است. در این گزارش آمده است که تعداد کودکان چاق و دارای اضافه وزن زیر پنج سال، از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون دو برابر شده و به نرخ هشدار رسیده است. چاقی و اضافه وزن کودکان اثر مستقیم انتخاب شیوه زندگی خانواده هاست. عوامل بیولوژیکی، عدم دسترسی به غذاهای سالم، کاهش فعالیت‌های بدنی در مدرسه و تمایل به غذاهای ناسالم و چرب، از عوامل این اپیدمی محسوب می‌شوند.

کارشناسان، اقداماتی از قبیل ترویج شیوه زندگی سالم و وضع مالیات‌های سنگین روی نوشیدنی‌های شیرین را در رفع این معضل مفید می‌دانند؛ گرچه اقدامات لازم برای مقابله با چاقی در کودکان تا امروز بسیار کند و غیر قابل اجرا بوده است. افزایش تمایل کودکان به بازی‌های رایانه‌ای و انواع تجهیزات الکترونیکی مانند گوشی هوشمند و لپ‌تاپ نیز یکی از مهمترین دلایل اضافه وزن است که احتمال ابتلاء به بیماری‌های متابولیک و قلبی را در سال‌های بعد زندگی افزایش می‌دهد.

هشت خوراکی مفید برای سلامت رگ‌ها

رومبوز و آمبولی به معنای انسداد عروق خونی است که می‌تواند منجر به مرگ فرد شود. ترومبوز به معنای لخته شدن خون در قسمتی از وریدها یا سیاهرگ‌ها است و آمبولی زمانی رخ می‌دهد که این لخته از جای خود کنده شده و به حرکت درمی‌آید و وارد جریان خون می‌شود. برای پیشگیری از تشکیل لخته و بروز ترومبوز که برای سلامتی بسیار خطرناک است، باید در خورد و خوراکتان دقت کنید و مواد غذایی مفیدی که کلسترول را کنترل و جریان خون را روان می‌کنند استفاده کنید. اگر سابقه خانوادگی ترومبوز و آمبولی دارید لازم است که بیشتر مراقب سلامتی‌تان باشید. به این ترتیب که باید تغییراتی در عادت‌های خود داده و تغذیه سالم و مناسبی داشته باشید. در این مطلب شما را با علل و عوامل بروز ترومبوز و آمبولی آشنا کرده و مواد غذایی مناسب برای پیشگیری از آن را ارائه می‌دهیم.

واقعیت این است که یک علت واحد و دقیق برای بروز لخته‌های خونی وجود ندارد. در واقع ترومبوز و آمبولی نتیجه عوامل متعددی است و متأسفانه هیچ‌کس از آن در امان نیست. باید بدانید که این لخته‌ها نتیجه شیوه زندگی نادرست، ژنتیک و همچنین بیماری‌های متعدد است. به طور کلی عواملی مانند کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون، نشستن‌های طولانی‌مدت، مصرف داروهای ضدبارداری یا هورمون‌های استروژن بخصوص در بین زنان سیگاری، انجام برخی اعمال جراحی، حاملگی، چاقی مفرط، ابتلاء به مشکلات قلبی یا ریوی و داشتن سابقه خانوادگی لختگی خون جز علل اصلی بروز لخته‌های خونی است: مواد غذایی مناسب برای پیشگیری از ترومبوز و آمبولی عبارتند از:

لیموترش

لیموترش برای تقویت دستگاه ایمنی بدن، دفع سموم و همچنین مقابله با رادیکال‌های آزاد بسیار مؤثر است. بهتر است بدانید که این ماده غذایی ترش برای بهبود جریان خون نیز فوق‌العاده عمل می‌کند. نتایج پژوهشی که محققان ژاپنی انجام داده‌اند مشخص کرده است که مصرف لیموترش و در کنار آن پیاده‌روی روزانه باعث بهبود جریان خون می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید از مشکل لخته خون و عوارض ناشی از آن در امان باشید هیچ روزی را بدون مصرف لیموترش سپری نکنید.

