آسیب‌پذیرتر بودن کودکان و نوجوانان در برابر ویروس کرونا

محققان آمریکایی اعلام کردند برخی از کودکان و نوجوانان در برابر ویروس کرونا آسیب پذیرتر هستند.

به گزارش ایمنا، بیش از ۸ ماه است که از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد. با گذشت زمان و آشنایی بیشتر محققان با رفتار ویروس، نحوه مقابله و مدیریت شیوع در جامعه تغییر کرده است. از آنجا که کودکان کمترین آسیب پذیری را در مقابل کووید ۱۹ دارند، شاهد بازگشایی مجدد مدارس در برخی کشورها هستیم.

با این حال، دانشمندان می‌گویند کودکان می‌توانند ناقلان خاموش ویروس کرونا در جامعه باشند. از سوی دیگر، جدیدترین یافته‌ها نشان می‌دهد کودکان نیز ممکن است در مقابل این ویروس در خطر باشند.

تحقیقات جدید بر روی کودکان و نوجوانان نشان می‌دهد برخی از این قشر سنی در مقابل کرونا آسیب پذیری بیشتری دارند. دانشمندان آمریکایی اعلام کردند کودکان و نوجوانانی که دخانیات استعمال و یا از سیگار الکتریکی استفاده می‌کنند، ۷ برابر بیشتر از سایر همسالان خود در مقابل ویروس کرونا آسیب پذیر هستند.

محققان اعلام کردند افراد پس از مصرف دخانیات و به ویژه سیگار الکتریکی که متأسفانه در میان نوجوانان رواج دارد، دچار آسیب ریوی می‌شوند. مواد شیمیایی در دخانیات همزمان با تأثیر مخرب بر ریه‌ها، سیستم قلبی – عروقی بدن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. این موضوع منجر به آسیب پذیری فرد در مقابل ویروس کرونا فارغ از هر سنی که داشته باشد، می‌شود.

لیندی مک گی، استاد دانشگاه تگزاس آمریکا در این رابطه، اظهار کرد: این موضوع به شدت باعث نگرانی است. اگر بخواهیم منطقی باشیم استعمال دخانیات و سیگار الکتریکی پر مخاطره‌ترین اقدام در همه گیری شیوع ویروس کرونا برای یک انسان است.

همچنین خود استفاده از سیگار الکتریکی می‌تواند بر شدت شیوع ویروس کرونا تأثیر گذار باشد، زیرا ویروس می‌تواند از طریق قطرات ریز بازدم سیگار به محیط منتقل و افراد را بیمار کند. همزمان، بسیاری از نوجوانان به صورت گروهی اقدام به کشیدن سیگار الکتریکی می‌کنند. اگر یکی از افراد در این گروه به کووید ۱۹ مبتلا باشد، به راحتی می‌تواند آن را به دیگران منتقل کند. اشتراک قرار دادن سیگار الکتریکی و دخانیات از دیگر راه‌های انتقال ویروس است.

محققان می‌گویند دو موضوع بسیار مهم وجود دارد که کمتر به آن‌ها توجه می‌شود. نخست اینکه استعمال دخانیات و سیگار الکتریکی از سوی اعضای بالغ خانواده می‌تواند منجر به آسیب پذیری کودکان و نوجوانان در مقابل ویروس کرونا شود؛ و دیگر اینکه تصور غلطی در جامعه وجود دارد که سیگارهای الکتریکی بهتر از دخانیات هستند و خطر کمتری برای سلامتی فرد دارند.

دانشمندان تاکید دارند باید به نوجوانان درباره خطر استفاده از سیگار الکتریکی توضیح داده شود و درباره عواقب این اقدام آن‌ها را روشن کنید. خطر استعمال دخانیات نه تنها در زمان شیوع ویروس کرونا، که در تمامی طول عمر فرد می‌تواند باعث کاهش سطح سلامتی و ابتلای او به بیماری‌های دیگر شود.

تاکنون ۶ میلیون و ۳۱۰ هزار نفر در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، ۱۹۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. دولت آمریکا سرمایه گذاری سنگینی بر روی مبارزه با این ویروس انجام داده، ولی تاکنون در مدیریت و کنترل بیماری ناتوان بوده است. دولت فدرال آمریکا به مقامات محلی وعده داده است تا اول ماه نوامبر سال جاری میلادی خود را برای توزیع نسخه اولیه واکسن کرونا آماده کنند.

بر اساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، "شرکت مدرنا"، غول داروسازی آمریکا با همکاری دولت این کشور در مرحله پایانی آزمایش واکسن کووید ۱۹ هستند. با این حال، مراحل آزمایش این واکسن هنوز به پایان نرسیده و تاکنون هیچ واکسن مؤثری در این کشور ثبت نشده است.

کد خبر 443313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.