افتتاح دفاتر تسهیلگری و توسعه در مناطق ۶ و ۱۳ شهرداری اصفهان

رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان از افتتاح دفاتر تسهیلگری و توسعه در شهر اصفهان با هدف توانمندسازی ظرفیت‌ها و توسعه محلی خبر داد.

به گزارش ایمنا، مسعود مهدویان فر اظهار کرد: دفاتر تسهیلگری و توسعه از طرح‌هایی بوده که طی دو سه سال اخیر در کشور ما آغاز شده و تاکنون در بیش از ۱۰ استان راه اندازی شده که در اصفهان نیز پس از افتتاح دفتر منطقه ۱۰ در سال ۹۸، در شهریورماه جاری در مناطق ۶ (همت آباد) و ۱۳ (قائمیه) افتتاح شد.

وی افزود: هدف اصلیِ این دفاتر، توانمندسازی ظرفیت‌های محلی و توسعه محلی با روش تسهیلگری بوده که نامگذاری آن نیز بر همین اساس صورت گرفته است. در حقیقت وظیفه اصلی این دفاتر، شناسایی ظرفیت‌های محلی و افراد توانمند در محلات است تا با ایجاد ارتباط بین آنها و شبکه بندی کردن این افراد در مسیر حل مشکلات مردم آن محله، اقداماتی توسط خودِ شهروندان انجام شود.

مهدویان فر با بیان اینکه این دفاتر صرفاً جنبه بسترسازی، راهنمایی، مشاوره و تسهیلگری دارند، اظهار داشت: قرار نیست این دفاتر کارِ اجرایی انجام دهند بلکه مشکلات مردم را شناسایی کرده و با توانمندسازی محلی و آموزش و مشاوره به آنها یاد می‌دهند که چگونه مشکلات خود را به صورت نظام‌مند حل کنند.

وی گفت: در حقیقت برخلاف الگوهای توسعه موجود که نگاهی از بالا به پایین دارد و معتقد است که حاکمیت، دولت و شهرداری‌ها و نهادهای حاکمیتی باید توسعه را ایجاد کنند، نگاهِ دفاتر تسهیلگری از پایین به بالاست؛ به طوری که مردم به حدی از توانمندی برسند که بتوانند نیازهای خود را شناخته، دسته بندی و اولویت بندی کنند و سپس در مسیر حل آنها گام بردارند.

رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: دستورالعمل‌های این طرح توسط وزارت کشور طراحی و تدوین و تاکنون در بسیاری از شهرها از جمله استان و شهر اصفهان اجرا شده است

مهدویان فر با اشاره به اینکه هر دفتر در همان محله‌ای که تأسیس شده است، فعالیت خود را انجام می‌دهد، تصریح کرد: افتتاح این دفاتر به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری شهرداری‌های مناطق انجام می‌شود ولی فرآیندهای بعدی توسط دفاتر سازمان‌های مردم نهاد و NGO‌های متولی انجام خواهد شد.

رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان افزود: در حقیقت یک سازمان مردم نهاد که با محله مورد نظر آشنایی کامل داشته باشد، متکفل راه اندازی دفتر می‌شود و شهرداری هم زیرساخت‌های لازم را در اختیار آن می‌گذارد.

مهدویان فر گفت: در این دفاتر شش کارشناس متشکل از کارشناس شهرسازی، حقوقی، روانشناس، مددکار، کارشناس اقتصادی و مدیریت مستقر می‌شوند و با شناسایی ظرفیت‌های محلی، مشاوره‌ها و مسائل مورد نیاز را به مردم محله منتقل می‌کنند.

کد خبر 443351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    0 0
    از وقتی این دفتر اومده، محله هم تمیزتر شده و هم برامون بنر زمان حمل زباله گذاشتن. این دفتر داره به محله رسیدگی میکنه. آفرین . ادامه بدید...