روغن زیتون

روغن زیتون بکر یک هدیه واقعی از دل طبیعت است که منبع فوق‌العاده اسیدهای چرب امگا ۹ محسوب می‌شود. نتایج بررسی‌های محققان اسپانیایی انجام داده‌اند نشان داده است که این روغن گیاهی برای کاهش کلسترول بد خون مؤثر عمل می‌کند. مصرف روغن زیتون رگ‌های خونی را نرم نگه می‌دارد و خطر بروز پلاک‌های مسدودکننده عروق کاهش پیدا می‌کند. حتماً می‌دانید که تجمع پلاک‌ها باعث بسته شدن عروق خونی شده و خطر بروز ترومبوز را افزایش می‌دهند.

آووکادو

مصرف منظم و متعادل آووکادو نه تنها باعث چاقی نمی‌شود بلکه به اندازه و حتی بیشتر از روغن زیتون برای سلامت رگ‌ها مفید است. شما می‌توانید هر هفته سه مرتبه نصف آووکادو را به همراه صبحانه‌تان میل کنید. در این صورت بدنتان ممنون شما خواهد بود.

یک حبه سیر در روز

نتایج پژوهشی که در دانشگاه ایالت واشنگتن در آمریکا انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف روزانه حداقل یک حبه سیر برای بدن و عروق خونی مفید است و سیر خواص ضد باکتریایی فوق‌العاده دارد. در واقع سیر سرشار از آلیسین است که یک آنزیم درمانی بوده و برای سلامت قلب و عروق و همچنین دستگاه ایمنی بدن مفید است. این ماده غذایی در عین حال خاصیت ضد انعقادی خون دارد. بنابراین بهتر است از مصرف سیر غافل نشوید.

آرتیشو

مصرف آرتیشوی پخته شده با مقداری کمی سرکه، روغن زیتون و لیموترش یک انتخاب فوق‌العاده برای سلامت عروق خونی و در امان ماندن از ترومبوز و آمبولی است. در واقع نتایج پژوهشی که در دانشگاه پاویای ایتالیا انجام شده است نشان می‌دهد که آرتیشو یکی از بهترین سبزیجات برای پیشگیری از بروز ترومبوز و آمبولی است.

کرفس

نتایج پژوهشی که در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز انجام شده است نشان می‌دهد که کرفس یک ماده غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و ترکیبات مغذی است که باعث کنترل فشارخون می‌شوند. اگر به طور منظم کرفس را به صورت معمولی یا آب کرفس میل کنید رگ‌هایتان نرم، انعطاف‌پذیر و باز به همراه کمترین میزان پلاک‌های آترواسکلروتیک باقی می‌مانند.

آب زغال‌اخته

در میان مواد غذایی طبیعی، زغال اخته بدون شک جایگاه بسیار مهمی در بهبود جریان خون به خود اختصاص داده است. نتایج پژوهشی که در چین انجام شده است نشان می‌دهد که این میوه باعث روان شدن جریان خون می‌شود چون خاصیت ضدانعقادی دارد. بنابراین توصیه می‌شود که از مصرف زغال اخته غافل نشوید. می‌توانید این میوه را به صورت آبمیوه، میوه خشک و به‌صورت یخ‌زده- در فصلی که موجود نیست- میل کنید.

هویج

این نارنجی‌پوش شیرین، خوشمزه و پرخاصیت تقریباً با اکثر سبزیجات جور هست و به‌راحتی می‌توان آن را مصرف کرد. باید بدانید که هویج به پیشگیری از بروز ترومبوز و آمبولی کمک زیادی می‌کند. نتایج پژوهشی که در دانشگاه فدرال ریو دو ژانیرو برزیل انجام شده است نشان می‌دهد که هویج منبع باورنکردنی بتاکاروتن است و این ترکیب به کاهش خطر بروز سکته قلبی و متعادل کردن میزان کلسترول خون کمک می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم که از این پس مصرف هویج را افزایش داده و از خواص بی‌شمار آن بهره‌مند شوید.

کد خبر 443368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.