کوشکی: عراق توان مقابله نظامی با ترکیه را ندارد

کارشناس خاورمیانه گفت: دولت ترکیه طی سال‌های گذشته برای مقابله با نیروهای پ.ک. ک به شمال عراق حمله می‌کند و دولت مرکزی عراق تنها حملات ترکیه را محکوم می‌کند زیرا توان مقابله نظامی با آن را ندارد.

محمدصادق کوشکی در گفت گو با خبرنگار ایمنا پیرامون حملات نظامی ترکیه به مرزهای شمال عراق اظهار کرد: اختلافات ۴۰ ساله میان ترکیه و عراق در واقع درگیری بین ترک‌ها و چریک‌های حزب کارگران کردستان است که در شمال عراق ساکن هستند. این اختلافات با تضعیف شدن دولت مرکزی عراق در سال ١٩٩١ و با دخالت نیروهای آمریکایی آغاز شد.

وی افزود: طی ۴۰ سال گذشته گروه‌های چریکی کرد مخالف ترکیه به ویژه نیروهای پ.ک. ک با آزادی عمل بیشتری در شمال عراق، پایگاه نظامی ایجاد کرده و حملاتی را علیه آنکارا آغاز کردند؛ دولت ترکیه نیز در طی سال‌های گذشته برای مقابله با آن‌ها به شمال عراق حمله می‌کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: ترکیه اواسط ژوئن عملیات نظامی "پنجه عقاب" را با هدف حمله به مواضع حزب کارگران کردستان در اقلیم کردستان عراق آغاز کرد و دو روز بعد دست به حمله زمینی "پنجه ببر" زد که این عملیات همچنان ادامه دارد.

کوشکی تاکید کرد: دولت مرکزی عراق تنها حملات ترکیه را محکوم می‌کند؛ زیرا اقلیم کردستان و همچنین عراق توان مقابله نظامی با ترکیه را ندارد و به همین دلیل این تحولات منجر به جنگ نشده و دولت مرکزی تنها به اعتراض بسنده می‌کند که هیچ تأثیری در اراده ترکیه نداشته است.

کد خبر 443322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.