سنجش BMI برای سلامت دانش آموزان در مهرماه انجام می‌شود

رئیس اداره تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: برنامه ورزش مدارس مطابق برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود و سنجش BMI برای تعیین وضعیت سلامت دانش آموزان و مشخص شدن درجه چاقی و اضافه وزن آنها در مهرماه اجرایی می‌شود.

مجتبی نوریان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص درس تربیت بدنی و ورزش دانش‌آموزان در سال جدید، اظهار کرد: تربیت بدنی و ورزش مدارس مطابق برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود. طی تماس‌هایی که داشتیم دستورالعمل اجرای کلاس درس تربیت بدنی به زودی به آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ می‌شود و سپس آن را به همه مناطق و مدارس آموزش و پرورش استان اصفهان ابلاغ خواهیم کرد.

وی با اشاره به تغییر رویکرد تربیت بدنی و سیاست‌های وزارتخانه با توجه به شیوع بیماری کرونا، افزود: از گذشته هم مشکلاتی از نظر کم تحرکی و چاقی وجود داشته و به همین دلیل قرار است اطلاعاتی از دانش آموزان در رابطه با اضافه وزن آنها به دست آید.

رئیس اداره تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش اصفهان، تاکید کرد: در این راستا اعتباراتی از وزارتخانه به همه مناطق داده شده است و جزئیات آن را به مدارس ابلاغ کردیم و در همه مناطق تجهیزات سنجش قد و وزن دانش آموزان خریداری شده است تا BMI دانش آموزان را محاسبه کنیم.

نوریان با بیان اینکه در بررسی BMI، وضعیت سلامت دانش آموزان از نظر درجه چاقی مشخص می‌شود، اضافه کرد: این امر به طور مستقیم با تحرک و ورزش کردن ارتباط دارد و قرار است سنجش BMI در مهرماه انجام شود. با توجه به نتایجی که به دست می‌آید برنامه ورزشی برای دانش آموزان در صورت حضوری بودن در فضای مدرسه و در صورت مجازی بودن به صورت آنلاین به آنها آموزش داده شده تا سلامت دانش آموزان تأمین شود. به دلیل اینکه با شیوع بیماری کرونا تحرک خانواده‌ها نیز کمتر شده و این اتفاق باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید به مدت شش ماه و تا اسفندماه به دانش آموزان برنامه ورزشی داده می‌شود، اظهار کرد: در اسفندماه دوباره BMI دانش آموزان را محاسبه می‌کنیم. این طرح به صورت کشوری و از سوی معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است و ساز و کار این برنامه فراهم شده و اعتبارت آن توزیع شده و اکنون آماده اجراست.

رئیس اداره تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش اصفهان، گفت: در این راستا از وزارتخانه به صورت ویدئو کنفرانس جلسه‌ای برای استان‌ها گذاشته شده است. پیش بینی می‌کنیم که برای ادارات آموزش و پرورش و مسئولان تربیت بدنی روز پنجشنبه ۲۰ شهریور ماه این ویدئو کنفرانس اجرا شود همچنین از نظر عملیاتی بخش تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش اصفهان به طور هماهنگ این فعالیت را انجام می‌دهند.

به گفته نوریان؛ این برنامه به صورت کشوری است و به استان اصفهان هم تکلیف شده است که مقداری از نمره درس تربیت بدنی را به بررسی BMA اختصاص یابد. اگر BMI فردی را گرفتند و حد نرمالی داشت در واقع وضعیت او مناسب بوده و اگر بالاتر باشد یا دچار اضافه وزن و چاقی بیش از اندازه است.

وی تصریح کرد: هر دانش آموزی که این مشکل را دارد اگر بتواند در این مدت زمان با ورزش‌هایی که انجام می‌شود وزن خود را پایین بیاورد نمره ورزشی به او اختصاص داده می‌شود، علاوه بر این پیش بینی شده برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان جوایزی اهدا شود، همچنین برای هر پایه‌ای کتاب درسی طرح درس مانند دیگر درس‌ها وجود دارد.

