۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
الکاظمی از تهران فاصله می‌گیرد؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عربستان سعودی دنبال این است تا محوری نظامی با شرکت عراق ایجاد کند و باعث ایجاد یک جبهه عربی در مقابل ایران شود و الکاظمی نیز همسو با این سیاست‌ها نگاه خود را از دایره اعتقادی دور کرده و سعی کند با نزدیک شدن به عربستان، مانع نفوذ معنوی ایران در عراق شود.

حسن هانی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، پیرامون روابط عراق و عربستان اظهار کرد: اخیراً وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده که رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور، میزبان وابسته نظامی عربستان در عراق بود.

وی افزود: دو طرف درباره راه‌های توسعه همکاری مشترک در راستای منافع نظامی دو کشور و مسائل مشترک گفت‌وگو کردند که در آن، وابسته نظامی عربستان دعوتنامه رسمی رئیس ستاد مشترک ارتش سعودی برای همتای عراقی‌اش را تحویل داده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: دو طرف در این دیدار به بررسی راه‌های همکاری امنیتی و اطلاعاتی پرداختند. این قبیل دیدارها و مذاکرات بعد از تشکیل کابینه الکاظمی ایجاد شده و مجموعه‌ای از تلاش‌ها نیز از سوی آمریکا و برخی کشورهای عرب منطقه مثل مصر و عربستان شده است تا عراق از حلقه اعتقادی خود فاصله گرفته و وارد مجمع پان‌عربی شود.

هانی زاده تصریح کرد: الکاظمی در دیدار با مقامات عربستان و مصر در مورد طرح شام جدید با آنها به توافق رسیده و طبق آن مجموعه‌ای عربی بر اساس الگوهای قومیتی عرب در چارچوب همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و نظامی شکل خواهد گرفت.

وی افزود: عربستان سعودی دنبال این است تا محوری نظامی با شرکت عراق ایجاد کند و باعث ایجاد یک جبهه عربی در مقابل ایران شود و الکاظمی نیز همسو با این سیاست‌ها نگاه خود را از دایره اعتقادی دور کرده و سعی کند با نزدیک شدن به عربستان، مانع نفوذ معنوی ایران در عراق شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: مردم عراق به دلیل بافت اجتماعی کشورشان و نگرش اکثریت مردم به سمت مواضع ایران، اجازه نخواهند داد بغداد و الکاظمی به‌کلی از دایره اعتقادی موجود در منطقه فاصله بگیرند و به سمت تشکیل یک جبهه عربی_آمریکایی علیه تهران حرکت کنند.

هانی زاده ادامه داد: اگر الکاظمی بخواهد به سمت سیاست‌های عربستان و مصر برود، در آینده توسط پارلمان عراق، احزاب و فراکسیون‌ها استیضاح خواهد شد؛ زیرا یکی از خواسته‌های فراکسیون‌های عراقی در پارلمان این است که روابط تهران و بغداد در حد قابل قبول و استراتژیک باشد. ایران در ۱۷ سالی که از سقوط رژیم صدام می‌گذرد همواره در تنگناها به کمک مردم عراق شتافته است و از ورود داعش به مناطق این کشور جلوگیری کرده و هزینه‌های زیادی نیز در این راستا پرداخت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز وجود امنیت نسبی در عراق مرهون تلاش‌های ایران است. در این راه ما افراد شاخصی همچون سپهبد سلیمانی را از دست دادیم.

کد خبر 443290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.