فیلم‌های تربیت بدنی و سلامت در شبکه شاد

رئیس اداره تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش اصفهان، اظهار کرد: کلاس ورزش را نمی‌توان تئوری برگزار کرد و در خانه محدودیت‌هایی برای انجام ورزش وجود دارد، اما به شیوه‌ای که مشکلی در خانه پیش نیاید به دانش آموزان برنامه تمرینی برای حفظ سلامت آنها داده می‌شود.

نوریان ادامه داد: در شبکه شاد یک کانال تربیت بدنی و سلامت است در این کانال فیلم‌هایی بارگذاری شدند که این فیلم‌های آموزشی در سطح کشور تهیه شده و فیلم‌های آموزشی تهیه شده مانند مابقی درس‌ها برای شبکه آموزش و کانال‌های دیگر تدوین شده است.

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه فیلم‌هایی از همه استان‌ها تهیه شده است، گفت: برترین این فیلم‌ها که به صورت کشوری تهیه شدند در دبیرخانه انتخاب می‌شوند و سپس در شبکه شاد برای استفاده دانش آموزان بارگذاری خواهد شد. اگر وضعیت شیوع کرونا قرمز باشد آموزش‌های درس تربیت بدنی مانند سایر درس‌ها به صورت مجازی است و باید به سمت فیلم‌های مجازی برویم.

وی با اشاره به اینکه طرح کشوری BMI کنترل وزن و چاقی دانش آموزان است و از مهرماه اجرایی می‌شود، اظهار کرد: از نظر ستادی برنامه ریزی ها انجام شده و سیاست‌های آن طی روزهای آینده به مناطق آموزش و پرورش استان اصفهان اعلام می‌شود، علاوه بر این در اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور از وزارتخانه برای همه رؤسا انجام این کار توجیه شده است.

نوریان ادامه داد: وسایل این کار تهیه شده و از اوایل مهرماه افتتاحیه‌ای در استان به صورت هماهنگ خواهیم داشت که به صورت نمادین در یک مدرسه این طرح آغاز شود. بر مبنای زمان بندی حداکثر تا پایان مهرماه و اوایل آبان ماه BMI همه دانش آموزان محاسبه شود.

انجام ورزش صبحگاهی با جمعیت کم در فضای باز مدرسه

رئیس اداره تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه رشته‌های ورزشی دانش آموزان در پایه‌های تحصیلی متفاوت است، افزود: از کلاس اول تا پایه دوازدهم برای هر پایه‌ای از نظر آموزش این رشته‌ها تألیف شده است. برای مثال در پایه هفتم آموزش بسکتبال مشخص شده و معلم بر مبنای طرح درس مقداری از زمان کلاس را به آموزش تئوری و عملی اختصاص می‌دهد. سپس دانش آموزان را در رشته‌های مورد علاقه تقسیم بندی می‌کند تا انگیزه لازم از دانش آموزان گرفته نشود.

به گفته نوریان؛ در دستور العمل ستاد کرونا برنامه اجرای ورزش‌های صبحگاهی در مدارس نیز اعلام شده است و هر فعالیتی که باعث تجمع دانش آموزان شود ممنوع است. مدارسی که با جمعیت کمتر هستند و مدارسی هم در مناطق دیگر بیش از ۵۰۰ دانش آموز دارند و نمی‌توان در این زمینه و انجام ورزش صبحگاهی برای همه مدارس نسخه واحدی پیچید.

وی خاطرنشان کرد: در مدارسی که زیر ۱۰۰ نفر جمعیت داشته باشند انجام این ورزش‌ها در فضای باز و حیاط مدرسه اشکالی ندارد. در کل باید از تجمع دانش آموزان جلو گیری شود و متناسب با شرایط و امکانات و در حدی که دستور العمل های ستاد ملی کرونا رعایت شود انجام این نوع ورزش‌های صبحگاهی در مدارس ایرادی ندارد.

کد خبر 443302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • فلاح IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    2 1
    بیچاره بچه هامون چی میخورن که چاق شن با این گرونی نه لبنیات نه گوشت نه ماهی حالاهم مرغ وتخم مرغ